Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra mit Nikon-kamera, før jeg fik taget backup af dem, inklusive både JPEG- og RAW-billeder fra en vigtig optagelse. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om gendannelse af slettede Nikon-billeder kan gendanne begge filtyper, og hvilke gendannelsestrin der er de sikreste for at undgå at overskrive filerne.
Slettede Nikon-billeder, hvad jeg gjorde først
Hvis billederne lå på et Nikon-kamera, handler det som regel om gendannelse fra SD-kort. Jeg har været ude for dette et par gange, og det første skridt er kedeligt, men vigtigt.
Stop med at bruge kortet. Med det samme.
Tag ikke flere billeder. Optag ikke video. Formatér det ikke igen. Når filer bliver slettet, bliver dataene ofte liggende på kortet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Når det først er overskrevet, ser det værre ud.
Det jeg ville tjekke, før jeg installerede noget
Jeg ville først lede efter en anden kopi.
Hvis du allerede tidligere har importeret filerne til din PC, så tjek der.
Hvis SnapBridge synkroniserede, så tjek din telefon.
Hvis du havde en cloud-upload kørende, så tjek også de mapper.
Jeg har set folk bruge en time på at scanne et kort og så finde billederne i en dateret importmappe. Irriterende, men bedre end at miste dem.
Hvis der ikke er nogen backup
Jeg ville starte med gendannelsessoftware.
Disk Drill er den nemme løsning. Det læser Nikon-fototyper som NEF, NRW og JPEG. På Windows kan du gendanne op til 100 MB gratis, hvilket er nok til at teste kortet og se, om filerne kommer rent tilbage, før du betaler for noget.
De gendannelsestrin jeg ville følge
- Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet.
- Tilslut det til din computer med en kortlæser.
- Installer Disk Drill på din computer, ikke på SD-kortet.
- Vælg SD-kortet i appen.
- Klik på Søg efter mistede data.
- Brug Universal Scan. Til slettede kamerabilleder er dette som regel det rigtige sted at starte.
- Vent på, at scanningen bliver færdig, og forhåndsvis derefter det, den finder.
- Hvis forhåndsvisningen åbner, og billedet ser normalt ud, er dine chancer rimelige.
- Gendan filerne til din computer eller et andet drev. Gem dem ikke tilbage på det samme SD-kort.
Den sidste del betyder mere, end folk tror. At skrive gendannede filer tilbage på det samme kort er sådan, man overskriver resten af de data, der stadig kan gendannes. Jeg gjorde dette en gang for mange år siden. Dum fejl. Mistede mere, end jeg behøvede.
Hvis videofiler også mangler
Kør Advanced Camera Recovery efter den normale scanning.
Dette betyder mere for video end for billeder. Kameravideofiler bliver fragmenteret, og en almindelig scanning overser nogle gange dele eller springer klippet helt over. Jeg har oplevet, at standardgendannelse fandt JPEG- og NEF-filerne, men ikke kunne håndtere MOV- eller MP4-filerne, før jeg brugte den kamerafokuserede scanning.
Hvis du vil have en gratis løsning
PhotoRec er det sædvanlige svar.
Det virker. Jeg har brugt det. Men det er lidt klodset.
Der er ingen forhåndsvisning, hvilket gør processen langsommere.
Gendannede filer kommer ofte tilbage med generiske navne.
Det tager tid at sortere outputtet, især hvis kortet også havde gammelt skrammel på sig.
Så ja, gratis, men ikke behageligt, hvis du vil have noget enkelt.
Hvornår jeg ville stoppe og ikke rode mere med det
Hvis kortet slet ikke vises på din computer, eller hvis det har fysisk skade, ville jeg stoppe med at pille ved det.
På det tidspunkt har et gendannelseslaboratorium bedre chancer. Hvert tilfældigt nyt forsøg, genindsættelse eller formateringsforsøg forringer dine odds. Bøjet kort, revnet kabinet, læserfejl, kort der beder om at blive formateret, alt sammen dårlige tegn.
Min korte version
Slettede Nikon-billeder kan ofte gendannes, hvis du handler hurtigt og stopper med at skrive til SD-kortet.
Bedste rækkefølge:
- Stop med at bruge kortet.
- Tjek for eksisterende kopier.
- Scan det med Disk Drill.
- Gem gendannede filer et andet sted.
- Brug Advanced Camera Recovery, hvis video er involveret.
- Skift til en professionel service, hvis kortet er ulæseligt eller beskadiget.
Hvis sletningen skete for nylig, er dine chancer som regel rimelige. Timing betyder virkelig meget her.
Ja. Hvis dataene ikke er blevet overskrevet, fungerer gendannelse af slettede Nikon-fotos for både JPEG- og RAW-filer, inklusive NEF og nogle gange NRW, afhængigt af kameramodellen.
Et lille punkt, hvor jeg er uenig med @mikeappsreviewer. Filtypen er normalt ikke den svære del. Kortets tilstand betyder mere. Hvis dit SD-kort stadig kan monteres fint, er chancerne for gendannelse af JPEG og RAW ofte ens. RAW-filer er større, så hvis du fortsatte med at tage billeder efter sletningen, er der større risiko for, at de bliver delvist overskrevet. Det er hovedproblemet.
Et par praktiske tjek:
- Se på kortets størrelse og antal billeder efter sletningen.
- Hvis du tog bare 20 til 50 nye RAW-billeder, kan ældre slettede RAW-filer være de første, der bliver beskadiget.
- Hvis der kun blev taget nogle få JPEG-billeder efterfølgende, er chancerne for gendannelse stadig bedre.
Desuden kommer nogle gendannede RAW-filer tilbage intakte, men mister det oprindelige filnavn eller mappestrukturen. Det er billeddataene, der betyder noget. Nikon-apps sorterer dem måske ikke pænt efter gendannelse, så test de gendannede NEF-filer i Lightroom, Capture NX Studio eller endda i Windows’ miniaturevisning.
Hvis du vil have den bedste Nikon SD-kort-gendannelsessoftware til gendannelse af JPEG- og RAW-fotos, er Disk Drill et solidt valg, fordi det registrerer almindelige Nikon-formater og lader dig forhåndsvise resultater før gendannelse. Forhåndsvisning er vigtig. At en miniature åbner for en JPEG er et godt tegn. For NEF ville jeg tjekke en RAW-forhåndsvisning eller en gyldig filstørrelse.
Gem alt, der bliver gendannet, på din computer, ikke tilbage på kortet. Indlysende, men folk gør det stadig.
Hvis du også vil have en hurtig visuel forklaring, er denne gennemgang af Nikon-fotogendannelse værd at se.
Kort svar: ja, både JPEG og RAW kan gendannes. Det egentlige spørgsmål er, hvor meget der blev skrevet til kortet efter sletningen.
Ja, normalt kan begge dele gendannes. Nikon-kameraer gør ikke rigtig JPEG vs RAW til et særligt tilfælde her. Hvis filerne blev slettet fra SD-kortet, og kortet ikke er blevet genbrugt meget siden, kan gendannelsessoftware ofte hente både JPEG- og NEF-filer tilbage.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @nachtdromer, men jeg vil sige imod på én ting: folk fokuserer lidt for meget på filformatet. Det større problem er, om kameraet fortsatte med at skrive til kortet efter sletningen. En slettet JPEG og en slettet RAW kan begge gendannes i teorien, men en stor RAW bliver lettere beskadiget, hvis bare en del af den blev overskrevet. Det er dér, det hurtigt går galt.
En anden ting, folk glemmer: hvis du slettede billederne i kameraet, opdaterer nogle Nikon-modeller også kortdatabasen og mappestrukturen på måder, der gør, at de gendannede filer kommer tilbage lidt rodet. Så gå ikke i panik, hvis filnavnene er væk, eller hvis mappetræet ser ødelagt ud. Hvis NEF-filen kan åbnes, er det det vigtigste.
Hvis du vil have den enkle løsning, er Disk Drill sandsynligvis den mest brugervenlige mulighed til gendannelse af slettede Nikon-fotos til dette. Det er rimelig godt til at finde JPEG, NEF og andre kamerafiltyper uden, at du skal holde øje med en kommandolinje i en time. Jeg ville også gendanne til din computer først og derefter sortere filerne senere.
Én tanke mere, som ikke er blevet nævnt nok: hvis kortet opfører sig ustabilt, så lav et byte-for-byte-image af det, før du scanner. Gendannelse fra imaget er sikrere end at belaste det faktiske SD-kort igen og igen. Det betyder noget, hvis kortet har læsefejl eller bliver ved med at afbryde forbindelsen.
Hvis du vil læse mere, er denne tråd om hvordan man gendanner slettede billeder fra et SD-kort sikkert værd at tjekke.
Kort version: ja, gendannelse af slettede Nikon-fotos kan gendanne både JPEG- og RAW-billeder. Det afgørende er kortaktivitet efter sletningen, ikke Nikon-brandingen eller filtypen alene.
Ja, begge kommer som regel tilbage, JPEG og Nikon RAW som NEF, nogle gange også NRW. Jeg er enig med @nachtdromer og @techchizkid i, at risikoen for overskrivning er det egentlige problem, ikke selve formatet. Lidt uenig med @mikeappsreviewer om ét praktisk punkt: forhåndsvisning er nyttig, men en manglende RAW-forhåndsvisning betyder ikke altid, at filen er dårlig. Nogle apps håndterer bare NEF-forhåndsvisninger dårligt.
En ting, jeg vil tilføje: tjek om kameraet brugte dobbelte kortpladser, overflow eller sikkerhedskopieringsoptagelse. Mange glemmer, at de måske stadig har kopier på kort 2.
Om Disk Drill:
Fordele:
- nem at scanne kamerakort med
- genkender JPEG og Nikon RAW godt
- forhåndsvisning hjælper med hurtig sortering
- udmærket for ikke-tekniske brugere
Ulemper:
- gratis gendannelse er begrænset på Windows
- scanningsresultater kan se rodede ud på meget brugte kort
- RAW-metadata og filnavne vender muligvis ikke tilbage korrekt
Så ja, gendannelse af slettede Nikon-fotos kan gendanne begge dele. Bare bedøm ikke succes kun ud fra mappenavne eller miniaturebilleder. Hvis den gendannede NEF åbner i redigeringssoftware, er det den egentlige test.