Jag råkade radera viktiga filer från min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg vad som hade hänt. Jag försöker hitta gratis programvara för dataåterställning för Mac som faktiskt fungerar, eftersom jag verkligen behöver återställa foton och dokument som jag inte kan ersätta. Om någon har använt ett pålitligt gratis verktyg för dataåterställning för Mac skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.
Jag letade efter gratis återställningsappar för Mac för ett tag sedan, och kortlistan var deprimerande. De flesta gör samma trick: de skannar din enhet, visar en snygg förhandsvisning och låser sedan återställning bakom en betalvägg. Om du behöver något för aktuella macOS-versioner, APFS-volymer eller Apple Silicon-Macar blir högen ännu mindre. Av det jag testade kändes bara ett par gratisalternativ värda tiden.
- PhotoRec är den jag skulle prova först om din budget är noll. Det är öppen källkod, lite kantigt, och bättre än det ser ut. Jag använde det en gång på ett trasigt SD-kort, och det fick fram filer som andra appar inte ens listade. Nackdelen märks redan efter fem minuter. Det körs i Terminal, arbetsflödet känns gammaldags, och återställda saker kommer ofta tillbaka med omdöpta filer och utan mappstruktur. Du får datan, men inte den prydliga organisering du hade tidigare.
- Exif Untrasher är också gratis, även om det gör ett smalt jobb. Det är mest för återställning av JPEG-bilder från minneskort och kameror. Lätt nog att köra, inte mycket att lära sig, men jag skulle inte se det som en fullständig återställningssvit. Om du förlorade dokument, arkiv eller blandade filtyper hjälper den här inte mycket.
Om du är öppen för att betala för något skulle jag hänvisa dig till Disk Drill. Jag slutade med att gilla det mer än jag förväntade mig. På Mac kändes det som det minst irriterande alternativet med bra resultat. Det fungerar bra med APFS, betedde sig inte konstigt på Apple Silicon i mina tester, och det läser externa SSD:er, USB-minnen, SD-kort och Time Machine-enheter utan problem.
Det som stack ut för mig:
- Förhandsvisningen fungerar bra innan du återställer något
- Raderade filer och formaterade diskar gav bättre återställningsresultat än jag väntade mig
- Det innehåller byte-för-byte-avbildning för säkerhetskopiering, vilket hjälper när en enhet verkar instabil
- Stödet för foto och video är stabilt, inklusive RAW-kamerafiler
- Gränssnittet är enklare att hantera än verktyg som R-Studio eller PhotoRec
En sak är viktigare än vilken app du väljer. Sluta skriva data till enheten så snart du märker att filer är borta. På SSD:er kan TRIM radera borttagen data snabbt på nyare Macar, så att vänta försämrar dina chanser. Och ja, återställ återställda filer till en annan enhet. Att skriva tillbaka dem till samma disk är så folk gör en dålig situation värre.
Sluta använda Macen först. Varje minut räknas på SSD-enheter.
Gratisalternativen på Mac är få. Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, de flesta gratisappar är lockbeten i demoversion. Jag håller dock inte riktigt med om att Exif Untrasher är särskilt värdefullt här, om du inte bara förlorat JPG-filer från ett kamerakort. För blandade filer är det för begränsat.
Det jag skulle kolla:
-
TestDisk
Gratis, öppen källkod. Bättre för partitions- och filsystemsreparation än enkel filåterställning. Om raderingen skedde på en extern enhet är detta värt ett försök. -
PhotoRec
Ful, men effektiv. Bästa gratisvalet när du behöver rå filåterställning. Räkna med förlorade filnamn och mappar. Lite rörigt, men det fungerar oftare än snygga appar. -
Disk Drill
Inte gratis för fullständig återställning i de flesta fall, men fortfarande ett av de bättre Mac-verktygen för dataåterställning när det gäller att skanna och förhandsgranska raderade foton, videor och dokument. Om dina filer är viktiga sparar detta tid. Mac-stödet är stabilt.
Om du vill ha en enkel sammanfattning, sök efter bästa programvaran för dataåterställning för Mac, bästa gratisapparna för filåterställning för macOS och verktyg för APFS-filåterställning. Den här videon är också en bra startpunkt:
bästa verktygen för dataåterställning för Mac och PC
En sak till: om du hade iCloud-bilder, Time Machine eller en annan synkroniserad app, kontrollera där innan du skannar. Folk glömmer sånt hela tiden och slösar bort timmar.
Jag skulle lägga till en vinkel som varken @mikeappsreviewer eller @voyageurdubois verkligen betonade tillräckligt: om detta var på din interna Mac-SSD kan verkligt gratis återställning vara osannolik eftersom APFS + TRIM är brutalt. Inte omöjligt, bara… mycket mindre magiskt än annonser för återställningsappar låtsas.
För faktiskt gratis programvara för dataåterställning på Mac skulle min kortlista vara:
-
TestDisk
Bättre när problemet är skador på filsystemet eller en partitionsfråga, inte bara ojdå raderade filer. Lite nördigt, men ibland hittar det saker som andra verktyg missar. -
DMDE gratisutgåva
Den här blir ofta förbisedd. Gränssnittet är lite konstigt, men det kan återställa filer gratis med vissa begränsningar, och det är mer användbart än många falskt gratis återställningsappar för Mac. Värt att kolla om PhotoRec känns för rörigt. -
PhotoRec
Ja, ful som stryk, men fortfarande ett av de få genuint gratis alternativen som faktiskt kan återställa raderade filer på Mac. Nackdelen är att filnamn och mappar kan komma tillbaka i oordning.
Om du vill ha den minst frustrerande skanningsupplevelsen är Disk Drill for Mac fortfarande ett av de bättre valen. Inte helt gratis för stora återställningar, visst, men skanning, förhandsvisning och APFS-stöd är stabila. Jag tycker faktiskt att det är bättre för att ta reda på om dina filer fortfarande går att återställa innan du slösar bort timmar.
Innan du kör något, kontrollera också:
- lokala Time Machine-ögonblicksbilder
- nyligen raderat i iCloud Drive / iCloud-bilder
- webbpapperskorgen i Google Drive / Dropbox
- Nyligen raderade i appen Bilder
Den här tråden är också relevant om du vill ha fler åsikter om den bästa programvaran för dataåterställning på Mac och gratis verktyg för filåterställning för macOS: bästa dataåterställningsverktygen för Mac för raderade filer och APFS-enheter
Viktigaste tipset: om filerna raderades från den interna enheten, sluta använda den Macen så mycket som möjligt. Varje ny nedladdning, skrivning till webbläsarcache eller appinstallation kan göra återställningen sämre. Lite irriterande, men det är den del som folk oftast gör fel.
Jag är lite mindre optimistisk än @voyageurdubois och @sonhadordobosque när det gäller kostnadsfri återställning på en modern intern SSD i en Mac. Om TRIM redan har gjort sitt, kommer ingen app att utföra mirakel.
Ett alternativ som folk hoppar över: kontrollera APFS-ögonblicksbilder med Terminal om Time Machine någonsin varit aktiverat. Ibland finns raderade filer fortfarande kvar i en lokal ögonblicksbild även när Papperskorgen är tom. Det är renare än filåtervinning och behåller namn och mappar intakta.
Om Disk Drill eftersom det hela tiden kommer på tal:
Fördelar
- mycket bra arbetsflöde för skanning och förhandsvisning
- hanterar APFS och externa medier väl
- tillräckligt enkelt om du inte vill använda Terminal-verktyg
- kan skapa en säkerhetskopia i form av en avbild innan återställning
Nackdelar
- inte verkligen gratis för de flesta riktiga återställningar
- resultaten för raderingar på intern SSD kan fortfarande vara dåliga på grund av TRIM
- djupare skanningar kan ge många skräpfiler och dubbletter
Min uppfattning: använd först inbyggda återställningsvägar och skanna sedan från en annan enhet. Om du vill ha ett snabbt svar på om filerna fortfarande finns där är Disk Drill användbart. Om du vill ha något som är helt gratis chansar du mest med äldre verktyg med öppen källkod och tålamod.