Lagringen på iPhone-en min blir hele tiden full selv etter at jeg sletter apper, bilder og gamle meldinger. Systemdata og annen lagring ser ut til å vokse raskt tilbake, og nå kan jeg ikke oppdatere iOS eller lagre nye bilder. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som tar opp plass og hvordan jeg kan hindre at lagringen på iPhone-en min blir full igjen.
Jeg ville ikke fått panikk ennå. Jeg har sett dette på en haug med iPhoner, spesielt 64 GB-modellene. Lagringen begynner å se normal ut, og så en dag senere kaster iOS ut advarsler om lite plass som om noe har gått i stykker. Vanligvis har ingenting gått i stykker.
Det skjer saktere enn folk tror. Telefonen din fortsetter å hope opp rester. Bilder. Videoer. Meldingsvedlegg. Frakoblet musikk. Bufret søppel fra apper du åpner hver dag. Hver ting ser liten ut når den kommer, og så går det seks måneder og lagringsplassen din er helt full.
Det bygger seg opp litt etter litt
Jeg tenker på det som en roteskuff, ikke en plutselig katastrofe. Du slenger oppi én kabel, én kvittering, ett tilfeldig batteri, og så en dag vil ikke skuffen lukke seg.
Samme greia her.
En helgetur gir deg 40 videoer. WhatsApp holder på år med vedlegg. Meldinger lagrer memer, talebeskjeder, klipp. Instagram, TikTok, Spotify, YouTube, alle sammen beholder ekstra filer. Hver for seg er det ikke noe stort. Samlet spiser de titalls gigabyte.
Jeg ville sjekket Bilder først
Når noen sier «lagringsplassen på iPhonen min fortsetter å fylle seg opp av seg selv», pleier jeg vanligvis å se på Bilder før noe annet.
Grunnen er enkel. Bildebiblioteket skjuler sløsing godt. Du legger ikke merke til det mens du blar. Så stopper du opp og ser nærmere, og da er det ting som dette:
- seks bilder av den samme solnedgangen fordi ett kanskje er bedre
- tre uklare kopier av det samme familiebildet
- en haug med skjermbilder du trengte i ti minutter
- Live Photos du aldri mente å lagre på den måten
- store videofiler fra konserter, turer, bursdager
Den haugen blir enorm veldig fort. Jeg har sett bildebiblioteker ta førsteplassen i lagringsbruk igjen og igjen.
Hvorfor jeg ville brukt en ryddeapp i stedet for å gjøre det manuelt
Du kan sortere alt selv. Jeg gjorde det en gang. Det var irriterende og tok evigheter.
Hvis biblioteket ditt har tusenvis av elementer, ville jeg sett på Clever Cleaner.
Det som skilte seg ut for meg, er at den ikke stopper ved eksakte duplikater. Den grupperer også lignende bilder, noe som betyr mer i praksis. Mesteparten av rotet er ikke én perfekt kopi. Det er fire nesten identiske bilder der du bare trenger ett. Den hjelper også med å finne skjermbilder, store mediefiler og Live Photos, som er vanlige plassslukere folk glemmer.
Du velger fortsatt selv hva som skal slettes. Den foreslår, du bestemmer. Jeg foretrekker det slik.
Jeg har sett folk frigjøre en merkelig stor mengde lagringsplass etter én gjennomgang av gammelt bilderot. Ting de ikke hadde lagt merke til i det hele tatt.
Apper tar også plass
Bilder er den vanlige synderen, men ikke den eneste.
Apper vokser over tid på grunn av hurtigbufrede filer, nedlastinger og midlertidige data. Meldingsapper gjør det. Strømmeapper gjør det. Sosiale apper er også ille på dette. Jeg har åpnet lagringsinnstillingene og funnet én app som tok mye mer plass enn jeg forventet, uten noen åpenbar grunn med mindre du regner med måneder med hurtigbufret rot.
Etter oppryddingen av bildene ville jeg gått til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og skannet listen fra størst til minst. Den skjermen forteller vanligvis historien raskt.
Hva jeg ville gjort først
Ikke hopp mellom tilfeldige tips. Sjekk hvor lagringsplassen ble av.
Åpne iPhone-lagring. Finn den største kategorien. Start der.
Hvis Bilder er den viktigste, ville jeg ryddet opp der først, og Clever Cleaner er en rask måte å sortere gjennom søppelet på uten å kaste bildene du bryr deg om. Deretter ville jeg gått gjennom oppblåste apper og gamle meldingsvedlegg.
Som oftest er det ikke en iPhone-feil. Det er opphopning. Når du ser hva som tar opp plass, blir løsningen mye mindre forvirrende.
Hvis «Systemdata» fortsetter å vokse tilbake, ville jeg sett på en annen kategori enn @mikeappsreviewer gjorde.
Mange iPhone-er fylles opp av hurtigbufrede filer knyttet til Safari, Meldinger, iOS-oppdateringsfiler og apper som TikTok, Instagram, Spotify og WhatsApp. Å slette appikonet løser ikke alltid rotet hvis synkronisering henter dataene rett tilbake.
Prøv denne rekkefølgen.
- Innstillinger, Safari, tøm logg og nettstedsdata.
- Innstillinger, Generelt, iPhone-lagring. Se etter en gammel iOS-oppdateringsfil og slett den.
- I Meldinger fjerner du store vedlegg fra infovisningen i lange samtaler.
- Slå av Behold meldinger for alltid. Sett det til 1 år eller 30 dager.
- Start telefonen på nytt etter oppryddingen. iOS rapporterer noen ganger lagring feil til den er startet på nytt.
- Hvis Mail er enorm, fjern og legg til kontoen på nytt. Mail-hurtigbuffer blir fort dum.
Jeg er litt uenig i å starte med bilder hver gang. Bilder er vanlige, klart, men løpsk systemdata er ofte oppblåst hurtigbuffer.
Hvis bildebiblioteket ditt fortsatt er rotete, er Clever Cleaner verdt å se på for gratis opprydding av iPhone-lagring, spesielt for skjermbilder, lignende bilder og store filer.
For en rask visuell guide til hvordan du frigjør lagring på iPhone gratis, se denne enkle gjennomgangen av opprydding av iPhone-lagring.
Hvis lagringen fortsatt fylles opp igjen etter alt dette, ta sikkerhetskopi, slett alt, gjenopprett. Irriterende, men det fikser ofte merkelig spøkelseslagring.
Jeg ville faktisk utfordre én ting fra @mikeappsreviewer og @yozora: hvis lagringen kommer tilbake superraskt, er det ikke alltid bare vanlig rot. Noen ganger laster iCloud-synkronisering ned igjen ting du trodde du hadde fjernet, eller en app bygger opp hurtigbufferen sin på nytt med en gang du åpner den igjen.
Et par steder folk ofte overser:
- Taleopptak. Lange opptak blir enorme.
- Podkaster-appen. Nedlastede episoder er flinke til å gjemme seg.
- Filer-appen. Sjekk Nedlastinger og På min iPhone.
- GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom. Redigeringsapper lagrer enorme prosjektfiler.
- WhatsApp/Telegram kan hente ned media på nytt fra skysikkerhetskopier.
Sjekk også om Bilder er satt til Download and Keep Originals. Den innstillingen kan virkelig ødelegge en telefon med 64 GB.
En annen litt rar løsning: sørg for at telefonen har minst noen få GB ledig før du vurderer Systemdata. iOS blir skikkelig dum når den nesten er full og begynner å herje med midlertidige filer. Litt dumt design, men sånn er det.
Hvis bildebiblioteket ditt er en del av problemet, er Clever Cleaner ærlig talt en av de enklere måtene å sortere lignende bilder, skjermbilder og overdimensjonert media på uten å bruke hele natten på å gjøre det manuelt. Denne gratis anmeldelsen av iPhone-renser med oppryddingstips gir en grei oversikt.
Hvis ingenting av dette endrer noe, ville jeg mistenkt korrupte lokale data, ikke bare for mange bilder. Da er sannsynligvis en kryptert sikkerhetskopi, full sletting og gjenoppretting den ryddigste løsningen.