Jag råkade radera foton från min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, inklusive både JPEG- och RAW-bilder från en viktig fotografering. Jag behöver hjälp att ta reda på om återställning av raderade Nikon-foton kan återställa båda filtyperna och vilka de säkraste återställningsstegen är för att undvika att filerna skrivs över.
Raderade Nikon-foton, vad jag gjorde först
Om bilderna låg på en Nikon handlar det här oftast om återställning från SD-kort. Jag har hanterat detta några gånger, och det första steget är tråkigt men viktigt.
Sluta använda kortet. Direkt.
Ta inga fler bilder. Spela inte in video. Formatera det inte igen. När filer raderas ligger datan ofta kvar på kortet tills nytt innehåll skrivs över den. När det väl skrivits över är läget mycket sämre.
Det jag skulle kontrollera innan jag installerar något
Jag skulle först leta efter en annan kopia.
Om du redan tidigare importerade filerna till din dator, kontrollera där.
Om SnapBridge synkroniserade, kontrollera din telefon.
Om du hade någon molnuppladdning igång, kontrollera även de mapparna.
Jag har sett folk lägga en timme på att skanna ett kort och sedan hitta bilderna i en importerad mapp sorterad efter datum. Irriterande, men bättre än att förlora dem.
Om det inte finns någon säkerhetskopia
Jag skulle börja med återställningsprogram.
Disk Drill är det enkla alternativet. Det läser Nikons bildtyper som NEF, NRW och JPEG. På Windows kan du återställa upp till 100 MB gratis, vilket räcker för att testa kortet och se om filerna kommer tillbaka hela innan du betalar för något.
Stegen för återställning som jag skulle följa
- Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran.
- Anslut det till datorn med en kortläsare.
- Installera Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet.
- Välj SD-kortet i appen.
- Klicka på Sök efter förlorad data.
- Använd Universal Scan. För raderade kamerabilder är detta oftast rätt ställe att börja.
- Vänta tills skanningen är klar och förhandsgranska sedan det som hittas.
- Om förhandsvisningen öppnas och bilden ser normal ut är chanserna ganska goda.
- Återställ filerna till datorn eller en annan enhet. Spara dem inte tillbaka på samma SD-kort.
Den sista delen är viktigare än många tror. Att skriva tillbaka återställda filer till samma kort är så man skriver över resten av den data som fortfarande går att återställa. Jag gjorde det här en gång för flera år sedan. Dumt misstag. Förlorade mer än jag hade behövt.
Om videofiler också saknas
Kör Advanced Camera Recovery efter den vanliga skanningen.
Det här är viktigare för video än för bilder. Videofiler från kameror blir ofta fragmenterade, och en vanlig skanning missar ibland delar eller hoppar över klippet helt. Jag har varit med om att standardåterställning hittade JPEG- och NEF-filerna men misslyckades med MOV- eller MP4-filerna tills jag använde den kamerainriktade skanningen.
Om du vill ha ett gratisalternativ
PhotoRec är det vanliga svaret.
Det fungerar. Jag har använt det. Men det är ganska kantigt.
Det finns ingen förhandsvisning, vilket gör processen långsammare.
Återställda filer kommer ofta tillbaka med generiska namn.
Det tar tid att sortera resultatet, särskilt om kortet också innehöll gammalt skräp.
Så ja, gratis, men inte särskilt trevligt om du vill ha något enkelt.
När jag skulle sluta och inte pilla mer
Om kortet inte visas i datorn alls, eller om det har fysisk skada, skulle jag sluta experimentera.
Då har ett återställningslabb bättre chans. Varje slumpmässigt nytt försök, återinsättning eller formateringsförsök försämrar dina odds. Böjt kort, sprucket hölje, läsarfel, kort som ber om att formateras, allt är dåliga tecken.
Min korta version
Raderade Nikon-foton går ofta att återställa om du agerar snabbt och slutar skriva till SD-kortet.
Bästa ordningen:
- Sluta använda kortet.
- Kontrollera om det finns befintliga kopior.
- Skanna det med Disk Drill.
- Spara återställda filer någon annanstans.
- Använd Advanced Camera Recovery om video är inblandat.
- Byt till en professionell tjänst om kortet inte går att läsa eller är skadat.
Om raderingen skedde nyligen är chanserna vanligtvis ganska goda. Tidpunkten spelar stor roll här.
Ja. Om data inte har skrivits över fungerar återställning av raderade Nikon-foton för både JPEG- och RAW-filer, inklusive NEF och ibland NRW, beroende på kameramodell.
En liten punkt där jag skiljer mig från @mikeappsreviewer. Filtyp är vanligtvis inte den svåra delen. Kortets skick spelar större roll. Om ditt SD-kort fortfarande monteras utan problem är chanserna för återställning av JPEG och RAW ofta liknande. RAW-filer är större, så om du fortsatte fotografera efter raderingen löper de större risk att delvis skrivas över. Det är huvudproblemet.
Några praktiska kontroller:
- Titta på kortstorleken och antalet bilder efter raderingen.
- Om du tog ens 20 till 50 nya RAW-bilder kan äldre raderade RAW-filer skadas först.
- Om bara några få JPEG-bilder togs efteråt förblir återställningschanserna bättre.
Dessutom kommer vissa återställda RAW-filer tillbaka intakta men förlorar det ursprungliga filnamnet eller mappstrukturen. Bilddatan är det viktiga. Nikon-appar kanske inte sorterar dem snyggt efter återställning, så testa de återställda NEF-filerna i Lightroom, Capture NX Studio eller till och med i Windows miniatyrvy.
Om du vill ha den bästa Nikon SD-kortsåterställningsprogramvaran för att återställa JPEG- och RAW-foton är Disk Drill ett stabilt val eftersom det upptäcker vanliga Nikon-format och låter dig förhandsgranska resultaten före återställning. Förhandsgranskning är viktig. Att en miniatyrbild öppnas för en JPEG är ett gott tecken. För NEF skulle jag kontrollera en RAW-förhandsvisning eller giltig filstorlek.
Spara allt som återställs till din dator, inte tillbaka till kortet. Självklart, men folk gör fortfarande det.
Om du också vill ha en snabb visuell förklaring är denna genomgång av Nikon-fotoåterställning värd en titt.
Kort svar, ja, både JPEG och RAW går att återställa. Den verkliga frågan är hur mycket som skrevs till kortet efter raderingen.
Ja, vanligtvis kan båda återställas. Nikon-kameror gör egentligen inte JPEG kontra RAW till ett specialfall här. Om filerna raderades från SD-kortet och kortet inte har återanvänts mycket, kan återställningsprogram ofta få tillbaka både JPEG- och NEF-filer.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @nachtdromer, men jag skulle invända mot en sak: folk fokuserar lite för mycket på filformat. Den större frågan är om kameran fortsatte att skriva till kortet efter raderingen. En raderad JPEG och en raderad RAW går båda att återställa i teorin, men en stor RAW-fil blir lättare skadad om ens en del av den har skrivits över. Det är där det snabbt kan gå riktigt fel.
En annan sak folk glömmer: om du raderade bilderna i kameran, uppdaterar vissa Nikon-modeller också kortdatabasen och mappstrukturen på sätt som gör att de återställda filerna kommer tillbaka röriga. Så få inte panik om filnamnen är borta eller om mappträdet ser förstört ut. Om NEF-filen går att öppna, är det vinsten.
Om du vill ha den enkla vägen är Disk Drill förmodligen det mest användarvänliga alternativet för återställning av raderade Nikon-bilder för detta. Det är ganska bra på att hitta JPEG, NEF och andra kamerafiltyper utan att du behöver vakta en kommandorad i en timme. Jag skulle också återställa till din dator först och sedan sortera filerna senare.
En sista tanke som inte har sagts tillräckligt mycket: om kortet beter sig opålitligt, skapa en byte-för-byte-avbildning av det innan du skannar. Återställning från avbildningen är säkrare än att belasta det faktiska SD-kortet om och om igen. Det spelar roll om kortet har läsfel eller fortsätter att kopplas från.
För extra läsning är denna tråd om hur man återställer raderade bilder från ett SD-kort på ett säkert sätt värd att kolla in.
Kort version: ja, återställning av raderade Nikon-bilder kan återställa både JPEG- och RAW-bilder. Det verkliga avgörandet är kortaktivitet efter radering, inte Nikon-varumärket eller enbart filtypen.
Ja, båda kommer vanligtvis tillbaka, JPEG och Nikon RAW som NEF, ibland även NRW. Jag håller med @nachtdromer och @techchizkid om att risken för överskrivning är det verkliga problemet, inte formatet i sig. Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en praktisk punkt: förhandsvisning är hjälpsam, men avsaknad av RAW-förhandsvisning betyder inte alltid att filen är dålig. Vissa appar hanterar helt enkelt NEF-förhandsvisningar dåligt.
En sak jag vill tillägga: kontrollera om kameran använde dubbla kortplatser, överfyllnad eller säkerhetskopieringsinspelning. Många glömmer att de fortfarande kan ha kopior på kort 2.
Om Disk Drill:
Fördelar:
- lätt att skanna kamerakort
- känner igen JPEG och Nikon RAW väl
- förhandsvisning hjälper vid snabb sortering
- bra för icke-tekniska användare
Nackdelar:
- gratis återställning är begränsad på Windows
- skanningsresultaten kan se röriga ut på kort som använts mycket
- RAW-metadata och filnamn kanske inte återställs korrekt
Så ja, återställning av raderade Nikon-foton kan återställa båda. Bedöm bara inte resultatet enbart utifrån mappnamn eller miniatyrbilder. Om den återställda NEF-filen öppnas i redigeringsprogram, är det det verkliga testet.