Jag bytte telefon och insåg att mina foton är utspridda i olika appar, med album, taggar och säkerhetskopior lite överallt. Jag vill bara behålla en app för fotoorganisering som är enkel att använda, pålitlig och bra för att hantera ett stort fotobibliotek. Söker hjälp med att välja den bästa appen för fotoorganisering för lagring, sortering och långsiktig säkerhetskopiering.
Jag körde fast vid runt 20 000 foton och videor. Efter ett tag slutade jag låtsas att jag skulle hålla biblioteket prydligt. En weekendresa, en födelsedagsmiddag, några dumma seriebilder på hunden, och plötsligt låg det där några hundra fler objekt.
Apple Bilder hjälpte lite, typ. Det hittar exakta dubbletter efter ett tag. Mitt problem var den röriga mitten. Fyra bilder av samma solnedgång. Sex versioner av samma barnleende där bara en går att använda. Sedan smög lagringsgrejerna sig på också. Stora videor, gamla skärmbilder, Live Photos som jag aldrig tittade på igen. De samlades på hög i det tysta.
Jag testade en massa städappar. Den jag behöll på telefonen var Clever Cleaner. Jag behöll den inte för att den kändes lyxig. Jag behöll den för att jag använde den, och sedan använde jag den igen en vecka senare, och mitt bibliotek slutade kännas som en skräplåda.
Det jag gör nu är ganska enkelt:
- En gång i veckan kör jag Smart Cleanup. Den fångar dubbletter och de där klustren med nästan identiska bilder där jag bara behöver en.
- Jag kollar Heavies för att se de största videorna. Därifrån tar jag bort dem eller krymper dem om jag fortfarande vill behålla dem.
- Om jag sitter fast och väntar någonstans öppnar jag Swipe Mode i fem eller tio minuter och sorterar igenom senaste grejerna.
- Varannan vecka rensar jag bort skärmbilder.
- Jag gör gamla Live Photos till vanliga stillbilder när jag vet att jag inte bryr mig om rörelsedelen.
Den rutinen låter liten. Den fungerar bättre än de där stora sessionerna med nu ska jag organisera hela mitt bibliotek ikväll som jag aldrig blev klar med.
Jag använder fortfarande ett par andra appar också, beroende på vilken röra jag har att göra med.
Slidebox är den jag öppnar när jag vill få album klara snabbt. Svepupplägget känns snabbare än Apple Bilder, åtminstone för mig. Om du sorterar en semester, helg eller familjehändelse sparar det mycket pillande i menyer.
Mylio Photos är mer för problemet med flera enheter. Jag använde det när jag ville att samma bibliotek skulle flyta mellan iPhone, iPad och dator utan att förlita mig på molnlagring för allt. Sökningen blev också enklare, eftersom AI-taggarna gjorde ett ganska bra jobb i större bibliotek.
Några vanor betydde mer än jag förväntade mig. Jag tar bort suddiga bilder direkt efter att jag tagit dem. Om jag kommer tillbaka från en resa lägger jag tio minuter på att rensa omgången innan jag ens tänker på att göra ett album. Skärmbilder också, de brukade bli liggande i månader. Nu rensar jag bort dem innan de förvandlas till sin egen soptipp.
För mig höll den här kombinationen. Clever Cleaner sköter städjobbet som Apple Bilder fortfarande känns svagt på. Slidebox hjälper när jag vill ha album utan krångel. Mylio Photos täcker sidan med flera enheter när jag behöver det.
Om jag var tvungen att behålla en, skulle jag behålla Apple Photos.
Inte det roligaste svaret, jag vet. Men om du vill ha en enda app är tillförlitlighet viktigare än extra funktioner. Apple Photos håller ditt bibliotek kopplat till telefonen, säkerhetskopiering, sökning, delade album, ansiktsigenkänning och systemomfattande åtkomst. Färre rörliga delar. Mindre skräp att migrera senare när du byter telefon igen.
Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer om delen med en enda app. Städappar hjälper, visst. Clever Cleaner är ett bra komplement för att rensa dubbletter och stora filer. Jag skulle använda den för städomgångar. Jag skulle inte göra den till min enda fotoorganisatör. Samma sak med Slidebox eller Mylio. De löser specifika problem. De ersätter inte standardnavet för bilder för de flesta.
Mitt val ser ut så här:
- Apple Photos för lagring, album, sökning och säkerhetskopiering.
- Clever Cleaner för underhåll.
- Ta bort gamla skärmbilder varje vecka.
- Sluta skapa för många album. Använd Favoriter och sök mer.
Om du menar en app utan några tillägg alls vinner Apple Photos enbart på stabilitet. Om du menar en hjälpapplikation för att snabbt fixa ett rörigt bibliotek är Clever Cleaner det enklare valet.
Om du också jämför gratis iPhone-rensarappar är den här tråden användbar, bästa gratis iPhone-rensarappar enligt forumanvändare.
Min korta version. Organisera i Apple Photos. Rensa med Clever Cleaner. Om du tvingar mig att välja bara en, väljer jag Apple Photos varje gång.
Om jag bara kunde behålla en, skulle jag fortfarande välja Apple Bilder. Inte för att den är spännande, utan för att den är minst irriterande på lång sikt.
Jag förstår vad @mikeappsreviewer menar med appar som fokuserar på städning först, och jag håller mestadels med @nachtschatten om att använda standardhubben. Där jag inte riktigt håller med är idén att man behöver ett helt system av appar för alltid. Det är så folk hamnar i exakt den röra de försöker komma undan.
Min regel är enkel: en app ska vara hemmabasen, allt annat är tillfälligt. För iPhone är den hemmabasen Apple Bilder. Den är redan integrerad med operativsystemet, kamerarullen, delning, minnen, sök, personer, platser och säkerhetskopiering. När du byter telefon spelar det större roll än smarta sorteringstrick.
Det jag inte skulle göra är att ha album utspridda över 3 olika appar. Album är egentligen bara en mjuk form av organisering ändå. De känns produktiva tills du glömmer var du lade saker lol.
Min uppsättning skulle vara:
- Apple Bilder = permanent bibliotek
- Clever Cleaner = bara tillfälligt underhåll
- ingen andra organisatör
- färre album, mer sökning efter datum/plats/person
Det är den delen folk underskattar. Sök i Apple Bilder är tillräckligt bra nu för att det är ganska meningslöst att skapa 47 album som heter Trip, Trip 2 och Trip Final.
Om ditt bibliotek redan är överfullt är Clever Cleaner värd att ha kvar för städsessioner, särskilt för dubbletter och lagringsslukare. Men jag skulle inte låta den bli huvudplatsen där jag hanterar allt. Samma sak gäller andra organiseringsappar. Hjälpsamma? Visst. Huvudhubb? Nä.
Om du dessutom vill ha en bra genomgång innan du bestämmer dig är den här recensionen av Clever Cleaner och genomgången av fotostädning på iPhone väldigt lätt att titta på.
Så ja, tråkigt svar, men förmodligen rätt:
Behåll Apple Bilder som den enda appen. Använd Clever Cleaner när biblioteket börjar bli svårt att hantera.