Trenger hjelp med gjenoppretting av GoPro etter utilsiktet sletting

Jeg slettet ved et uhell opptak fra GoPro-en min før jeg tok sikkerhetskopi, og jeg prøver å finne ut om det finnes noen måte å gjenopprette filene på. Disse videoene er veldig viktige, og jeg trenger råd om de beste metodene for GoPro-gjenoppretting, programvare eller trinn jeg bør ta før dataene blir overskrevet.

Jeg har vært der, og ja, det suger. Du kommer hjem, kobler til GoPro-en, og klippene du brydde deg om er borte. Hvis opptakene ble slettet eller kortet ble formatert, er det fortsatt en god sjanse for å gjenopprette dem. Det du gjør videre betyr mer enn de fleste tror.

Første ting, slutt å røre kortet

Hvis du vil ha best mulige odds, slutt å bruke SD-kortet med en gang.

Ikke ta opp mer video på det. Ikke formater det på nytt. Ikke kjør tilfeldige fiksverktøy du fant i et søkeresultat. I mange tilfeller ligger videodataene fortsatt der. Problemet er at indeksen er borte, ikke selve opptaket. Når nye data skrives over det, mister du deler for godt.

Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, ville jeg sjekket de kjedelige tingene først, fordi svaret noen ganger er dumt og enkelt:

1. Logg inn på GoPro-skytjenestekontoen din hvis du bruker abonnementet og hadde Auto Upload slått på.
  2. Sjekk Papirkurv eller Nylig slettet.
  3. Sett kortet tilbake i kameraet og se om GoPro-en prøver å reparere filen av seg selv.
  4. Prøv en annen kortleser, en annen USB-port eller en annen datamaskin.
  5. Se om SD-kortet vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på macOS.

Hvis kortet aldri vises, stadig mister forbindelsen eller ser fysisk skadet ut, ville jeg stoppet der. Da er det ikke lenger en vanlig slettesak, men begynner å ligne maskinvarefeil. Annet problem, annen løsning.

Hvorfor GoPro-gjenoppretting er mer irriterende enn bildegjenoppretting

Denne delen tar folk på senga. Det er ofte vanskeligere å gjenopprette kameravideo enn å hente tilbake bilder eller kontorfiler.

GoPro-opptak blir skrevet i biter over hele kortet. Så når filsystemet er skadet eller slettet, må gjenopprettingsappen bygge opp klippet på nytt fra spredte deler. Mange verktøy finner et MP4-navn og gir deg likevel en ødelagt fil som hakker, kuttes av eller ikke åpnes i det hele tatt. Jeg har sett dette mer enn én gang på actionkamerakort og dronekort. Samme rot.

Hva jeg ville prøvd først

For slettede, formaterte eller logisk korrupte GoPro-kort ville jeg startet med Disk Drill.

Grunnen er enkel. Modusen Advanced Camera Recovery ble laget for opptak fra enheter som GoPro-er, droner og dashbordkameraer, der filfragmentering er et problem. Den kan spores tilbake til de eldre GoProRecovery- og CnW Recovery-verktøyene som folk pleide å dele for akkurat denne jobben. Disse metodene ble til slutt innlemmet i Disk Drill, og ut fra det jeg har sett håndterer det oppstykket video bedre enn generiske filgjenopprettingsskanninger.

Trinnene jeg ville fulgt på Windows eller Mac

1. Ta SD-kortet ut av GoPro-en.
  2. Koble det direkte til datamaskinen med en kortleser.
  3. Åpne Disk Drill.
  4. Velg SD-kortet.
  5. Velg Advanced Camera Recovery.
  6. Kjør skanningen.
  7. Forhåndsvis videoene den finner.
  8. Gjenopprett filene til en annen disk.

Viktig detalj, lagre de gjenopprettede filene et annet sted. Ikke tilbake på det samme kortet. Jeg vet dette høres opplagt ut, men folk gjør det fortsatt.

Forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye. Hvis et klipp forhåndsvises uten problemer før gjenoppretting, er sjansene dine bedre. Hvis kortet gir lesefeil eller kobler fra under skanningen, ville jeg først laget en byte-for-byte-sikkerhetskopi og skannet sikkerhetskopien i stedet. Mindre slitasje på originalkortet, mindre risiko.

På Mac er det samme flyt. Kortleser, åpne appen, skann, forhåndsvis, gjenopprett til en annen disk eller mappe.

Når jeg ville sluttet å rote med programvare

Noen tilfeller er dårlige kandidater for gjør-det-selv-gjenoppretting. Hvis noe av dette skjer, ville jeg heller vurdert et gjenopprettingslaboratorium:

1. SD-kortet har fysisk skade.
  2. Ingen datamaskin gjenkjenner det i det hele tatt.
  3. Det kobler fra igjen og igjen under skanninger.
  4. Det blir fort varmt.
  5. Opptakene er viktige nok til at du ikke vil prøve deg fram.

Jeg lærte på den harde måten at gjentatte skanningsforsøk på et kort som er i ferd med å feile ikke er ufarlige. Hvis kortet er ustabilt, er hver ekstra lesing et sjansespill.

Best mulig scenario

Hvis dette bare var en vanlig sletting eller formatering, er det som regel de enklere tilfellene. Sjansene for gjenoppretting synker når kortet fortsatte å bli brukt etter at opptakene forsvant. Hvis det stort sett har ligget urørt, er det fortsatt en grei sjanse for at videoene dine kan gjenopprettes.

Jeg ville lagt til én ting til det @mikeappsreviewer og @reveurdenuit sa: sjekk om opptaket ble slettet i kameraet eller på en datamaskin. Det endrer faktisk sjansene for gjenoppretting litt. GoPro lar noen ganger kortstrukturen være renere etter en enkel sletting enn etter rare avbrudd under kopiering på skrivebordet, der du kan ende opp med halvt skrevne indekser og klipp som ser ut til å være der, men som ikke kan monteres riktig.

Jeg er også litt uenig i rådet om å alltid prøve kameraet for å reparere det. Hvis filene er veldig viktige, ville jeg ikke fortsatt å sette inn kortet igjen og la GoPro gjøre ting med det med mindre du allerede har bekreftet at kortet er stabilt. Kameraer kan være ganske dumme når det gjelder ustabile medier.

Dette ville jeg gjort i tillegg til de vanlige rådene om skanning:

1. Sjekk kortets faktiske kapasitet og helse med noe som H2testw eller F3 hvis du mistenker et falskt eller sviktende microSD-kort.
  2. Hvis gjenopprettede filer ikke kan spilles av, inspiser dem med MediaInfo eller ffprobe før du antar at de er ubrukelige.
  3. Prøv å redde rå strømmer med untrunc eller en dedikert MP4-reparasjonsapp ved å bruke et annet eksempelklipp fra de samme GoPro-innstillingene.
  4. Se etter oppdelte kapittelfiler. GoPro deler ofte lange opptak i biter, så manglende opptak kan bare ligge under et annet filnavn.

Disk Drill er fortsatt et fornuftig valg her, spesielt for gjenoppretting av GoPro-video, men jeg ville behandlet gjenoppretting og reparasjon som to separate jobber. Få først tilbake bytene, og fiks deretter avspillingen om nødvendig.

Hvis du vil ha mer diskusjon fra virkeligheten, er denne tråden grei:
beste Reddit-råd for å gjenopprette slettede GoPro- og SD-kortvideoer

Det viktigste: slutt å bruke kortet. Hvert nytt klipp er i praksis en liten begravelse for det gamle.

Hvis opptakene er viktige, lag først et bilde av SD-kortet. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer der. Å skanne det originale kortet med en gang er greit for et friskt kort, men å lage et bilde først gir deg én ren arbeidskopi og holder slitasje borte fra kilden. På Windows kan du bruke USB Image Tool eller HDD Raw Copy. På Mac kan du bruke dd eller et GUI-basert imaging-verktøy hvis du vil ha mindre terminalstyr.

Etter det jobber du fra bildet, ikke fra kortet.

For GoPro-klipp fungerer filutskjæring bedre enn navnebasert gjenoppretting. MP4- og LRV-filer mister ofte mappeinformasjon, men videoblokkene blir liggende på kortet til de blir overskrevet. Derfor overser generiske undelete-verktøy ting eller returnerer ødelagte klipp. Disk Drill er et solid valg her, mest fordi den kamerafokuserte skanningen håndterer fragmenterte actionkamera-opptak bedre enn mange eldre gjenopprettingsapper.

Et par ting til som folk hopper over:

1. Sjekk etter .LRV- og .THM-filer. Hvis du finner dem, har hoved-MP4-en ofte eksistert, og deler av den kan fortsatt være mulig å gjenopprette.
  2. Sorter funne filer etter størrelse. Store sammenhengende filer har bedre sjanse for å kunne spilles av.
  3. Hvis en gjenopprettet MP4 ikke vil åpne, prøv å reparere den med et videoreparasjonsverktøy ved å bruke et annet klipp fra samme GoPro-modell og innstillinger som referanse.
  4. Hvis kortet ble hurtigformatert, er sjansene for gjenoppretting fortsatt ganske gode. Full formatering er verre.

Hvis du vil ha en grei oversikt over SD-kortverktøy, er denne verdt en titt:
beste programvare for videogjenoppretting fra SD-kort for slettede GoPro-filer

Kortversjon. Slutt å bruke kortet. Klon det. Skann klonen med Disk Drill. Gjenopprett til en annen disk. Hvis kortet kobler seg fra eller gir lesefeil, slutt å rote med det og send det til et laboratorium.