Vet någon varför mitt iPhone-lagringsutrymme hela tiden blir fullt?

Min iPhone-lagring blir hela tiden full även efter att jag har raderat appar, bilder och gamla meddelanden. Systemdata och annan lagring verkar snabbt växa tillbaka, och nu kan jag inte uppdatera iOS eller spara nya bilder. Jag behöver hjälp att lista ut vad som tar upp utrymme och hur jag kan förhindra att min iPhone-lagring fylls upp igen.

Jag skulle inte få panik än. Jag har sett detta på en massa iPhones, särskilt 64 GB-modellerna. Lagringen börjar se normal ut, och sedan en dag senare visar iOS varningar om lite utrymme som om något gått sönder. Oftast har inget gått sönder.

Det som händer går långsammare än folk tror. Din telefon fortsätter att samla på sig rester. Foton. Videor. Bilagor i meddelanden. Offline-musik. Cachat skräp från appar du öppnar varje dag. Varje sak ser liten ut när den hamnar där, och sedan går sex månader och ditt lagringsutrymme är kört.

Det byggs upp lite i taget

Jag tänker på det som en skräplåda, inte någon plötslig katastrof. Du slänger i en kabel, ett kvitto, ett slumpmässigt batteri, och sedan en dag går lådan inte att stänga.

Samma sak här.

En weekendresa ger dig 40 videor. WhatsApp behåller åratal av bilagor. Meddelanden sparar memes, röstanteckningar, klipp. Instagram, TikTok, Spotify, YouTube, alla de behåller extra filer. Var för sig, ingen stor grej. Tillsammans äter de upp tiotals gigabyte.

Jag skulle kolla bilder först

När någon säger, ”mitt iPhone-lagringsutrymme fortsätter att fyllas på av sig självt”, brukar jag titta på Bilder före något annat.

Anledningen är enkel. Bildbiblioteket döljer skräp väl. Du märker det inte medan du skrollar. Sedan stannar du upp och tittar, och då är det sådant här:

1. sex bilder av samma solnedgång eftersom en kanske blev bättre
  2. tre suddiga kopior av samma familjebild
  3. ett berg av skärmdumpar som du behövde i tio minuter
  4. Live Photos som du aldrig menade att spara på det sättet
  5. stora videofiler från konserter, resor, födelsedagar

Den högen blir snabbt enorm. Jag har sett bildbibliotek ta förstaplatsen i lagringsutrymmet om och om igen.

Varför jag skulle använda en städapp i stället för att göra det manuellt

Du kan sortera allt själv. Jag gjorde det en gång. Det var irriterande och tog en evighet.

Om ditt bibliotek har tusentals objekt skulle jag titta på Clever Cleaner.

Det som stack ut för mig är att den inte stannar vid exakta dubbletter. Den grupperar även liknande foton, vilket spelar större roll i verkligheten. Det mesta av röran är inte en perfekt dubblett. Det är fyra nästan identiska bilder där du bara behöver en. Den hjälper också till att lyfta fram skärmdumpar, stora mediefiler och Live Photos, som är vanliga utrymmestjuvar som folk glömmer bort.

Du väljer fortfarande själv vad som ska raderas. Den föreslår, du bestämmer. Jag föredrar det så.

Jag har sett människor frigöra en märklig mängd lagringsutrymme efter en genomgång av gammalt fotokaos. Saker de inte ens hade märkt.

Appar tar också plats

Bilder är den vanliga boven, men inte den enda.

Appar växer med tiden på grund av cachelagrade filer, nedladdningar och temporär data. Meddelandeappar gör det. Streamingtjänstappar gör det. Sociala appar är också dåliga på detta. Jag har öppnat lagringsinställningarna och upptäckt att en app tar mycket mer plats än jag förväntade mig, utan någon uppenbar anledning om man inte räknar månader av cachelagrat skräp.

Efter att ha rensat bland bilderna skulle jag gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och skanna listan från störst till minst. Den skärmen brukar snabbt avslöja vad som tar plats.

Vad jag skulle göra först

Hoppa inte mellan slumpmässiga tips. Kontrollera vart lagringsutrymmet tog vägen.

Öppna iPhone-lagring. Hitta den största kategorin. Börja där.

Om Bilder är den största, skulle jag rensa där först, och Clever Cleaner är ett snabbt sätt att sortera genom skräpet utan att slänga bilderna du bryr dig om. Sedan skulle jag gå igenom appar som tar upp mycket plats och gamla meddelandebilagor.

För det mesta är det inte ett iPhone-fel. Det är saker som har samlats på hög. När du väl ser vad som tar upp plats blir lösningen mycket mindre förvirrande.

Om ”Systemdata” hela tiden växer tillbaka skulle jag titta på en annan kategori än vad @mikeappsreviewer gjorde.

Många iPhones blir fulla av cachefiler kopplade till Safari, Meddelanden, iOS-uppdateringsfiler och appar som TikTok, Instagram, Spotify och WhatsApp. Att radera appikonen löser inte alltid röran om synkningen drar tillbaka datan direkt.

Prova i den här ordningen.

1. Inställningar, Safari, rensa historik och webbplatsdata.
  2. Inställningar, Allmänt, iPhone-lagring. Leta efter en gammal iOS-uppdateringsfil och radera den.
  3. I Meddelanden, ta bort stora bilagor från infoskärmen i långa konversationer.
  4. Stäng av Spara meddelanden för alltid. Ställ in det på 1 år eller 30 dagar.
  5. Starta om telefonen efter rensningen. iOS rapporterar ibland lagring fel tills den startas om.
  6. Om Mail är stort, ta bort och lägg till kontot igen. Mail-cache blir snabbt dum.

Jag håller inte riktigt med om att alltid börja med bilder varje gång. Bilder är vanliga, visst, men skenande systemdata är ofta cache som svällt upp.

Om ditt bildbibliotek fortfarande är rörigt är Clever Cleaner värt att kolla på för gratis rensning av iPhone-lagring, särskilt för skärmbilder, liknande bilder och stora filer.

För en snabb visuell guide om hur du rensar lagring på iPhone gratis, titta på den här enkla genomgången för att rensa iPhone-lagring.

Om lagringen fortfarande fylls på igen efter allt detta, säkerhetskopiera, radera, återställ. Irriterande, men det fixar ofta konstig spöklagring.

Jag skulle faktiskt vilja invända mot en sak från @mikeappsreviewer och @yozora: om lagringen “kommer tillbaka” superfort är det inte alltid bara vanligt skräp. Ibland laddar iCloud-synk ner saker igen som du trodde att du hade tagit bort, eller så bygger en app upp sin cache igen samma sekund som du öppnar den.

Ett par ställen folk missar:

• Röstmemon. Långa inspelningar blir enorma.
  • Podcaster-appen. Nedladdade avsnitt älskar att gömma sig.
  • Filer-appen. Kolla Hämtade filer och På min iPhone.
  • GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom. Redigeringsappar lagrar enorma projektfiler.
  • WhatsApp/Telegram kan hämta tillbaka media från molnbackuper.

Kolla också om Bilder är inställt på “Hämta och behåll original”. Den inställningen kan verkligen förstöra en telefon på 64 GB.

En annan konstig lösning: se till att telefonen har åtminstone några GB ledigt innan du bedömer Systemdata. iOS blir riktigt dumt när det nästan är fullt och börjar härja med tillfälliga filer. Ganska dum design, men så är det.

Om ditt bildbibliotek är en del av röran är Clever Cleaner ärligt talat ett av de enklare sätten att sortera liknande bilder, skärmdumpar och överdimensionerad media utan att lägga hela natten på att göra det manuellt. Den här recensionen av gratis iPhone-rensare med städtips ger en okej genomgång.

Om inget av det ändrar något skulle jag misstänka korrupt lokal data, inte bara “för många bilder”. Då är en krypterad säkerhetskopia, fullständig radering och återställning förmodligen den renaste lösningen.