Ved nogen, hvorfor min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op?

Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op, selv efter at jeg sletter apps, billeder og gamle beskeder. Systemdata og anden lagerplads ser ud til hurtigt at vokse tilbage, og nu kan jeg ikke opdatere iOS eller gemme nye billeder. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der optager plads, og hvordan jeg kan forhindre, at min iPhone-lagerplads bliver fyldt op igen.

Jeg ville ikke gå i panik endnu. Jeg har set dette på en masse iPhones, især 64 GB-modellerne. Lagerpladsen begynder at se normal ud, og en dag senere kaster iOS advarsler om lav plads ud, som om noget er gået i stykker. Normalt er der ikke noget, der er gået i stykker.

Det, der sker, går langsommere, end folk tror. Din telefon bliver ved med at samle rester op. Billeder. Videoer. Vedhæftede filer i beskeder. Offline musik. Cachet skrammel fra apps, du åbner hver dag. Hver enkelt ting ser lille ud, når den kommer ind, og så går der seks måneder, og så er din lagerplads helt fyldt op.

Det bygger sig lidt op ad gangen

Jeg tænker på det som en rode-skuffe, ikke som en pludselig katastrofe. Du smider ét kabel, én kvittering, ét tilfældigt batteri i, og så en dag kan skuffen ikke lukkes.

Det er det samme her.

En weekendtur giver dig 40 videoer. WhatsApp holder fast i års vedhæftede filer. Beskeder gemmer memes, lydnoter og klip. Instagram, TikTok, Spotify, YouTube, dem alle sammen gemmer ekstra filer. Hver for sig er det ikke noget særligt. Samlet set sluger de titusindvis af gigabyte.

Jeg ville tjekke Billeder først

Når nogen siger, min iPhone-lagring bliver ved med at fyldes op af sig selv, kigger jeg som regel på Billeder før noget andet.

Grunden er enkel. Billedbiblioteket skjuler rod godt. Du lægger ikke mærke til det, mens du scroller. Så stopper du op og kigger, og så er det ting som dette:

1. seks billeder af den samme solnedgang, fordi ét måske er bedre
  2. tre slørede kopier af det samme familiebillede
  3. en bunke skærmbilleder, du havde brug for i ti minutter
  4. Live Photos, du aldrig havde tænkt dig at gemme på den måde
  5. store videofiler fra koncerter, rejser, fødselsdage

Den bunke bliver hurtigt enorm. Jeg har set billedbiblioteker tage førstepladsen i lagerplads igen og igen.

Hvorfor jeg ville bruge en oprydningsapp i stedet for at gøre det manuelt

Du kan selv sortere det hele. Det gjorde jeg engang. Det var irriterende og tog en evighed.

Hvis dit bibliotek har tusindvis af elementer, ville jeg kigge på Clever Cleaner.

Det, der skilte sig ud for mig, er, at den ikke stopper ved nøjagtige dubletter. Den grupperer også lignende billeder, hvilket betyder mere i virkeligheden. Det meste rod er ikke én perfekt dublet. Det er fire næsten identiske billeder, hvor du kun har brug for ét. Den hjælper også med at finde skærmbilleder, store mediefiler og Live Photos, som er almindelige pladsrøvere, folk glemmer.

Du vælger stadig selv, hvad der bliver slettet. Den foreslår, du beslutter. Det foretrækker jeg.

Jeg har set folk frigøre en mærkelig mængde lagerplads efter én gennemgang af gammelt fotokaos. Ting, de slet ikke havde lagt mærke til.

Apps optager også plads

Billeder er den sædvanlige synder, men ikke den eneste.

Apps vokser med tiden på grund af cachelagrede filer, downloads og midlertidige data. Beskedapps gør det. Streamingapps gør det. Sociale apps er også slemme til det. Jeg har åbnet lagringsindstillinger og fundet én app, der optog langt mere plads, end jeg forventede, uden nogen åbenlys grund, medmindre man tæller måneders cachet skrammel med.

Efter oprydningen i billeder ville jeg gå til Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring og gennemgå listen fra størst til mindst. Den skærm fortæller som regel hurtigt historien.

Hvad jeg ville gøre først

Hop ikke rundt mellem tilfældige tips. Tjek, hvor lagerpladsen blev af.

Åbn iPhone-lagring. Find den største kategori. Start der.

Hvis Billeder er den vigtigste, ville jeg rydde op i det først, og Clever Cleaner er en hurtig måde at sortere gennem skrammel på uden at smide de billeder ud, du holder af. Derefter ville jeg gennemgå oppustede apps og gamle beskedvedhæftninger.

Det meste af tiden er det ikke en iPhone-fejl. Det er ophobning. Når du først ser, hvad der optager plads, bliver løsningen meget mindre forvirrende.

Hvis “Systemdata” bliver ved med at vokse tilbage, ville jeg kigge på en anden kategori end den, @mikeappsreviewer gjorde.

Mange iPhones bliver fyldt op af cachelagrede filer knyttet til Safari, Beskeder, iOS-opdateringsfiler og apps som TikTok, Instagram, Spotify og WhatsApp. Sletning af appikonet løser ikke altid rodet, hvis synkronisering henter dataene tilbage med det samme.

Prøv denne rækkefølge.

1. Indstillinger, Safari, ryd Historik og webstedsdata.
  2. Indstillinger, Generelt, iPhone-lagring. Se efter en gammel iOS-opdateringsfil og slet den.
  3. I Beskeder skal du fjerne store vedhæftede filer fra infoskærmen i lange chats.
  4. Slå Behold beskeder for altid fra. Sæt det til 1 år eller 30 dage.
  5. Genstart telefonen efter oprydning. iOS rapporterer nogle gange lagerplads forkert, indtil den genstartes.
  6. Hvis Mail fylder meget, så fjern og tilføj kontoen igen. Mail-cache bliver hurtigt dum.

Jeg er lidt uenig i altid at starte med billeder hver gang. Billeder er almindelige, helt sikkert, men løbsk systemdata er ofte oppustet cache.

Hvis dit fotobibliotek stadig er rodet, er Clever Cleaner værd at kigge på til gratis oprydning af iPhone-lagerplads, især for skærmbilleder, lignende billeder og store filer.

For en hurtig visuel guide til, hvordan du rydder lagerplads på iPhone gratis, så se denne nemme gennemgang af oprydning af iPhone-lagerplads.

Hvis lagerpladsen stadig fyldes op igen efter alt dette, så tag backup, slet alt, og gendan. Irriterende, men det løser ofte mærkelig spøgelseslagerplads.

Jeg ville faktisk udfordre én ting fra @mikeappsreviewer og @yozora: hvis lagerpladsen kommer tilbage super hurtigt, er det ikke altid bare almindeligt rod. Nogle gange er iCloud-synkronisering ved at downloade ting igen, som du troede, du havde fjernet, eller en app genopbygger sin cache i samme sekund, du åbner den igen.

Et par steder folk overser:

• Stemmememoer. Lange optagelser bliver enorme.
  • Podcasts-appen. Downloadede episoder elsker at gemme sig.
  • Arkiver-appen. Tjek Downloads og På min iPhone.
  • GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom. Redigeringsapps gemmer kæmpestore projektfiler.
  • WhatsApp/Telegram kan hente medier igen fra cloud-backups.

Tjek også, om Fotos er indstillet til Download og behold originaler. Den indstilling kan virkelig ødelægge en telefon med 64 GB.

En anden mærkelig løsning: sørg for, at telefonen har mindst et par GB ledige, før du vurderer Systemdata. iOS bliver virkelig dum, når den næsten er fuld, og begynder at rode rundt med midlertidige filer. Lidt dumt design, men sådan er det.

Hvis dit fotobibliotek er en del af problemet, er Clever Cleaner ærligt talt en af de nemmere måder at sortere lignende billeder, skærmbilleder og overdimensionerede medier på uden at bruge hele natten på at gøre det manuelt. Denne anmeldelse af gratis iPhone-renseapp med oprydningstips giver en fin gennemgang.

Hvis intet af det ændrer noget, ville jeg mistænke korrupte lokale data, ikke bare for mange billeder. På det tidspunkt er en krypteret backup, fuld sletning og gendannelse nok den reneste løsning.