Jeg slettet ved et uhell bilder fra Nikon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, inkludert både JPEG- og RAW-bilder fra en viktig fotografering. Jeg trenger hjelp til å finne ut om gjenoppretting av slettede Nikon-bilder kan gjenopprette begge filtypene, og hvilke gjenopprettingstrinn som er tryggest for å unngå å overskrive filene.
Slettede Nikon-bilder, det jeg gjorde først
Hvis bildene var på et Nikon-kamera, handler dette vanligvis om gjenoppretting fra SD-kort. Jeg har vært borti dette noen ganger, og det første grepet er kjedelig, men viktig.
Slutt å bruke kortet. Med en gang.
Ikke ta flere bilder. Ikke ta opp video. Ikke formater det på nytt. Når filer blir slettet, beholder kortet ofte dataene liggende der til nytt innhold blir skrevet over dem. Når det først blir overskrevet, ser det langt verre ut.
Delen jeg ville sjekket før jeg installerte noe
Jeg ville sett etter en annen kopi først.
Hvis du allerede har importert filene til PC-en tidligere, sjekk der.
Hvis SnapBridge synkroniserte, sjekk telefonen din.
Hvis du hadde noen skyopplastinger kjørende, sjekk de mappene også.
Jeg har sett folk bruke en time på å skanne et kort og så finne bildene i en datert importmappe. Irriterende, men bedre enn å miste dem.
Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi
Jeg ville startet med gjenopprettingsprogramvare.
Disk Drill er den enkle løsningen. Det leser Nikon-bildetyper som NEF, NRW og JPEG. På Windows lar det deg gjenopprette opptil 100 MB gratis, noe som er nok til å teste kortet og se om filene kommer tilbake uten problemer før du betaler for noe.
Gjenopprettingstrinnene jeg ville fulgt
- Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet.
- Koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Installer Disk Drill på datamaskinen, ikke på SD-kortet.
- Velg SD-kortet i appen.
- Trykk på Søk etter tapte data.
- Bruk Universal Scan. For slettede kamerabilder er dette vanligvis riktig sted å starte.
- Vent til skanningen er ferdig, og forhåndsvis deretter det den finner.
- Hvis forhåndsvisningen åpnes og bildet ser normalt ut, er sjansene dine gode.
- Gjenopprett filene til datamaskinen eller en annen disk. Ikke lagre dem tilbake på det samme SD-kortet.
Den siste delen betyr mer enn folk tror. Å skrive gjenopprettede filer tilbake til det samme kortet er hvordan du ødelegger resten av de gjenopprettbare dataene. Jeg gjorde dette en gang for flere år siden. Dum feil. Mistet mer enn jeg trengte.
Hvis videofiler også mangler
Kjør Advanced Camera Recovery etter den vanlige skanningen.
Dette betyr mer for video enn for bilder. Videofiler fra kamera blir fragmentert, og en vanlig skanning kan noen ganger gå glipp av deler eller hoppe over klippet helt. Jeg har opplevd at standard gjenoppretting fant JPEG- og NEF-filene, men stoppet opp på MOV- eller MP4-filene til jeg brukte den kamerafokuserte skanningen.
Hvis du vil ha en gratis løsning
PhotoRec er det vanlige svaret.
Det fungerer. Jeg har brukt det. Men det er litt tungvint.
Det finnes ingen forhåndsvisning, noe som gjør prosessen tregere.
Gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med generiske navn.
Det tar tid å sortere resultatene, spesielt hvis kortet også hadde gammelt rot på seg.
Så ja, gratis, men ikke særlig behagelig hvis du vil ha noe enkelt.
Når jeg ville stoppet og ikke tuklet mer med det
Hvis kortet ikke vises på datamaskinen i det hele tatt, eller det har fysisk skade, ville jeg sluttet å prøve selv.
På det tidspunktet har et gjenopprettingsverksted bedre sjanse. Hvert tilfeldig nytt forsøk, hver gang du setter det inn på nytt, eller hvert formateringsforsøk spiser av sjansene dine. Bøyd kort, sprukket skall, leserfeil, kort som ber om å bli formatert, alt dette er dårlige tegn.
Min korte versjon
Slettede Nikon-bilder kan ofte gjenopprettes hvis du handler raskt og slutter å skrive til SD-kortet.
Beste rekkefølge:
- Slutt å bruke kortet.
- Se etter eksisterende kopier.
- Skann det med Disk Drill.
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted.
- Bruk Advanced Camera Recovery hvis video er involvert.
- Bytt til en profesjonell tjeneste hvis kortet er uleselig eller skadet.
Hvis slettingen skjedde nylig, er sjansene vanligvis gode. Tidspunktet betyr mye her.
Ja. Hvis dataene ikke har blitt overskrevet, fungerer gjenoppretting av slettede Nikon-bilder for både JPEG- og RAW-filer, inkludert NEF og noen ganger NRW, avhengig av kameramodellen.
Et lite punkt der jeg er uenig med @mikeappsreviewer. Filtype er vanligvis ikke den vanskelige delen. Kortets tilstand betyr mer. Hvis SD-kortet ditt fortsatt kan monteres uten problemer, er sjansene for gjenoppretting av JPEG og RAW ofte like. RAW-filer er større, så hvis du fortsatte å ta bilder etter slettingen, har de høyere risiko for delvis overskriving. Det er hovedproblemet.
Noen praktiske sjekker:
- Se på kortstørrelsen og antall bilder tatt etter slettingen.
- Hvis du tok så mye som 20 til 50 nye RAW-bilder, kan eldre slettede RAW-filer bli skadet først.
- Hvis bare noen få JPEG-bilder ble tatt etterpå, er sjansene for gjenoppretting fortsatt bedre.
Dessuten kommer noen gjenopprettede RAW-filer tilbake intakte, men mister det opprinnelige filnavnet eller mappestrukturen. Bildedataene er det som betyr noe. Nikon-apper sorterer dem kanskje ikke pent etter gjenoppretting, så test de gjenopprettede NEF-filene i Lightroom, Capture NX Studio eller til og med i Windows miniatyrvisning.
Hvis du vil ha den beste programvaren for gjenoppretting av Nikon SD-kort for gjenoppretting av JPEG- og RAW-bilder, er Disk Drill et solid valg fordi det oppdager vanlige Nikon-formater og lar deg forhåndsvise resultater før gjenoppretting. Forhåndsvisning er viktig. At en miniatyr åpnes for en JPEG er et godt tegn. En RAW-forhåndsvisning eller gyldig filstørrelse er det jeg ville sjekket for NEF.
Lagre alt som blir gjenopprettet på datamaskinen din, ikke tilbake på kortet. Opplagt, men folk gjør det fortsatt.
Hvis du også vil ha en rask visuell forklaring, er denne gjennomgangen av Nikon-bildegjenoppretting verdt en titt.
Kort svar: ja, både JPEG og RAW kan gjenopprettes. Det virkelige spørsmålet er hvor mye som ble skrevet til kortet etter slettingen.
Ja, vanligvis kan begge gjenopprettes. Nikon-kameraer behandler egentlig ikke JPEG vs RAW som et spesialtilfelle her. Hvis filene ble slettet fra SD-kortet og kortet ikke har blitt mye gjenbrukt, kan gjenopprettingsprogramvare ofte hente tilbake både JPEG- og NEF-filer.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @nachtdromer, men jeg ville motsi én ting: folk fokuserer litt for mye på filformat. Det større spørsmålet er om kameraet fortsatte å skrive til kortet etter slettingen. En slettet JPEG og en slettet RAW kan begge gjenopprettes i teorien, men en stor RAW blir lettere ødelagt hvis bare deler av den ble overskrevet. Det er da ting raskt går galt.
En annen ting folk glemmer: hvis du slettet bildene i kameraet, oppdaterer noen Nikon-modeller også kortdatabasen og mappestrukturen på måter som gjør at de gjenopprettede filene kommer tilbake rotete. Så ikke få panikk hvis filnavnene er borte eller mappetreet ser ødelagt ut. Hvis NEF-filen åpnes, er det en seier.
Hvis du vil ha den enkle løsningen, er Disk Drill sannsynligvis det mest brukervennlige alternativet for gjenoppretting av slettede Nikon-bilder til dette. Det er brukbart til å finne JPEG, NEF og andre kamerafiltyper uten at du må passe på en kommandolinje i en time. Jeg ville også gjenopprettet til datamaskinen først og sortert filene senere.
En ekstra tanke som ikke har blitt sagt nok: hvis kortet oppfører seg ustabilt, lag et byte-for-byte-bilde av det før du skanner. Gjenoppretting fra bildet er tryggere enn å belaste det faktiske SD-kortet igjen og igjen. Det betyr noe hvis kortet har lesefeil eller stadig kobler fra.
For mer lesing er denne tråden om hvordan gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på en trygg måte verdt å sjekke.
Kortversjonen: ja, gjenoppretting av slettede Nikon-bilder kan gjenopprette både JPEG- og RAW-bilder. Det som virkelig avgjør er kortaktivitet etter sletting, ikke Nikon-merket eller filtypen alene.
Ja, begge kommer vanligvis tilbake, JPEG og Nikon RAW som NEF, noen ganger også NRW. Jeg er enig med @nachtdromer og @techchizkid i at risikoen for overskriving er det virkelige problemet, ikke selve formatet. Litt uenig med @mikeappsreviewer på ett praktisk punkt: forhåndsvisning er nyttig, men en manglende RAW-forhåndsvisning betyr ikke alltid at filen er dårlig. Noen apper håndterer bare NEF-forhåndsvisninger dårlig.
En ting jeg vil legge til: sjekk om kameraet brukte doble kortspor, overflow eller sikkerhetskopiopptak. Mange glemmer at de fortsatt kan ha kopier på kort 2.
Om Disk Drill:
Fordeler:
- enkelt å skanne kamerakort
- gjenkjenner JPEG og Nikon RAW godt
- forhåndsvisning hjelper med rask sortering
- greit for ikke-tekniske brukere
Ulemper:
- gratis gjenoppretting er begrenset på Windows
- skanneresultater kan se rotete ut på mye brukte kort
- RAW-metadata og filnavn kommer kanskje ikke tilbake korrekt
Så ja, gjenoppretting av slettede Nikon-bilder kan gjenopprette begge deler. Bare ikke vurder suksess kun ut fra mappenavn eller miniatyrbilder. Hvis den gjenopprettede NEF-filen åpnes i redigeringsprogramvare, er det den virkelige testen.