Letar du efter tips om hur du återställer filer från ett skadat USB-minne

Mitt USB-minne slutade plötsligt att gå att öppna efter att jag kopplade ur det, och nu står det att enheten är skadad. Det finns viktiga foton och arbetsdokument på det som jag inte har säkerhetskopierat, så jag behöver verkligen råd om säkra metoder eller verktyg för dataåterställning från USB som kan hjälpa mig att återställa filer från ett skadat flashminne utan att göra saken värre.
USB-korruption kan bero på en hel rad olika typer av fel, så jag skulle inte hoppa direkt till reparationsverktyg och hoppas på det bästa. Jag skulle först kontrollera vilken typ av problem jag faktiskt har att göra med. Några snabba kontroller gav mig den tydligaste bilden när det här hände mig: 1. Visas USB-enheten i Diskhantering? 2. Är den rapporterade storleken korrekt? 3. Märker Windows den som RAW? 4. Får du en uppmaning om att formatera? 5. Kan en annan dator se den? 6. Kopplar den ifrån av sig själv, laggar kraftigt eller blir extremt långsam? De detaljerna spelar större roll än folk tror. Om enheten visas i Diskhantering och kapaciteten ser rätt ut, skulle jag säga att chanserna för återställning hemma fortfarande är ganska goda. Om den fortsätter att tappa anslutningen, aldrig dyker upp, blir varm eller om kontakten ser sliten ut, skulle jag börja misstänka hårdvaruproblem. Om systemet fortfarande upptäcker minnet skulle jag först rädda datan och ta itu med reparationer senare. Det lärde jag mig den hårda vägen en gång. Korruption är ofta ett symptom, inte grundorsaken. Ett dåligt reparationsförsök på ett svagt USB-minne kan göra att du har mindre kvar än du började med. För den här typen av fall skulle jag välja Disk Drill. Det jag gillade med det var enkelt. Det är inte bara beroende av att filsystemet går att läsa. Även när Windows vägrade öppna ett skadat USB-minne åt mig skannade programmet fortfarande själva enheten och satte ihop filer igen från rådata. Det kände också igen många filtyper, bevarade mappstrukturen bättre än vissa andra verktyg jag testade och lät mig förhandsgranska filer innan jag sparade dem. Det förhandsgranskningssteget sparade mig tid. Den del jag inte skulle hoppa över är Byte-to-Byte Backup. På en instabil enhet gillar jag inte att skanna originalmediet först. Jag skulle skapa en fullständig sektoravbild och arbeta utifrån den kopian. Det ger dig en fryst ögonblicksbild av USB-minnet i dess nuvarande skick. Om minnet blir sämre senare finns avbilden fortfarande kvar, vilket spelar stor roll när enheten beter sig opålitligt. Processen jag skulle följa ser ut så här: 1. Installera Disk Drill på din dator. 2. Anslut USB-enheten. 3. Öppna Disk Drill och välj Byte-to-Byte Backup. 4. Skapa en fullständig avbild av USB-minnet och spara den någon annanstans, inte på samma enhet. 5. Montera eller anslut avbilden i Disk Drill. 6. Skanna avbilden, inte USB-enheten. 7. Förhandsgranska det som hittas. 8. Återställ filerna du behöver till en annan lagringsenhet. Jag skulle först börja försöka fixa USB-minnet efter att filerna är säkra. Beroende på vad du såg tidigare kan nästa steg vara något av detta: 1. Kör CHKDSK. 2. Tilldela en ny enhetsbeteckning. 3. Installera om USB-drivrutiner. 4. Använd Windows felkontroll. 5. Gör en fullständig omformatering. Jag skulle sluta med gör-det-själv-försök och vända mig till en återställningstjänst om enheten inte upptäcks alls, visar fysiska skador, innehåller arbetsfiler du inte kan ersätta eller börjar koppla ifrån medan du försöker återställa data. Jag har sett folk fortsätta i sådana situationer och sluta i ett ännu sämre läge. Jag skulle inte heller lita på USB-minnet igen som standard efter återställning. Om korruptionen dök upp utan tydlig anledning, kom tillbaka efter formatering eller om enheten fortsatte att bete sig konstigt vid normal användning skulle jag byta ut den. Flashminnen slits ut. Vissa haltar vidare ett tag. Vissa gör det inte. När ett börjar bete sig misstänkt är jag klar med det.
Sluta inte att koppla in och ur den. Varje återanslutning innebär extra belastning på ett trasigt USB-minne. Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, återställ först, reparera senare. Där jag tycker annorlunda är CHKDSK. Jag skulle inte köra det tidigt på ett USB-minne med foton och dokument du bryr dig om. CHKDSK är till för att åtgärda filsystemfel, inte för att bevara skadad data. Jag har sett det förvandla filnamn till skräp och dumpa saker i FOUND.000. Okej för en oviktig enhet, dåligt val för filer som inte går att ersätta. Det jag skulle göra: 1. Prova en annan USB-port, samma dator. 2. Prova en annan dator, ingen formatering, inga reparationsuppmaningar. 3. Om det öppnas ens en gång, kopiera de viktigaste mapparna först. 4. Om det inte öppnas, använd återställningsprogram innan några reparationsförsök. Disk Drill är ett bra val här eftersom det skannar USB-minnet som lagring, inte bara som en normalt läsbar enhet. För återställning av data från ett skadat USB-minne, börja med den kostnadsfria skanningen och förhandsgranskningen. Om dina filer visas med korrekta förhandsvisningar är chanserna ganska goda. Återställ till din PC eller en annan enhet, inte tillbaka till USB-minnet. Självklart, men folk gör fortfarande så. En sak till som många hoppar över, kontrollera Enhetshanteraren. Om minnet visas med fel, avinstallera enheten och anslut igen. Ibland blir Windows konstigt efter att man dragit ut den på ett osäkert sätt. Om enheten kopplas från, blir varm, visar 0 byte eller försvinner mitt under skanningen, stoppa. Det tyder mer på maskinvarufel än på filsystemskada. Om du vill ha en snabb visuell genomgång är den här videoguiden för återställning av USB-data från skadade enheter lätt att följa.
Letar du efter tips om hur du återställer filer från ett skadat USB-minne
Innan du gör något annat, sluta att koppla in och ur den om och om igen. Det är så en USB som kanske går att rädda förvandlas till en liten plastbit. Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @sterrenkijker om huvudidén: återställ först, reparera senare. Där jag skiljer mig lite är i metoden att prova alla grundläggande Windows-fixar. Om filerna faktiskt är viktiga skulle jag undvika saker som Egenskaper > Verktyg-reparation, automatiska reparationsuppmaningar och särskilt formatering bara för att se om det fungerar. Windows älskar att erbjuda hjälp vid sämsta möjliga tillfälle. Det jag skulle lägga till: - Kontrollera om USB-enheten syns i Diskhantering som en fullständig disk, inte bara som en enhetsbokstav. - Om Linux finns tillgängligt, prova en live-USB-session och se om den monteras skrivskyddat där. Ibland kan Linux läsa ett skadat minne som Windows vägrar att röra. - Om filerna är superviktiga, bläddra inte runt på USB-enheten i Utforskaren upprepade gånger. Varje misslyckad läsning kan belasta ett döende flashminne. Om detta dessutom är ett billigt namnlöst USB-minne, var lite skeptisk. Många av dem går sönder på kontrollernivå, och mjukvaruåterställning blir riktigt osäkert väldigt snabbt. Om den fortfarande visar rätt storlek och förblir ansluten skulle jag använda Disk Drill för dataåterställning från USB, men bara för att skanna och återställa filer till en annan enhet. Om möjligt, skapa först en avbildning eller säkerhetskopia av minnet och arbeta sedan från kopian. Den delen är viktigare än folk tror. Om enheten visar 0 byte, försvinner, blir varm eller fryser ditt system, sluta med gör det själv. Då är det labb som gäller. För alla som letar efter säker filåterställning från ett skadat flashminne är den här tråden om hur man återställer filer säkert från en felaktig USB-enhet också värd att läsa. Och ja, efter återställningen, pensionera det minnet. Att lita på det igen är typ att be om en andra omgång.
Letar efter tips om hur man återställer filer från ett skadat USB-minne