Trenger du hjelp med å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort

Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og nå prøver jeg å finne ut hvilket gjenopprettingsverktøy som er best å bruke. Hvis du har klart å gjenopprette slettede SD-kortvideoer, hvilken programvare fungerte for deg, og hva bør jeg unngå?
# Slettet video fra et SD-kort, dette ville jeg gjort først Jeg har mistet opptak ofte nok til å hoppe over peptalken. Kortversjonen er denne: gjenoppretting fungerer vanligvis hvis du slutter å bruke kortet raskt nok. Når et kamera sletter en video, sletter det ofte ikke dataene med en gang. Det markerer plassen som ledig. Det gamle klippet ditt ligger der til nye opptak skrives over det. Så ja, det finnes fortsatt en sjanse, men den blir mindre hver gang du bruker kortet igjen. ## Første trekk Slutt å bruke SD-kortet nå. Ingen nye klipp. Ingen bilder. Ingen formatering. Hvis Windows viser en melding som ber deg reparere eller formatere kortet, la det være i fred. Hver skriving til kortet reduserer sjansene dine. ## Hvis kortet fortsatt vises på datamaskinen Hvis PC-en eller Mac-en din oppdager kortet, selv som RAW, eller Windows sier at det må formateres, ville jeg startet med Disk Drill. Hvorfor denne først? Jeg har sett vanlige gjenopprettingsskanninger hente tilbake ødelagte videobiter, filer med riktig navn men uten avspilling, eller et halvt klipp der resten mangler. Kameraopptak er rotete på lagringskort. Mange enheter deler video opp i fragmenter rundt omkring på kortet. Det gjelder actionkameraer, droner, dashbordkameraer og vanlige kameraer også. Disk Drill har en Advanced Camera Recovery-modus laget for dette rotet. Den prøver å sette sammen disse fragmentene til en brukbar video i stedet for å dumpe tilfeldige rester i en mappe. For opptak fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende utstyr betyr dette mer enn folk tror. ## Trinnene jeg ville fulgt 1. Last ned Disk Drill fra den offisielle CleverFiles-nettsiden. Velg Windows eller macOS. 2. Installer det og åpne det. 3. Koble til SD-kortet via en kortleser. Jeg har hatt færre rare tilkoblingsproblemer på denne måten. 4. Finn SD-kortet i enhetslisten i Disk Drill. 5. Klikk på “Search for lost data.” 6. Når det spør om en metode, velg Advanced Camera Recovery. 7. La skanningen kjøre. Små kort blir raskt ferdige. Store eller usunne kort bruker en stund. 8. Trykk på “Review found items” øverst til høyre hvis du vil se gjennom resultatene før skanningen er helt ferdig. 9. Bruk filtre for å kutte ned på søppelet. Filtype, størrelse, dato, alt hjelper. 10. Forhåndsvis videoene. Ikke hopp over dette. Et gjenopprettet filnavn betyr ingenting hvis klippet ikke kan åpnes. 11. Velg det du vil ha og klikk på “Recover.” 12. Lagre de gjenopprettede filene et annet sted, på den interne disken eller en annen ekstern disk. 13. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet. 14. Åpne de gjenopprettede filene etter at prosessen er ferdig og kontroller dem i den vanlige mediespilleren din. ## Liten detalj folk overser På Windows gjenoppretter Disk Drill opptil 100 MB gratis. På Mac kan du skanne og forhåndsvise først, og deretter bestemme om du vil betale for gjenoppretting. Etter gjenoppretting vises filene dine i Filutforsker på Windows eller Finder på macOS som normalt. ## Hvis opptakene betyr mye Før skanningen ville jeg vurdert å lage et fullstendig bilde av kortet først. https://www.youtube.com/watch?v=oJ1aQPFxTag Det betyr en byte-for-byte-kopi av SD-kortet. Du jobber fra kopien, ikke originalen. Jeg har sett folk gjøre ett dårlig klikk, kjøre et verktøy på nytt på feil måte, eller dytte et ustabilt kort inn i en verre tilstand. Et bilde gir deg et tryggere utgangspunkt. ## Når jeg ville stoppet og sendt det til en proff Programvare er greit i mange tilfeller, men jeg ville ikke tuklet med det hvis noe av dette dukker opp: 1. SD-kortet er sprukket, bøyd, gjennomvått eller på annen måte fysisk skadet. 2. Datamaskinen oppdager det ikke i det hele tatt. 3. Det kobler stadig fra under skanninger. 4. Det blir fort varmt etter at du kobler det til. 5. Kameraet rapporterer mediefeil eller maskinvarefeil. 6. Opptakene har alvorlig juridisk, arbeidsmessig eller personlig verdi. På det punktet begynner det å føles dumt å pirke i det med gjenopprettingsprogramvare igjen og igjen. ## Min tommelfingerregel Hvis Disk Drill fortsatt ser kortet og kortet ikke er fysisk skadet, er programvaregjenoppretting verdt å prøve først. Timing betyr mer enn folk vil høre. Jo mindre du bruker kortet etter sletting, desto bedre er sjansene dine.
Hvis kortet fortsatt kan monteres, ville jeg testet PhotoRec før jeg bruker penger. Det er stygt, men det trekker ut rå videodata godt, spesielt hvis filsystemet har blitt ødelagt. Ulempen er at filnavn og mapper ofte er helt ødelagt. Du får en haug med klipp og må sortere selv. Hvis du vil ha noe enklere, er Disk Drill et greit valg. @mikeappsreviewer har allerede dekket den kamerafokuserte siden, så jeg gjentar det ikke. Jeg er litt uenig i å starte der hver gang. For enkle slettetilfeller kan Recuva eller PhotoRec noen ganger få tilbake nok uten mye styr. For fragmentert 4K-opptak pleier Disk Drill å gjøre det bedre, ut fra det jeg har sett. Min rekkefølge ville vært: 1. Slutt å bruke kortet. Helt. 2. Prøv et skrivebeskyttet image først hvis opptaket betyr noe. 3. Kjør PhotoRec. 4. Hvis resultatene er rotete eller klippene er ødelagte, kjør Disk Drill. 5. Lagre gjenopprettede filer på PC-en din, aldri tilbake på SD-kortet. En ting til: Hvis kameraet ditt tok opp MP4 eller MOV, forhåndsvis hver fil før du feirer. Jeg har gjenopprettet gode filer før som var korrupte som bare det. Denne raske guiden om gjenoppretting av slettede videoer fra SD-kort er også verdt en titt: se dette raske tipset for gjenoppretting av videoer fra SD-kort
Trenger hjelp med å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort
Jeg ville lagt til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @yozora egentlig la nok vekt på: sjekk om kameraet ditt bruker exFAT og tar opp veldig store klipp. I så fall finner noen enkle gjenopprettingsapper filoppføringen, men ikke hele videokjeden, så filen ser gjenopprettet ut, men vil ikke spille av mer enn noen sekunder. Derfor vurderer jeg vanligvis et verktøy ut fra avspillbare forhåndsvisninger, ikke ut fra hvor mange filnavn det spytter ut. Hvis du vil ha minst mulig styr, er Disk Drill fortsatt et av de bedre alternativene for gjenoppretting av video fra SD-kort fordi det håndterer minnekort bedre enn mye av det billige greiene. Jeg ville også prøvd R-Studio hvis Disk Drill mangler deler av opptaket. Det er mindre nybegynnervennlig, litt nerdete for å være ærlig, men noen ganger bedre når kortets filsystem er delvis ødelagt. Én ting jeg er litt uenig i: å gå rett til Recuva for video er ikke alltid verdt det. Helt greit for enkle bilder, mindre imponerende for fragmenterte kameraopptak. Hvis de slettede videoene er veldig viktige, klon SD-kortet først med noe som USB Image Tool eller ddrescue, og skann deretter klonen. Det reddet meg en gang etter at en ustabil kortleser begynte å miste tilkoblingen midt under skanningen. Og hvis du vil ha flere meninger fra virkeligheten, er dette en grei tråd om gjenoppretting av slettede hjemmevideoer fra et SD-kort. Det viktigste: ikke ta opp noe annet på det kortet. Seriøst. Selv én testvideo kan ødelegge for deg.
Trenger hjelp med å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort