Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Macen min og tømte Papirkurv før jeg innså hva som hadde skjedd. Jeg prøver å finne gratis datagjenopprettingsprogramvare for Mac som faktisk fungerer, fordi jeg virkelig må gjenopprette bilder og dokumenter jeg ikke kan erstatte. Hvis noen har brukt et pålitelig gratis datagjenopprettingsverktøy for Mac, hadde jeg satt stor pris på hjelpen.
Jeg gikk på jakt etter gratis gjenopprettingsapper for Mac for en stund siden, og kortlisten var deprimerende. De fleste gjør det samme trikset, de skanner disken din, viser en fin forhåndsvisning, og så legger de gjenoppretting bak en betalingsmur. Hvis du trenger noe for nåværende macOS-versjoner, APFS-volumer eller Apple Silicon-Macer, blir bunken enda mindre. Av det jeg prøvde, var det bare et par gratisvalg som føltes verdt tiden.
- PhotoRec er den jeg ville prøvd først hvis budsjettet ditt er null. Den er åpen kildekode, litt røff i kantene, og bedre enn den ser ut. Jeg brukte den en gang på et ødelagt SD-kort, og den hentet ut filer andre apper ikke engang listet opp. Haken blir tydelig etter fem minutter. Den kjører i Terminal, arbeidsflyten føles gammeldags, og gjenopprettede ting kommer ofte tilbake med omdøpte filer og uten mappestrukturen. Du får dataene, men ikke den ryddige organiseringen du hadde før.
- Exif Untrasher er også gratis, selv om den gjør én snever jobb. Den er mest for gjenoppretting av JPEG-filer fra minnekort og kameraer. Enkel nok å kjøre, ikke mye å lære, men jeg ville ikke behandlet den som en fullverdig gjenopprettingspakke. Hvis du mistet dokumenter, arkiver eller blandede filtyper, vil denne ikke hjelpe mye.
Hvis du er åpen for å betale for noe, ville jeg pekt deg til Disk Drill. Jeg endte opp med å like den mer enn jeg forventet. På Mac føltes den som det minst irriterende alternativet med gode resultater. Den fungerer bra med APFS, oppførte seg ikke rart på Apple Silicon i testingen min, og den leser eksterne SSD-er, USB-pinner, SD-kort og Time Machine-disker uten problemer.
Det som skilte seg ut for meg:
- Forhåndsvisning fungerer bra før du gjenoppretter noe
- Slettede filer og formaterte disker hadde bedre gjenopprettingsresultater enn jeg forventet
- Den inkluderer byte-for-byte sikkerhetskopibilder, noe som hjelper når en disk virker ustabil
- Støtte for bilder og video er solid, inkludert RAW-filer fra kameraer
- Grensesnittet er enklere å håndtere enn verktøy som R-Studio eller PhotoRec
Én ting betyr mer enn hvilken app du velger. Slutt å skrive data til disken så snart du merker at filer er borte. På SSD-er kan TRIM slette slettede data raskt på nyere Macer, så å vente skader sjansene dine. Og ja, gjenopprettede filer bør lagres til en annen disk. Å skrive dem tilbake til samme disk er slik folk gjør en dårlig situasjon verre.
Slutt å bruke Mac-en først. Hvert minutt teller på SSD-er.
Gratisalternativene på Mac er få. Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, de fleste gratisapper er lokkemat for demoer. Jeg er litt uenig i at Exif Untrasher er særlig nyttig her, med mindre du bare mistet JPG-filer fra et kamerakort. For blandede filer er det for begrenset.
Det jeg ville sjekket:
-
TestDisk
Gratis, åpen kildekode. Bedre for partisjons- og filsystemreparasjon enn enkel gjenoppretting av slettede filer. Hvis slettingen skjedde på en ekstern disk, er dette verdt et forsøk. -
PhotoRec
Stygg, men effektiv. Beste gratisvalg når du trenger rå filutskjæring. Forvent å miste filnavn og mapper. Litt rotete, men det fungerer oftere enn pene apper gjør. -
Disk Drill
Ikke gratis for full gjenoppretting i de fleste tilfeller, men fortsatt et av de bedre Mac-verktøyene for datagjenoppretting for skanning og forhåndsvisning av slettede bilder, videoer og dokumenter. Hvis filene dine betyr noe, sparer dette tid. Støtten for Mac er solid.
Hvis du vil ha en enkel oversikt, søk etter beste programvare for datagjenoppretting på Mac, beste gratisapper for filgjenoppretting for macOS, og verktøy for APFS-filgjenoppretting. Denne videoen er også et greit utgangspunkt:
beste verktøy for datagjenoppretting for Mac og PC
En ting til, hvis du hadde iCloud-bilder, Time Machine eller en annen synkronisert app, sjekk der før du skanner. Folk glemmer dette hele tiden og kaster bort timer.
Jeg vil legge til en vinkel som verken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois egentlig la nok vekt på: hvis dette var på din interne Mac-SSD, kan helt gratis gjenoppretting være et langskudd fordi APFS + TRIM er brutalt. Ikke umulig, bare … langt mindre magisk enn annonser for gjenopprettingsapper later som.
For faktisk gratis programvare for datagjenoppretting på Mac, ville min kortliste vært:
-
TestDisk
Bedre når problemet er skade på filsystemet eller en partisjonsfeil, ikke bare oops slettede filer. Litt nerdete, men noen ganger finner det ting andre verktøy overser. -
DMDE gratisutgave
Denne blir ofte oversett. Grensesnittet er litt merkelig, men den kan gjenopprette filer gratis med noen begrensninger, og den er mer nyttig enn mange falskt gratis gjenopprettingsapper for Mac. Verdt å sjekke hvis PhotoRec føles for rotete. -
PhotoRec
Ja, stygg som juling, men fortsatt et av de få genuint gratis alternativene som faktisk kan gjenopprette slettede filer på Mac. Ulempen er at filnavn og mapper kan komme tilbake i kaotisk form.
Hvis du vil ha den minst frustrerende skanneopplevelsen, er Disk Drill for Mac fortsatt et av de bedre valgene. Ikke helt gratis for store gjenopprettinger, riktignok, men skanning, forhåndsvisning og APFS-støtte er solid. Jeg synes faktisk det er bedre for å finne ut om filene dine fortsatt kan gjenopprettes før du kaster bort timer.
Dessuten, før du kjører noe, sjekk:
- Time Machine lokale øyeblikksbilder
- nylig slettet i iCloud Drive / iCloud-bilder
- papirkurven på nett i Google Drive / Dropbox
- Nylig slettet i Bilder-appen
Denne tråden er også relevant hvis du vil ha flere meninger om den beste programvaren for datagjenoppretting på Mac og gratis verktøy for filgjenoppretting for macOS: beste Mac-verktøy for datagjenoppretting for slettede filer og APFS-disker
Største tips: hvis filene ble slettet fra den interne disken, slutt å bruke den Mac-en så mye som mulig. Hver nye nedlasting, skriving til nettleserbuffer eller appinstallasjon kan gjøre gjenopprettingen verre. Litt irriterende, men det er den delen folk oftest roter til.
Jeg er litt mindre optimistisk enn @voyageurdubois og @sonhadordobosque når det gjelder gratis gjenoppretting på en moderne intern SSD i en Mac. Hvis TRIM allerede har gjort jobben sin, kommer ingen app til å utføre mirakler.
Ett alternativ folk hopper over: sjekk APFS-øyeblikksbilder med Terminal hvis Time Machine noen gang har vært aktivert. Noen ganger finnes slettede filer fortsatt i et lokalt øyeblikksbilde selv når Papirkurv er tom. Det er ryddigere enn filutskjæring og bevarer navn og mapper intakt.
Om Disk Drill siden det stadig dukker opp:
Fordeler
- veldig god arbeidsflyt for skanning og forhåndsvisning
- håndterer APFS og eksterne medier godt
- enkelt nok hvis du ikke vil bruke Terminal-verktøy
- kan opprette et sikkerhetskopibilde før gjenoppretting
Ulemper
- ikke egentlig gratis for de fleste reelle gjenopprettinger
- resultater ved sletting på intern SSD kan fortsatt være dårlige på grunn av TRIM
- dypere skanninger kan returnere mye søppel og duplikater
Min vurdering: bruk innebygde gjenopprettingsmuligheter først, og skann deretter fra en annen disk. Hvis du vil ha et raskt svar på om filene fortsatt er der, er Disk Drill nyttig. Hvis du vil ha noe som er strengt gratis, satser du stort sett på eldre åpen kildekode-verktøy og tålmodighet.