Mijn iPhone begon plotseling te haperen bij apps, sms’en, scrollen en het openen van instellingen, maar telefoongesprekken werken nog steeds normaal. Ik heb al geprobeerd hem opnieuw op te starten, maar de vertraging is er nog steeds, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit wordt veroorzaakt door opslag, iOS-problemen, batterijproblemen of iets anders.
Apps die de ene dag soepel draaien en na een iOS-update ineens een puinhoop worden, is precies het soort ding waardoor je denkt dat de telefoon het begeeft. Meestal is dat niet zo. Ik heb dit meer dan eens gezien, en een volledige wisbeurt was niet de oplossing.
Hoe lang je moet wachten na een iOS-update
Als de vertraging meteen na het installeren van iOS begon, zou ik het eerst 48 tot 72 uur met rust laten. iPhones doen na een grote update een hoop opruimwerk. Foto’s worden opnieuw geïndexeerd. Appgegevens worden opnieuw opgebouwd. Systeembestanden worden opnieuw geordend. Dit alles draait op de achtergrond terwijl jij de telefoon probeert te gebruiken, dus het geheel voelt traag aan.
Wat voor mij hielp was simpel. Ik liet de telefoon twee of drie nachten aan de oplader op wifi liggen. Geen trucjes. De prestaties verbeterden vanzelf. Als er een hele week voorbijgaat en het nog steeds slecht aanvoelt, zou ik niet langer de update de schuld geven.
Waarom apps die eerst prima werkten ineens traag worden
Ik bleef twee oorzaken tegenkomen.
Ten eerste oude apps. Na een nieuwe iOS-release lopen sommige apps achter omdat ze nog niet voor de nieuwe versie zijn bijgewerkt. Open de App Store en installeer elke openstaande update. Ik heb meegemaakt dat één verouderde app de hele telefoon kapot liet aanvoelen.
Ten tweede opslagdruk. Deze wordt vaak genegeerd. iOS leunt op vrije opslagruimte als tijdelijke werkruimte tijdens multitasking. Wanneer je opslag krap wordt, verliezen apps hun speelruimte. Dingen die eerder prima draaiden, beginnen vast te lopen, toetsenbordinvoer krijgt vertraging, scrollen wordt schokkerig.
Een batterijconditie boven de 80 procent betekent niet dat de opslag in orde is
Veel mensen halen die twee door elkaar. Prestatiebeperking op de iPhone is gekoppeld aan de conditie van de batterij, en Apple beschouwt 80 procent en hoger als gezond. Dus als je batterijconditie boven de 80 procent ligt en de telefoon toch kruipt, zou ik niet als eerste de batterij de schuld geven.
Wat ik in plaats daarvan zag, was dat opslag het grootste deel veroorzaakte. iOS lijkt zich een stuk beter te gedragen wanneer ongeveer 10 tot 15 procent van de totale opslag vrij blijft. Zodra het daaronder zakt, verschijnt vreemde vertraging snel. Apps hangen. Typen voelt vertraagd. Safari gaat vreemd doen. Het is niet subtiel.
Waarom bellen nog steeds werkt terwijl de rest van de telefoon traag aanvoelt
Dit deel maakte me de eerste keer in de war. Telefoongesprekken blijven vaak normaal omdat bellen gebruikmaakt van speciale hardware die losstaat van het deel dat apps, browsertabbladen, fotoverwerking en het toetsenbord afhandelt. Dus als gesprekken helder zijn maar apps struikelen, wijst dat eerder op softwarebelasting of weinig opslag, niet op een grote hardwarestoring.
Wat het uiteindelijk voor mij oploste
Ik probeerde eerst de gebruikelijke dingen. Herstarten. Netwerkinstellingen resetten. Achtergrondverversing van apps uitschakelen. Hooguit een kleine verandering.
De echte oplossing was opslagruimte vrijmaken, en de grootste rommelhoop was mijn fotobibliotheek, niet apps.
Clever Cleaner maakte dit makkelijker dan het met de hand doen. Wat er voor mij uitsprong, was de manier waarop het eerst de grootste bestanden liet zien in het onderdeel Heavies, zodat ik geen tijd verspilde met zoeken. Het onderdeel Similars groepeerde bijna dubbele foto’s, burstfoto’s en herhaalde pogingen van dezelfde foto. Het koos ook de beste afbeelding uit elke groep, wat me bespaarde om om 1 uur ’s nachts vijf bijna identieke kattenfoto’s te sorteren. Alles bleef ook op de telefoon. Er werd niets ergens anders naartoe gestuurd.
Nadat ik ongeveer 15 GB had verwijderd, voelde de telefoon weer normaal aan. Iets wat ik bijna over het hoofd zag, en dit is belangrijk, was het legen van Recent verwijderd in Foto’s. Als je dat overslaat, blijft verwijderde inhoud daar nog 30 dagen staan en neemt die nog steeds ruimte in. Ga naar Foto’s, Albums, Recent verwijderd en verwijder dan alles. Als je dat niet doet, beweegt je vrije-ruimtecijfer nauwelijks en denk je dat niets heeft gewerkt. Dat heb ik een keer gedaan. Voelde dom achteraf.
Als het nog steeds traag aanvoelt na het vrijmaken van ruimte
Controleer eerst de temperatuur. Als de telefoon warm aanvoelt, dalen de prestaties expres om de hardware te beschermen. Ik haalde het hoesje van de mijne af en liet hem twintig minuten met rust. Het hielp meer dan ik had verwacht.
Nog een kleine aanpassing zit in Instellingen, Toegankelijkheid, Beweging, en zet vervolgens Verminder beweging aan. Dit vermindert interface-animaties. Op een overbelaste telefoon zorgden minder visuele effecten er voor mij voor dat de hele interface sneller aanvoelde.
Controleer ook de energiebesparingsmodus. Als je die altijd aan laat staan, krijgt de prestatie bewust een klap. Ik heb gezien dat mensen dagenlang vergeten dat die ingeschakeld is.
Als niets hiervan na een week iets verandert, zou ik Probeer alle instellingen opnieuw in te stellen onder Instellingen, Algemeen, Zet over of stel iPhone opnieuw in. Dit zet systeeminstellingen terug zonder je apps of foto’s te verwijderen. Gek genoeg loste dit voor mij ooit aanhoudende vertraging op toen elke eenvoudigere stap had gefaald.
Oproepen die prima werken vertellen me dat de baseband en de basisradio-kant in orde zijn. De vertraging zit waarschijnlijk aan de systeemkant, niet bij de belhardware. Dus ik zou eerst naar 4 dingen kijken.
-
Falende opslag.
Als de opslagchip van je iPhone moeite heeft, wordt de hele interface traag. Apps lopen vast. Instellingen hangt. Typen vertraagt. Oproepen werken nog steeds. Dit is een geval waarin ik het een beetje oneens ben met @mikeappsreviewer, vrije ruimte is belangrijk, maar plotselinge systeemvertraging wijst soms op de gezondheid van de opslag, niet alleen op weinig opslagruimte. Controleer Analytics-gegevens op panic-logs of herhaalde fouten. -
Eén slechte app of proces.
Een vastgelopen app-proces kan CPU of geheugen zwaar belasten. Als de vertraging zelfs in Instellingen optreedt, verwijder dan elke app die je vlak voordat dit begon hebt geïnstalleerd. Verwijder ook eerst VPN-, cleaner- of beveiligingsapps. Dat zijn vaak de boosdoeners. -
Batterij- of thermisch probleem.
Negeer alleen de batterijconditie niet. Als piekprestatiebeheer is ingeschakeld na een onverwachte uitschakeling, wordt de telefoon flink trager. Controleer Instellingen, Batterij, Batterijconditie. Als de telefoon warm aanvoelt, is dat ook belangrijk. -
iOS-corruptie.
Niet zeldzaam. Een normale herstart lost beschadigde systeembestanden niet op.
Wat ik zou doen, in volgorde:
Maak een back-up van de iPhone.
Controleer opslag en analytics.
Verwijder recente probleemapps.
Schakel VPN-profielen uit.
Werk iOS en alle apps bij.
Test met Energiebesparingsmodus uit.
Als het dan nog steeds slecht is, maak dan een back-up en installeer iOS opnieuw met een computer via Finder of iTunes. Wis niet eerst, volg het herinstallatie-/updatepad.
Als de opslag vol staat met foto’s, is Clever Cleaner prima om snel rommel op te ruimen. Vergelijk iPhone-cleanerapps hier, beste iPhone-cleanerapps vergeleken. Maar als de vertraging van de ene op de andere nacht uit het niets kwam, zou ik ook falende opslag in de gaten houden. Dat is het deel dat mensen missen.
Dat oproepen nog steeds werken is eigenlijk een nuttige aanwijzing. Het betekent meestal dat de kern van de radiofuncties van de telefoon in orde is, terwijl iOS zelf ergens op vastloopt. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @nachtdromer, maar ik zou niet meteen concluderen dat de opslag defect raakt, tenzij je ook willekeurige herstarts ziet, apps die crashen of panic-logs.
Eén ding dat ik zou controleren en dat zij niet echt noemden: opgeblazen Safari- en Berichten-data. Klinkt dom, maar iPhones kunnen vreemd traag worden wanneer Safari enorm veel tabbladen, websitegegevens en downloads heeft opgestapeld, of wanneer Berichten vol staat met grote bijlagen. Trage Instellingen kunnen komen door systeemopslag die overbelast raakt, niet per se door falende hardware. Ga naar iPhone-opslag en kijk of Berichten of Systeemgegevens enorm groot is.
Als je veel widgets gebruikt, haal er dan een paar een dag van het beginscherm. Hetzelfde geldt voor Mail-accounts die blijven hangen bij het synchroniseren. Exchange-accounts kunnen een iPhone extreem traag maken.
Als je opslag bijna vol is, maak dan inderdaad ruimte vrij. Clever Cleaner is prima om dubbele foto’s en grote bestanden snel op te ruimen. Deze thread op wat iPhone-gebruikers zeggen over Clever Cleaner om opslag vrij te maken is het bekijken waard.
Mijn volgorde zou zijn:
- Controleer iPhone-opslag
- Wis Safari-websitegegevens
- Verwijder grote bijlagen in Berichten
- Verwijder vreemde VPN/profielen
- Werk apps bij
- Laat hem een nacht opladen op wifi
Als hij daarna nog steeds traag is, dan zou ik eerder diepere iOS-corruptie of NAND-problemen gaan vermoeden tbh.