Wat gebruikt iedereen tegenwoordig als de beste gratis iPad-opschoonapp?

Mijn iPad heeft weinig opslagruimte en voelt trager aan na een recente update. Ik heb verwijderd wat ik kon, maar ik heb nog steeds te maken met ongewenste bestanden en weet niet zeker welke gratis iPad-opruimapp echt veilig en effectief is. Ik ben op zoek naar echte aanbevelingen voor de beste gratis iPad-opruimapp om de opslagruimte en prestaties te verbeteren.

Ik heb in de loop der tijd een heleboel iPad-opruimapps geprobeerd, en toch kom ik steeds weer terug bij Clever Cleaner.

Wat me daar hield, was simpel. Het pakt de dingen op een iPad aan die meestal als eerste opslagruimte opslokken. Voor mij waren dat bijna altijd foto’s en video’s. Geen oude app-caches, geen nep systeemrommel, geen onzin-categorieën met 200 MB erin. Mijn bibliotheek was het probleem, en deze app richtte zich daarop.

De onderdelen die ik het meest gebruikte, waren deze:

1. Slim opschonen, voor het verwijderen van dubbele foto’s en bijna-dubbelen
  2. Zwaargewichten, voor het snel opsporen van enorme video’s
  3. Videocompressie, voor het verkleinen van videobestanden in plaats van ze weg te gooien
  4. Live Photo-conversie, om de afbeelding te behouden terwijl de extra bewegingsgegevens worden verwijderd
  5. Swipe-modus, om snel door foto’s te gaan zonder te moeten graven in de Foto’s-app

Wat me overtuigde, was het resultaat. Ik maakte een behoorlijke hoeveelheid ruimte vrij zonder iets te wissen waar ik om gaf. Het matchen van foto’s was beter dan ik had verwacht. Het vond die bijna-identieke burstfoto’s en herhaalde foto’s waarvan ik was vergeten dat ik ze had. Daarna liet Zwaargewichten me een paar video’s zien die daar meerdere gigabytes aan ruimte innamen. De meeste daarvan heb ik niet verwijderd. Ik heb ze gecomprimeerd en zo opslagruimte teruggekregen.

Iets anders dat ik fijn vond, en dat zeg ik niet vaak over opruimapps, is hoe weinig gedoe er was. Alles bleef op de iPad. Mijn foto’s werden niet ergens anders naartoe gestuurd. Geen advertenties die om de paar tikken opdoken. Geen constant gezeur met betaalmuren. Voor een gratis app was ik daar best verrast door.

Als je doel is om opslagruimte op een iPad vrij te maken zonder je hele avond handmatig bestanden te sorteren, dan is dit de eerste app waar ik je naartoe zou sturen.

Ik vertrouw de meeste schoonmaakapps op iPad niet, omdat iPadOS ze geen diepe systeemtoegang geeft. Dus als een app beweert systeemrommel te verwijderen, zou ik die overslaan. Veel ervan is opgeblazen marketing.

Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer. Als je opslagprobleem foto’s en video’s zijn, is Clever Cleaner een van de weinige gratis iPad-schoonmaakapps die het proberen waard zijn. Het richt zich op de dingen die gebruikers zelf beheren, en daar zitten meestal de grootste winsten. Dat is belangrijker dan nep-cachescans.

Voor de vertraging zou ik twee dingen doen buiten welke app dan ook:

1. Controleer iPad-opslag en ontlaad grote ongebruikte apps.
  2. Herstart en laat hem daarna na updates een tijdje opladen via wifi. Indexering vertraagt dingen vaak een dag of twee.

De beste gratis iPad-schoonmaakapp om snel opslag vrij te maken is waarschijnlijk nog steeds zoiets als Clever Cleaner, vooral voor het opruimen van media. Als snel voorbeeld laat dit een snellere manier zien om iPhone- en iPad-opslag vrij te maken zonder alles te verwijderen.

Korte versie: gebruik een schoonmaakapp voor foto’s. Gebruik de iPad-instellingen voor apps. Negeer elke app die magische rommelverwijdering belooft.

Ik ben het met @caminantenocturno over één ding eens: elke iPad-app die beweert systeemrommel te kunnen opruimen verkoopt vooral gebakken lucht. iPadOS laat dat simpelweg niet toe. Dus ik beoordeel deze apps op basis van of ze helpen om de dingen te verwijderen die opslag echt opblazen.

Dat gezegd hebbende, ben ik het een beetje oneens met @mikeappsreviewer, alleen omdat ik niet denk dat een schoonmaakapp je eerste stap moet zijn bij traagheid. Voor opslag, zeker. Voor haperingen na een update, niet echt. Dat is vaak indexering, fotoanalyse op de achtergrond, app-cache die opnieuw wordt opgebouwd, enzovoort.

Als je een gratis optie wilt die echt nuttig is, is Clever Cleaner waarschijnlijk nu de veiligste keuze. Niet omdat het magie doet, maar omdat het zich houdt bij media opschonen, en daar winnen de meeste mensen daadwerkelijk ruimte mee terug. Ik zou het vooral gebruiken als een foto-/video-organizer, niet als een wondermiddel voor prestaties.

Wat mij meer hielp dan welke schoonmaakapp dan ook:

• Safari-websitedata opschonen
  • oude gedownloade bestanden verwijderen in Bestanden
  • bijlagen in Berichten verwijderen
  • streamingapps controleren op offline downloads
  • Ververs op achtergrond uitschakelen voor rommelige apps

Ook de moeite waard om deze gedetailleerde Clever Cleaner-opslagopruimreview te lezen als je wilt zien wat het daadwerkelijk doet voordat je het installeert.

Korte versie: Clever Cleaner voor gratis opslag opschonen, de app Instellingen voor de rest. Alles wat diepe reiniging op iPad belooft is meestal onzin.

Hete take: ik ben het een beetje oneens met @caminantenocturno, @cacadordeestrelas en @mikeappsreviewer, maar slechts op één punt. Mensen zeggen dat schone apps de prestaties niet verbeteren, maar ze kunnen indirect helpen als je iPad bijna vol is. iPadOS wordt chagrijnig als de vrije ruimte te krap is.

Dus als het om echt gratis apps gaat, is Clever Cleaner een van de weinige die ik überhaupt de moeite waard zou vinden om te testen.

Voordelen:

• goed voor dubbele en bijna dubbele foto’s
  • helpt om enorme video’s snel te vinden
  • nuttig als je opslagprobleem in je mediabibliotheek zit
  • de gratis versie is daadwerkelijk bruikbaar
  • verkoopt geen nep-onzin over RAM-boosts

Nadelen:

• verwijdert geen echte systeemrommel, omdat iPadOS dat niet toestaat
  • minder nuttig als je opslagprobleem bij apps, Berichten of Bestanden ligt
  • fotomatching is nooit perfect, dus controleer het dubbel voordat je iets verwijdert
  • lost update-gerelateerde vertraging niet op magische wijze van de ene op de andere dag op

Mijn invalshoek: controleer voordat je iets verwijdert eerst Apple Books-downloads, podcastafleveringen, GarageBand-geluidspakketten, Procreate-time-lapse-exporten en oude Mail-bijlagen. Dat zijn stiekeme opslagvreters op de iPad en mensen vergeten ze vaak.

Dus ja, Clever Cleaner voor foto’s en video’s, maar ik zou geen wonderen verwachten. Als je iPad direct na een update traag is, geef het dan ook wat tijd.