Min eksterne harddisk med mange års familiebilleder blev pludselig beskadiget og vil ikke åbne normalt. Jeg er bekymret for, at det kan gøre gendannelse umulig, hvis jeg kører det forkerte reparationsværktøj eller formaterer den. Hvad er den sikreste måde at gendanne billeder fra et beskadiget drev på uden at miste data?
Hvis drevet stadig vises i Diskhåndtering, og størrelsen ser rigtig ud, ville jeg ikke antage, at det er dødt endnu. Det peger ofte mere på filsystemkorruption end et fuldstændigt defekt drev, især hvis det spinner normalt og ikke klikker, skurrer eller forsvinder og dukker op igen.
Jeg ville dog være forsigtig med, at Windows tilbyder Scan og reparer. Den knap er fristende, men det er ikke det første, jeg ville køre på et drev med familiebilleder på. Reparationsværktøjer kan foretage ændringer i filsystemet, og hvis noget går galt, kan gendannelse blive sværere.
På dette tidspunkt bør målet være gendannelse, ikke reparation. Få først kopieret billederne et andet sted hen. Reparation af drevet kan vente.
En mulighed, der virkede i en lignende situation, er Disk Drill. Den nyttige del er, at du først kan lave et fuldt image af drevet og derefter scanne det image i stedet for at belaste den originale disk igen og igen. Hvis drevet er begyndt at fejle, er det vigtigt, fordi du vil redde alt, der stadig kan læses, mens du kan.
Forhåndsvisningsfunktionen er også nyttig til billeder. Hvis forhåndsvisningerne åbner normalt, giver det dig en rimelig god idé om, at filerne faktisk kan gendannes og ikke bare er tilfældige filnavne. Windows-versionen lader dig også gendanne op til 100 MB gratis, så du kan i det mindste teste scanningen, før du betaler.
Når de vigtige filer er sikkert kopieret til et andet drev, kan du derefter tænke på reparationer. Et hurtigt format kan være nok, hvis det bare var et korrupt filsystem. Jeg ville stadig ikke stole på det drev til noget vigtigt bagefter, men det kan være fint til midlertidig brug.
Et par andre ting kan være værd at prøve, afhængigt af hvad du ser:
- CHKDSK, men kun efter at dataene er gendannet. Det kan reparere filsystemproblemer, men det kan også ændre ting.
- TestDisk, hvis Windows pludselig viser partitionen som RAW, eller partitionstabellen ser beskadiget ud.
- Et andet USB-kabel, kabinet eller en anden computer, hvis det er et eksternt drev. Dårlige USB-broer og ustabile kabler kan få et velfungerende drev til at se korrupt ud.
Jeg ville stoppe med gør det selv-software, hvis drevet opfører sig fysisk ustabilt. Ting som dette er et dårligt tegn:
- kliklyde
- forsvinder og genopretter forbindelsen
- forkert kapacitet vist i Diskhåndtering
- mange ventende eller omallokerede sektorer i SMART
- scanninger, der bliver meget langsomme eller fortsætter med at fryse
Det betyder normalt, at problemet er hardware-relateret, ikke bare et rodet filsystem. I så fald kan gentagne scanninger gøre tingene værre. Et rigtigt gendannelseslaboratorium kan lave et image af drevet med dedikeret hardware, nogle gange efter midlertidigt at have repareret elektronik eller interne dele, og derefter gendanne fra kopien i stedet for at belaste det originale drev.
Laboratorier er ikke billige. Grundlæggende logisk gendannelse kan koste omkring $300 til $600, mens mekaniske fejl ofte ligger på $800 til $2.000 eller mere, afhængigt af drevet og skaden. De bedre laboratorier arbejder ofte efter princippet ingen data, ingen betaling, hvilket hjælper lidt.
Hvis det var mit drev, ville jeg gøre det i denne rækkefølge:
- Tjek Diskhåndtering, og se om kapaciteten ser normal ud.
- Gendan billederne til et andet drev.
- Først derefter, prøv CHKDSK, TestDisk eller formatering.
- Udskift drevet, hvis korruptionen kommer tilbage.
Drev kan udskiftes. Familiebilleder kan som regel ikke. Selv hvis dette begynder at virke igen, ville jeg tage det som en advarsel og opbevare en ekstra kopi et andet sted.
Gem ikke noget tilbage på det drev. Selv et gendannet foto, der kopieres til den samme disk, kan overskrive et andet foto, som du endnu ikke har gendannet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at reparation kommer senere, men jeg ville lade det første køb være et nyt tomt drev, der mindst har samme størrelse som det defekte, og derefter lave et image af det svigtende drev til det. Hvis du er fortrolig med Linux, er ddrescue lavet til at oprette en bedst mulig klon fra en ustabil disk. Hvis ikke, er et værktøj som Disk Drill nemmere, fordi det først kan lave et image og derefter scanne imaget. Uanset hvad bør det defekte drev i praksis være skrivebeskyttet: ingen CHKDSK, intet format, ingen initialiser disk og ingen kopiering af gendannede filer tilbage til det.
Om dette er en roterende harddisk eller en ekstern SSD ændrer risikoen meget. Hvis det er en almindelig mekanisk disk, er den største fare at få en svag disk til at læse de samme dårlige områder igen og igen. Hvis det er en SSD eller et flash-baseret bærbart drev, er den ekstra fare, at reparations- eller oprydningshandlinger kan få blokke til at blive kasseret eller omfordelt på måder, der gør gendannelse mindre forudsigelig.
Jeg er enig i den generelle retning ovenfor: lad være med at fixe disken først. Men jeg ville være endnu mere kedelig omkring det. Før du kører nogen form for gendannelsesscanning, så skriv ned hvad Windows viser: korrekt kapacitet eller ej, RAW eller NTFS/exFAT, drevbogstav eller intet drevbogstav, mærkelige lyde, om den afbryder forbindelsen. Det fortæller dig, om du har med et filsystemproblem at gøre eller en enhed, der er begyndt at fejle. Hvis drevet vises én gang og derefter forsvinder, så stop med at teste det som en stædig printer. Det er der, hvor et laboratorium er det sikrere valg.
Hvis det forbliver tilsluttet og viser den korrekte størrelse, så lav et image til et separat drev og arbejd ud fra det. Disk Drill er fin til denne slags brugervenlige arbejdsgang, fordi det vigtige er at lave imaging først, ikke mærkenavnet på scanningsknappen. Bare lad ikke noget program reparere, genopbygge eller gemme gendannede filer på den dårlige disk. Gendan til et helt andet drev, og åbn derefter et udvalg af de gendannede billeder i fuld størrelse, ikke kun miniaturer. Miniaturer kan narre dig til at tro, at originalerne er okay, når de faktiske JPEG-filer er delvist beskadigede.
Efter at billederne er kopieret og kontrolleret, kan du så eksperimentere med CHKDSK, TestDisk, formatering eller et nyt kabinet. På det tidspunkt risikerer du kun det gamle drev, ikke den eneste kopi af minderne.