Min USB-pinne sluttet plutselig å åpne etter at jeg koblet den fra, og nå står det at stasjonen er korrupt. Den inneholder viktige bilder og arbeidsdokumenter som jeg ikke tok sikkerhetskopi av, så jeg trenger virkelig råd om trygge metoder eller verktøy for datagjenoppretting fra USB som kan hjelpe meg med å gjenopprette filer fra en korrupt minnepinne uten å gjøre situasjonen verre.
USB-korrupsjon kan komme av mange ulike feiltyper, så jeg ville ikke hoppet rett til reparasjonsverktøy og håpet på det beste. Jeg ville først sjekket hva slags problem jeg faktisk har med å gjøre.
Noen raske sjekker ga meg det tydeligste bildet da dette skjedde med meg:
- Vises USB-enheten i Diskbehandling?
- Er den rapporterte størrelsen riktig?
- Merker Windows den som RAW?
- Får du en melding om formatering?
- Ser en annen PC den?
- Kobler den fra av seg selv, henger kraftig, eller blir veldig treg?
Disse detaljene betyr mer enn folk tror. Hvis stasjonen vises i Diskbehandling og kapasiteten ser riktig ut, vil jeg si at sjansene dine for gjenoppretting hjemme fortsatt er ganske gode. Hvis den stadig mister tilkoblingen, aldri vises, blir varm, eller kontakten ser skadet ut, ville jeg begynt å mistenke maskinvareproblemer.
Hvis systemet fortsatt oppdager minnepinnen, ville jeg hentet ut data først og rotet med reparasjoner senere. Det lærte jeg på den harde måten en gang. Korrupsjon er ofte et symptom, ikke selve årsaken. Et dårlig reparasjonsforsøk på en svak USB-enhet kan etterlate deg med mindre enn du startet med.
For denne typen tilfelle ville jeg brukt Disk Drill.
Det jeg likte med det, var enkelt. Det er ikke bare avhengig av at filsystemet kan leses. Selv når Windows nektet å åpne en skadet USB-enhet for meg, skannet programvaren fortsatt selve enheten og satte sammen filer igjen fra rådata. Det gjenkjente også mange filtyper, beholdt mappestrukturen bedre enn noen andre verktøy jeg prøvde, og lot meg forhåndsvise filer før jeg lagret dem. Det forhåndsvisningstrinnet sparte meg tid.
Delen jeg ikke ville hoppet over, er Byte-to-Byte Backup.
På en ustabil stasjon liker jeg ikke å skanne originalmediet først. Jeg ville laget et fullstendig sektorbilde og jobbet fra den kopien. Det gir deg et frosset øyeblikksbilde av USB-enheten i dens nåværende tilstand. Hvis minnepinnen blir verre senere, har du fortsatt bildet, og det betyr mye når enheten oppfører seg ustabilt.
Prosessen jeg ville fulgt, ser slik ut:
- Installer Disk Drill på PC-en din.
- Koble til USB-stasjonen.
- Åpne Disk Drill og velg Byte-to-Byte Backup.
- Lag et fullstendig bilde av USB-enheten og lagre det et annet sted, ikke på samme stasjon.
- Monter eller koble til bildet i Disk Drill.
- Skann bildet, ikke USB-enheten.
- Forhåndsvis det den finner.
- Gjenopprett filene du trenger til en annen lagringsenhet.
Jeg ville først begynt å prøve å fikse USB-enheten etter at filene var trygge.
Avhengig av hva du så tidligere, kan neste steg være ett av disse:
- Kjør CHKDSK.
- Tildel en ny stasjonsbokstav.
- Installer USB-driverne på nytt.
- Bruk Windows-feilkontroll.
- Gjør en full omformatering.
Jeg ville sluttet med gjør-det-selv-forsøk og sett etter en gjenopprettingstjeneste hvis stasjonen ikke oppdages i det hele tatt, viser fysisk skade, inneholder arbeidsfiler du ikke kan erstatte, eller begynner å koble fra mens du prøver å gjenopprette data. Jeg har sett folk fortsette å presse på i slike situasjoner og ende opp dårligere stilt.
Jeg ville heller ikke stolt på USB-enheten igjen som standard etter gjenoppretting. Hvis korrupsjonen dukket opp uten noen klar grunn, kom tilbake etter formatering, eller stasjonen fortsatte å oppføre seg merkelig ved normal bruk, ville jeg erstattet den. Flash-minnepinner slites ut. Noen halter videre en stund. Noen gjør ikke det. Når en begynner å virke mistenkelig, er jeg ferdig med den.
Slutt å koble den inn og ut. Hver ny tilkobling er ekstra belastning på en sviktende minnepinne.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng, gjenopprett først, reparer senere. Der jeg er uenig, er CHKDSK. Jeg ville ikke kjørt det tidlig på en USB med bilder og dokumenter du bryr deg om. CHKDSK er for å fikse filsystemproblemer, ikke for å bevare skadede data. Jeg har sett det gjøre filnavn om til søppel og dumpe ting i FOUND.000. Greit for en uviktig disk, et dårlig trekk for filer som ikke kan erstattes.
Dette ville jeg gjort:
- Prøv en annen USB-port, samme datamaskin.
- Prøv en annen datamaskin, ingen formatering, ingen reparasjonsmeldinger.
- Hvis den åpnes bare én gang, kopier de viktigste mappene først.
- Hvis den ikke åpnes, bruk gjenopprettingsprogramvare før du prøver noen reparasjoner.
Disk Drill er et solid valg her fordi det skanner USB-en som lagring, ikke bare som en vanlig lesbar disk. For gjenoppretting av data fra en korrupt USB, start med gratis skanning og forhåndsvisning. Hvis filene dine vises med riktige forhåndsvisninger, er sjansene dine ganske gode. Gjenopprett til PC-en din eller en annen disk, ikke tilbake til USB-en. Åpenbart, men folk gjør det fortsatt.
En ting til folk hopper over, sjekk Enhetsbehandling. Hvis minnepinnen vises med feil, avinstaller enheten og koble den til igjen. Noen ganger blir Windows litt dum etter en usikker frakobling.
Hvis disken kobler fra, blir varm, rapporterer 0 byte eller forsvinner midt i en skanning, stopp. Det peker mer mot maskinvarefeil enn filsystemkorrupsjon.
Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, er denne videoguiden for gjenoppretting av USB-data fra korrupte disker enkel å følge.
Før du gjør noe annet, slutt å plugge den inn og ut om og om igjen. Slik blir en USB som kanskje kan reddes til en liten plastmurstein.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker om hovedideen: gjenopprett først, reparer senere. Der jeg skiller meg litt ut, er tilnærmingen med å prøve alle grunnleggende Windows-rettinger. Hvis filene faktisk betyr noe, ville jeg unngå ting som Egenskaper > Verktøy-reparasjon, automatiske reparasjonsvarsler, og spesielt formatering bare for å se om det virker. Windows elsker å tilby hjelp på verst tenkelige tidspunkt.
Det jeg ville legge til:
- Sjekk om USB-en er synlig i Diskbehandling som en full disk, ikke bare som en stasjonsbokstav.
- Hvis Linux er tilgjengelig, prøv en live-USB-økt og se om den monteres skrivebeskyttet der. Noen ganger leser Linux en skadet minnepinne som Windows nekter å røre.
- Hvis filene er veldig viktige, ikke bla gjennom USB-en i Filutforsker gjentatte ganger. Hver mislykkede lesing kan belaste en døende flash-enhet.
Hvis dette også er en billig USB uten merkevare, vær litt skeptisk. Mange av dem feiler på kontrollernivå, og programvaregjenoppretting blir virkelig usikkert veldig raskt.
Hvis den fortsatt viser riktig størrelse og holder seg tilkoblet, ville jeg brukt Disk Drill for datagjenoppretting fra USB, men bare for å skanne og gjenopprette filer til en annen disk. Hvis mulig, lag et image / en sikkerhetskopi av pinnen først, og jobb deretter fra kopien. Den delen betyr mer enn folk tror.
Hvis stasjonen viser 0 byte, forsvinner, blir varm eller fryser systemet ditt, slutt med gjør-det-selv. Da er det lab-område.
For alle som undersøker sikker filgjenoppretting fra en skadet flash-enhet, er denne tråden på hvordan gjenopprette filer fra en defekt USB-enhet på en trygg måte også verdt å lese.
Og ja, etter gjenoppretting, pensjoner den pinnen. Å stole på den igjen er litt som å be om runde 2.