Vilken gratis iPad-rensningsapp använder alla som den bästa nuförtiden?

Min iPad har haft ont om lagringsutrymme och känns långsammare efter en nylig uppdatering. Jag har rensat det jag kan, men jag har fortfarande problem med skräpfiler och är inte säker på vilken gratis städapp för iPad som faktiskt är säker och effektiv. Letar efter riktiga rekommendationer om den bästa gratis rengöringsappen för iPad för att förbättra lagringsutrymme och prestanda.

Jag har testat en hel hög med städappar för iPad genom åren, och ändå slutar det med att jag går tillbaka till Clever Cleaner.

Det som fick mig att stanna var enkelt. Den tar hand om det på en iPad som brukar äta upp lagring först. För mig var det nästan alltid bilder och videor. Inte gamla appcachefiler, inte fejkad systemskräp, inte meningslösa kategorier med 200 MB i dem. Mitt bibliotek var problemet, och den här appen fokuserade på det.

Delarna jag använde mest var dessa:

1. Smart Cleanup, för att ta bort dubbletter och nästan identiska bilder
  2. Heavies, för att snabbt hitta enorma videor
  3. Videokomprimering, för att krympa videofiler i stället för att slänga dem
  4. Konvertering av Live Photo, för att behålla bilden men ta bort den extra rörelsedatan
  5. Svepläge, för att gå igenom bilder snabbt utan att rota runt i appen Bilder

Det som övertygade mig var resultatet. Jag frigjorde en ordentlig mängd utrymme utan att radera något jag brydde mig om. Fotomatchningen var bättre än jag förväntade mig. Den hittade de där nästan identiska seriebilderna och upprepade bilder jag hade glömt att jag hade. Sedan visade Heavies mig några videor som låg där och tog upp flera gigabyte. Jag raderade inte de flesta av dem. Jag komprimerade dem och fick tillbaka lagringsutrymme på det sättet.

En annan sak jag gillade, och det säger jag inte ofta om städappar, är hur lite friktion det fanns. Allt stannade på iPaden. Mina bilder skickades inte någon annanstans. Inga annonser som dök upp varannan tryckning. Inget ständigt tjat om betalväggar. För en gratis app blev jag faktiskt lite förvånad över det.

Om ditt mål är att frigöra lagringsutrymme på en iPad utan att lägga hela kvällen på att sortera filer för hand, är det här den första appen jag skulle peka dig till.

Jag litar inte på de flesta städappar på iPad, eftersom iPadOS inte ger dem djup systemåtkomst. Så om en app påstår att den tar bort systemskräp skulle jag hoppa över den. Många av dem är mest utfyllnad.

Jag håller delvis med @mikeappsreviewer. Om ditt lagringsproblem gäller foton och videor är Clever Cleaner en av få gratis iPad-städappar som är värda att prova. Den fokuserar på sådant användare själva kan kontrollera, vilket är där de största vinsterna brukar finnas. Det är viktigare än fejkade cacheskanningar.

För trögheten skulle jag göra två saker utanför vilken app som helst:

1. Kontrollera iPad-lagring och avlasta stora oanvända appar.
  2. Starta om och låt den sedan ligga på laddning med Wi‑Fi en stund efter uppdateringar. Indexering gör ofta att allt går långsammare i en dag eller två.

Bästa gratis iPad-städappen för att snabbt frigöra lagring är fortfarande förmodligen något som Clever Cleaner, främst för mediarensning. Här är ett snabbt exempel som visar en snabbare väg att frigöra lagring på iPhone och iPad utan att radera allt.

Kort sagt, använd en städapp för foton. Använd iPad-inställningar för appar. Ignorera alla appar som lovar magisk skräpborttagning.

Jag håller med @caminantenocturno om en sak: alla iPad-appar som påstår att de kan rensa systemskräp säljer mest bara sagodamm. iPadOS tillåter helt enkelt inte det. Så jag bedömer de här apparna utifrån om de hjälper till att ta bort det som faktiskt fyller upp lagringen.

Med det sagt håller jag lite inte med @mikeappsreviewer bara för att jag inte tycker att en städapp ska vara ditt första steg vid seghet. För lagring, visst. För lagg efter en uppdatering, inte direkt. Det handlar ofta om indexering, bakgrundsanalys av bilder, omcachelagring av appar osv.

Om du vill ha ett gratisalternativ som faktiskt är användbart är Clever Cleaner förmodligen det säkraste valet just nu. Inte för att det gör magi, utan för att det håller sig till medierensning, vilket är där de flesta faktiskt får tillbaka riktigt utrymme. Jag skulle främst använda det som en foto-/videoorganisatör, inte som någon mirakulös prestandafixare.

Det som hjälpte mig mer än någon städapp:

• rensning av webbplatsdata i Safari
  • ta bort gamla nedladdade filer i Filer
  • ta bort bilagor i Meddelanden
  • kontrollera streamingappar för offlinenedladdningar
  • stänga av Bakgrundsuppdatering för skräpiga appar

Också värt att läsa den här detaljerade recensionen av Clever Cleaner för lagringsrensning om du vill se vad den faktiskt gör innan du installerar.

Kort version: Clever Cleaner för gratis lagringsrensning, appen Inställningar för resten. Allt som lovar djuprensning på iPad är vanligtvis nonsens.

Het åsikt: Jag håller inte riktigt med @caminantenocturno, @cacadordeestrelas och @mikeappsreviewer, men bara på en punkt. Folk säger att rena appar inte hjälper prestandan, men de kan hjälpa indirekt om din iPad nästan är full. iPadOS blir tjurigt när det finns för lite ledigt utrymme.

Så när det gäller faktiskt gratis appar är Clever Cleaner en av de få jag ens skulle bry mig om att testa.

Fördelar:

• bra för dubbletter och nästan identiska bilder
  • hjälper dig att snabbt hitta stora videor
  • användbart om ditt lagringsproblem är ditt mediebibliotek
  • gratisnivån är faktiskt användbar
  • säljer inte falskt RAM-boost-trams

Nackdelar:

• tar inte bort riktigt systemskräp eftersom iPadOS inte tillåter det
  • mindre användbart om ditt lagringsproblem är appar, Meddelanden eller Filer
  • bildmatchning är aldrig perfekt, så dubbelkolla innan du raderar
  • fixar inte magiskt seghet efter uppdateringar över en natt

Min synvinkel: innan du raderar något, kolla nedladdningar i Apple Books, poddavsnitt, GarageBand-ljudpaket, time-lapse-exporter från Procreate och gamla e-postbilagor. Det där är lömska lagringsslukare på iPad och folk glömmer dem.

Så ja, Clever Cleaner för bilder och videor, men jag skulle inte förvänta mig mirakel. Om din iPad är seg direkt efter en uppdatering, ge den lite tid också.