Jag råkade formatera mitt USB-minne när jag försökte flytta några dokument och foton, och nu verkar allt vara raderat. De här filerna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att förstå om dataåterställning från ett formaterat USB-minne fortfarande är möjlig och vilka steg jag bör ta innan jag gör situationen värre.
Varit där. Jag råkade radera en USB med familjefoton på för ett tag sedan och trodde att det var kört. Om din blev formaterad av misstag skulle jag inte utgå från att filerna är borta än.
Det första jag skulle ta reda på är vilken typ av formatering som hände.
Om det gick snabbt, som några sekunder eller under en minut, skulle jag gissa att det var en snabbformatering. I mitt fall betydde det att enhetens index rensades, medan filerna fortfarande låg kvar på enheten tills ny data ersatte dem. En fullständig formatering är tuffare. Den tar längre tid och gör mer skada på det som fanns där innan.
Så innan något annat, sluta använda enheten.
- Formatera den inte igen
- Kör inte CHKDSK
- Använd inget reparationsverktyg
- Kopiera inga testfiler till den
Varje skrivning minskar dina chanser.
Jag skulle också göra en tråkig kontroll först, eftersom det sparar tid när det lyckas. Leta runt efter kopior du har glömt bort:
- Google Drive, OneDrive, iCloud, Dropbox
- Hämtade filer, Skrivbord, Dokument, gamla mappar
- E-postbilagor, chattappar, saker du skickat till någon
Jag hoppade över det här en gång, lade en timme på att skanna och hittade sedan hälften av filerna i en gammal molnsynkmapp. Kände mig rätt dum faktiskt.
Om ingen säkerhetskopia dyker upp skulle jag gå vidare till återställningsprogram. Jag använde Disk Drill, och det fick tillbaka de flesta av mina filer. För mig var det någonstans runt 90 procent, även om namn och mappstruktur var röriga.
Det jag gjorde:
- Installerade det på datorn, inte på USB-enheten
- Anslöt den formaterade USB-enheten
- Öppnade Disk Drill och valde USB-enheten från listan
- Klickade på Sök efter förlorad data
- Använde Universal Scan för den formaterade enheten
- Lät skanningen slutföras helt, även när det såg ut som att den var klar tidigare
- Förhandsgranskade filer före återställning
- Sparade återställda filer till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma USB-enhet
Förhandsgranskningen betydde mycket för mig. Om ett foto eller dokument öppnades i förhandsgranskningen var chanserna till återställning goda.
En sak till. Om USB-enheten beter sig konstigt, långsamma läsningar, slumpmässiga frånkopplingar, felmeddelanden, skulle jag sluta köra upprepade skanningar på den fysiska enheten. Disk Drill har ett alternativ för att skapa en byte-för-byte-avbild först. Skanna avbilden, inte den felande enheten. Säkrare så. Den lärdomen kom sent för mig.
Om programvara inte lyckas och filerna är viktiga, som bröllopsbilder, babybilder, skattedokument, då är en dataåterställningsfirma fortfarande ett alternativ. Dyrt, ja. Fortfarande bättre än att skriva över enheten och förlora varje chans du hade.
Jag vet att den här delen suger. Ändå går en snabbformatering ofta att återställa om du slutar skriva till enheten tillräckligt snabbt.
Ja, om USB-minnet snabbformaterades finns det fortfarande en chans att få tillbaka filerna.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak. Sluta använda USB-minnet direkt. Varje ny skrivning minskar chanserna till återställning. Men jag skulle lägga till en extra kontroll innan du lägger tid på att skanna. Öppna Diskhantering i Windows och se om USB-minnet visar den förväntade storleken och en normal partition. Om kapaciteten ser fel ut, som 0 byte eller en väldigt liten storlek, kan det här vara mer än bara ett formateringsproblem.
Dessutom är fullständig formatering inte alltid det dråpslag folk tror att det är. På äldre system och vissa enheter går det fortfarande att hitta delar av datan, även om filkvaliteten ofta är sämre och filnamnen saknas. Så avfärda det inte för snabbt.
Det här skulle jag göra:
- Anslut det en gång och bekräfta att enheten upptäcks.
- Om det kopplas från eller fryser, skapa först en avbild.
- Skanna avbilden eller USB-minnet med Disk Drill.
- Sortera resultaten efter filtyp först och förhandsgranska sedan dokument och foton.
- Återställ till din dator eller en annan extern enhet, aldrig tillbaka till samma USB-minne.
För dokument, leta efter DOCX, PDF, XLSX. För foton, JPG, PNG, HEIC, RAW. Resultat från djupskanning brukar tappa mappstrukturen, så återställning baserad på filtyp sparar tid.
Om filerna är affärsdokument, juridiska handlingar eller åratal av foton, fortsätt inte att skanna om i timmar om resultaten ser dåliga ut. Återställning i labb blir dyrt snabbt, men ibland är det det säkrare valet.
För hjälp med filåterställning från formaterat USB-minne och steg för USB-fotoåterställning är den här korta videon också användbar:
se den här genomgången av återställning av USB-data
Kort version: formaterad betyder inte alltid raderad. Om det var en snabbformatering är oddsen ganska goda. Om enheten är frisk är Disk Drill ett bra ställe att börja. Vissa får tillbaka det mesta, andra inte, men att stoppa skrivningar tidigt är det som spelar störst roll.
Ja, möjligen. En formaterad USB-enhet betyder inte automatiskt att filerna är borta för alltid.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @codecrafter, men jag skulle lägga till en sak som de lite grann förbisedde: vissa flashenheter använder wear leveling och TRIM-liknande beteende, så återställning kan vara mindre förutsägbar än med en gammal hårddisk. På ren svenska kan även en snabbformatering gå att återställa, men USB-minnen är ibland konstiga och inkonsekventa.
Det som betyder mest är detta:
- om det var en snabbformatering är chanserna bättre
- om du inte har sparat något nytt på den är chanserna bättre
- om enheten fortfarande läses normalt är chanserna bättre
Det jag inte skulle göra är att lägga timmar på att prova slumpmässiga reparationskommandon. CHKDSK är bra för filsystemproblem, men uselt när målet är att återskapa borttagna filer efter en formatering. Det kan förvärra det som finns kvar.
Min syn:
- Kontrollera först om de saknade filerna finns någon annanstans.
- Om inte, återställ dem så snart som möjligt.
- Om USB-enheten beter sig instabilt, sluta och skapa en avbild först.
- Använd en riktig återställningsapp som Disk Drill och återställ filerna till en annan enhet.
Var heller inte alltför fixerad vid de ursprungliga mappnamnen. Efter en formatering bygger de bästa återställningarna ofta på filsignaturer, så foton/dokument kan komma tillbaka men se oorganiserade ut. Det är normalt.
Om du vill ha fler råd från communityn har den här tråden några bra tips om återställning av USB-flashenheter från Reddit-användare.
Kort version: ja, data på en formaterad flashenhet kan fortfarande återställas, men sluta använda enheten nu. Den delen är helt avgörande, utan tvekan.