Jeg kom ved et uheld til at formatere mit USB-flashdrev, mens jeg forsøgte at flytte nogle dokumenter og fotos, og nu ser alt ud til at være slettet. Disse filer er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om datagendannelse fra et formateret flashdrev stadig er mulig, og hvilke trin jeg bør tage, før jeg gør situationen værre.
Har prøvet det. Jeg kom for noget tid siden til at slette en USB med familiebilleder på og troede, jeg var helt færdig. Hvis din blev formateret ved en fejl, ville jeg ikke gå ud fra, at filerne er væk endnu.
Det første, jeg ville finde ud af, er, hvilken slags formatering der skete.
Hvis den blev færdig hurtigt, som på få sekunder eller under et minut, ville jeg tro, det var en hurtig formatering. I mit tilfælde betød det, at drevets indeks blev ryddet, mens filerne stadig lå på enheden, indtil nye data overskrev dem. En fuld formatering er hårdere. Den tager længere tid og gør mere skade på det, der lå der før.
Så før noget som helst andet, så lad være med at røre drevet.
- Formater det ikke igen
- Kør ikke CHKDSK
- Brug ikke noget reparationsværktøj
- Kopiér ikke testfiler over på det
Hver skrivning sænker dine chancer.
Jeg ville også først lave et kedeligt tjek, fordi det sparer tid, når det giver pote. Kig efter kopier, du har glemt:
- Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
- Downloads, Skrivebord, Dokumenter, gamle mapper
- Mailvedhæftninger, chatapps, ting du har sendt til nogen
Jeg sprang det over en gang, brugte en time på at scanne og fandt så halvdelen af filerne i en gammel mappe til cloudsynkronisering. Følte mig ret dum, ærligt talt.
Hvis der ikke dukker nogen backup op, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware. Jeg brugte Disk Drill, og det fik de fleste af mine filer tilbage. Jeg lå et sted omkring 90 procent, selvom navne og mappestruktur var noget rod.
Det gjorde jeg:
- Installerede det på min computer, ikke på USB'en
- Tilsluttede den formaterede USB
- Åbnede Disk Drill og valgte USB'en fra listen
- Klikkede på Søg efter mistede data
- Brugte Universal Scan til det formaterede drev
- Lod scanningen køre helt færdig, selv når det så ud, som om den var færdig tidligt
- Forhåndsviste filer før gendannelse
- Gemte gendannede filer på et andet drev, aldrig tilbage på den samme USB
Forhåndsvisningen betød virkelig meget for mig. Hvis et foto eller dokument kunne åbnes i forhåndsvisning, var chancerne for gendannelse gode.
Én ting mere. Hvis USB'en opfører sig mærkeligt, langsom læsning, tilfældige afbrydelser, fejlpop op-vinduer, ville jeg stoppe med at køre gentagne scanninger på det fysiske drev. Disk Drill har en mulighed for først at lave et byte-for-byte-image. Scan imaget, ikke den fejlende enhed. Det er mere sikkert på den måde. Den lærte jeg lidt for sent.
Hvis software ikke klarer det, og filerne betyder noget, som bryllupsbilleder, babybilleder, skattedokumenter, så er et datagendannelsesværksted stadig en mulighed. Dyrt, ja. Stadig bedre end at overskrive drevet og miste enhver chance, du havde.
Jeg ved, den her del er virkelig træls. Alligevel kan en hurtig formatering ofte gendannes, hvis du stopper med at skrive til drevet hurtigt nok.
Ja, hvis flashdrevet fik en hurtigformatering, har dine filer stadig en chance.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét vigtigt punkt. Stop med at bruge USB-drevet med det samme. Hver ny skrivning mindsker chancerne for gendannelse. Men jeg ville tage én ekstra kontrol, før du bruger tid på at scanne. Åbn Diskhåndtering i Windows og se, om USB-drevet viser den forventede størrelse og en normal partition. Hvis kapaciteten ser forkert ud, som 0 byte eller en meget lille størrelse, kan dette være mere end bare et formateringsproblem.
Desuden er en fuld formatering ikke altid det dødsstød, folk tror, det er. På ældre systemer og nogle enheder dukker dele af data stadig op, selv om filkvaliteten ofte er dårligere, og filnavnene er væk. Så afskriv det ikke for hurtigt.
Det ville jeg gøre:
- Tilslut det én gang, og bekræft at drevet registreres.
- Hvis det afbrydes eller fryser, så lav først et image.
- Scan imaget eller USB-drevet med Disk Drill.
- Sortér først resultaterne efter filtype, og forhåndsvis derefter dokumenter og fotos.
- Gendan til din pc eller et andet eksternt drev, aldrig tilbage til det samme USB-drev.
For dokumenter skal du kigge efter DOCX, PDF, XLSX. For fotos, JPG, PNG, HEIC, RAW. Resultater fra dyb scanning mister ofte mappestrukturen, så gendannelse baseret på filtype sparer tid.
Hvis filerne er forretningsdokumenter, juridiske optegnelser eller flere års fotos, så bliv ikke ved med at genscanne i timevis, hvis resultaterne ser dårlige ud. Lab-gendannelse bliver hurtigt dyrt, men nogle gange er det den sikrere løsning.
For hjælp til filgendannelse fra formateret flashdrev og trin til gendannelse af USB-fotos er denne korte video også nyttig:
se denne gennemgang af gendannelse af USB-data
Kort fortalt betyder formateret ikke altid slettet. Hvis det var en hurtigformatering, er dine chancer rimelige. Hvis drevet er sundt, er Disk Drill et solidt sted at starte. Nogle får det meste tilbage, andre gør ikke, men det vigtigste er at stoppe skrivninger tidligt.
Ja, muligvis. En formateret USB betyder ikke automatisk, at filerne er væk for altid.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @codecrafter, men jeg vil tilføje én ting, som de lidt sprang let hen over: nogle flashdrev bruger wear leveling og TRIM-lignende adfærd, så gendannelse kan være mindre forudsigelig end med en gammel harddisk. På almindeligt dansk betyder det, at selv en hurtig formatering kan kunne gendannes, men USB-sticks er nogle gange mærkelige og inkonsekvente.
Det vigtigste er dette:
- hvis det var en hurtig formatering, er chancerne bedre
- hvis du ikke har gemt noget nyt på det, er chancerne bedre
- hvis drevet stadig læses normalt, er chancerne bedre
Det, jeg ikke ville gøre, er at bruge timer på at prøve tilfældige reparationskommandoer. CHKDSK er fantastisk til filsystemproblemer, men elendigt, når målet er at gendanne slettede filer efter en formatering. Det kan ødelægge det, der er tilbage.
Min vurdering:
- Tjek først, om de manglende filer findes et andet sted.
- Hvis ikke, så gendan dem hurtigst muligt.
- Hvis USB’en opfører sig ustabilt, så stop og lav først et image af den.
- Brug en rigtig gendannelsesapp som Disk Drill, og gendan filerne til et andet drev.
Du skal heller ikke hænge dig for meget i de oprindelige mappenavne. Efter en formatering er de bedste gendannelser ofte baseret på filsignaturer, så billeder/dokumenter kan komme tilbage, men se uorganiserede ud. Det er normalt.
Hvis du vil have flere råd fra fællesskabet, har denne tråd nogle solide tips til gendannelse af USB-flashdrev fra Reddit-brugere.
Kort version: ja, data fra et formateret flashdrev kan stadig gendannes, men stop med at bruge drevet nu. Den del er afgørende, helt seriøst.