Jeg slettede ved et uheld vigtige filer fra min Mac og tømte Papirkurven, før jeg indså, hvad der var sket. Jeg prøver at finde gratis datagendannelsessoftware til Mac, som faktisk virker, fordi jeg virkelig har brug for at gendanne fotos og dokumenter, jeg ikke kan erstatte. Hvis nogen har brugt et pålideligt gratis datagendannelsesværktøj til Mac, ville jeg virkelig sætte pris på hjælpen.
Jeg ledte efter gratis Mac-gendannelsesapps for et stykke tid siden, og den korte liste var deprimerende. De fleste af dem gør det samme trick: de scanner dit drev, viser en fin forhåndsvisning og gemmer derefter gendannelse bag en betalingsmur. Hvis du har brug for noget til aktuelle macOS-versioner, APFS-diskenheder eller Apple Silicon-Macs, bliver bunken endnu mindre. Ud fra det, jeg prøvede, var det kun et par gratis valg, der føltes tiden værd.
- PhotoRec er den, jeg ville prøve først, hvis dit budget er nul. Det er open source, lidt rå i kanterne og bedre, end det ser ud. Jeg brugte det engang på et ødelagt SD-kort, og det hentede filer frem, som andre apps ikke engang viste. Hagen er tydelig efter fem minutter. Det kører i Terminal, arbejdsgangen føles gammeldags, og gendannede ting kommer ofte tilbage med omdøbte filer og uden mappestruktur. Du får dataene, men ikke den pæne organisering, du havde før.
- Exif Untrasher er også gratis, selv om det kun klarer én snæver opgave. Det er mest til JPEG-gendannelse fra hukommelseskort og kameraer. Nemt nok at køre, ikke meget at lære, men jeg ville ikke betragte det som en fuld gendannelsespakke. Hvis du har mistet dokumenter, arkiver eller blandede filtyper, hjælper det her ikke meget.
Hvis du er åben for at betale for noget, ville jeg pege dig i retning af Disk Drill. Jeg endte med at kunne lide det mere, end jeg havde forventet. På Mac føltes det som den mindst irriterende mulighed med gode resultater. Det fungerer godt med APFS, opførte sig ikke mærkeligt på Apple Silicon i mine tests, og det læser eksterne SSD'er, USB-sticks, SD-kort og Time Machine-drev uden problemer.
Det, der skilte sig ud for mig:
- Forhåndsvisningen fungerer godt, før du gendanner noget
- Slettede filer og formaterede diske gav bedre gendannelsesresultater, end jeg forventede
- Det inkluderer byte-for-byte backup-afbildning, hvilket hjælper, når et drev virker ustabilt
- Understøttelsen af fotos og video er solid, inklusive RAW-kamerafiler
- Brugerfladen er nemmere at have med at gøre end værktøjer som R-Studio eller PhotoRec
Én ting betyder mere end den app, du vælger. Stop med at skrive data til drevet, så snart du opdager, at filer er væk. På SSD'er kan TRIM slette slettede data hurtigt på nyere Mac-computere, så det skader dine chancer at vente. Og ja, gendan de gendannede filer til et andet drev. At skrive dem tilbage til den samme disk er sådan, folk gør en dårlig situation værre.
Stop med at bruge Macen først. Hvert minut tæller på SSD’er.
Gratis muligheder på Mac er få. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt: de fleste gratis apps er lokkemad i demoform. Jeg er lidt uenig i, at Exif Untrasher er særligt nyttig her, medmindre du kun har mistet JPG-filer fra et kamerakort. Til blandede filer er den for begrænset.
Det ville jeg tjekke:
-
TestDisk
Gratis, open source. Bedre til partition- og filsystemreparation end simpel gendannelse af slettede filer. Hvis sletningen skete på et eksternt drev, er det værd at prøve. -
PhotoRec
Grim, men effektiv. Det bedste gratis valg, når du har brug for rå filudtrækning. Forvent mistede filnavne og mapper. Lidt rodet, men det virker oftere end de pæne apps. -
Disk Drill
Ikke gratis til fuld gendannelse i de fleste tilfælde, men stadig et af de bedre Mac-værktøjer til datagendannelse til scanning og forhåndsvisning af slettede billeder, videoer og dokumenter. Hvis dine filer er vigtige, sparer det tid. Understøttelsen på Mac er solid.
Hvis du vil have en enkel oversigt, så søg efter bedste Mac-software til datagendannelse, bedste gratis apps til filgendannelse til macOS og værktøjer til APFS-filgendannelse. Denne video er også et fint sted at starte:
bedste værktøjer til datagendannelse til Mac og PC
En ting mere: Hvis du havde iCloud-fotos, Time Machine eller en anden synkroniseret app, så tjek der først, før du scanner. Folk glemmer det hele tiden og spilder timevis.
Jeg vil tilføje en vinkel, som hverken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois rigtig lagde nok vægt på: hvis dette var på din interne Mac SSD, kan helt gratis gendannelse være et langt skud, fordi APFS + TRIM er brutal. Ikke umuligt, bare… meget mindre magisk, end reklamer for gendannelsesapps lader som om.
Når det gælder faktisk gratis Mac-datagendannelsessoftware, ville min korte liste være:
-
TestDisk
Bedre når problemet er filsystemskade eller et partitionsproblem, ikke bare ups slettede filer. Lidt nørdet, men nogle gange finder det ting, andre værktøjer overser. -
DMDE gratis udgave
Denne bliver ofte overset. Brugerfladen er lidt mærkelig, men den kan gendanne filer gratis med nogle begrænsninger, og den er mere nyttig end mange falsk-gratis Mac-gendannelsesapps. Værd at tjekke, hvis PhotoRec føles for rodet. -
PhotoRec
Ja, grim som bare pokker, men stadig en af de få reelt gratis muligheder, der faktisk kan gendanne slettede filer på Mac. Ulempen er, at filnavne og mapper kan komme tilbage i rodet form.
Hvis du vil have den mindst frustrerende scanningsoplevelse, er Disk Drill for Mac stadig et af de bedre valg. Ikke helt gratis til store gendannelser, bevares, men scanning, forhåndsvisning og APFS-understøttelse er solide. Jeg synes faktisk, den er bedre til at finde ud af, om dine filer stadig kan gendannes, før du spilder timer.
Før du kører noget som helst, så tjek også:
- Time Machine lokale snapshots
- iCloud Drive / iCloud Fotos nyligt slettede
- Google Drive / Dropbox papirkurv på nettet
- appen Fotos Nyligt slettet
Denne tråd er også relevant, hvis du vil have flere meninger om den bedste Mac-datagendannelsessoftware og gratis filgendannelsesværktøjer til macOS: bedste Mac-datagendannelsesværktøjer til slettede filer og APFS-drev
Største tip: hvis filerne blev slettet fra det interne drev, så stop med at bruge den Mac så meget som muligt. Hver ny download, skrivning til browsercache eller appinstallation kan gøre gendannelse værre. Lidt irriterende, men det er den del, folk oftest laver fejl med.
Jeg er lidt mindre optimistisk end @voyageurdubois og @sonhadordobosque om gratis gendannelse på en moderne intern SSD i en Mac. Hvis TRIM allerede har gjort sit arbejde, er der ingen app, der kan udføre mirakler.
En mulighed, som folk springer over: tjek APFS snapshots med Terminal, hvis Time Machine nogensinde har været aktiveret. Nogle gange findes slettede filer stadig i et lokalt snapshot, selv når Papirkurven er tom. Det er renere end file carving og bevarer navne og mapper intakte.
Om Disk Drill, eftersom det bliver ved med at dukke op:
Fordele
- meget god arbejdsgang til scanning og forhåndsvisning
- håndterer APFS og eksterne medier godt
- enkelt nok, hvis du ikke vil bruge Terminal-værktøjer
- kan oprette et backup-image før gendannelse
Ulemper
- ikke reelt gratis for de fleste faktiske gendannelser
- resultater ved sletninger på intern SSD kan stadig være dårlige på grund af TRIM
- dybere scanninger kan returnere en masse skrammel og dubletter
Min vurdering: brug de indbyggede gendannelsesmuligheder først, og scan derefter fra et andet drev. Hvis du vil have et hurtigt svar på, om filerne stadig er der, er Disk Drill nyttigt. Hvis du vil have det strengt gratis, satser du for det meste på ældre open source-værktøjer og tålmodighed.