Jeg tømte ved et uhell Papirkurv på Macen min og slettet viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb. Jeg prøver å finne ut om det er mulig å gjenopprette filer etter tømming av Papirkurv på Mac, og hvilke tiltak jeg bør gjøre med en gang for å øke sjansene for å få filene tilbake.
Jeg gikk gjennom dette på en Mac for ikke så lenge siden, og den korte versjonen er ja, gjenoppretting er fortsatt mulig etter at du tømmer Papirkurv. Sjansen er bedre hvis det skjedde nylig og du ikke har fortsatt å bruke maskinen. På macOS fjerner tømming av Papirkurv vanligvis filoppføringene først, og deretter blir diskplassen markert for gjenbruk. Hvis nye data havner der, synker sjansene dine raskt.
Det første jeg ville gjort er å slutte å bruke Mac-en med en gang. Ikke fortsett å åpne apper. Ikke flytt rundt på store mapper. Ikke eksporter video. Ikke installer tilfeldige ting på den interne disken. På nyere MacBook-er med SSD-lagring og TRIM blir slettede blokker ryddet opp i bakgrunnen, og når den prosessen er ferdig, blir gjenoppretting fort stygt.
Jeg rotet dette til på en M2 MacBook Pro med en mappe full av prosjektarbeid. Ingen Time Machine, selvfølgelig. Jeg trodde filene var borte for godt. Det som faktisk fungerte for meg var Disk Drill. Jeg valgte det fordi det håndterte APFS skikkelig og ikke virket sketchy på Apple Silicon. Noen eldre Mac-gjenopprettingsverktøy så ut som om de satt fast i 2017.
Her er den nøyaktige prosessen jeg brukte:
Jeg sluttet å bruke Mac-en og koblet til en ekstern SSD.
Jeg installerte Disk Drill på den eksterne SSD-en, ikke på Mac-ens interne disk. Denne delen er viktig. Å skrive nye data til samme disk setter slettede filer i større fare.
Da macOS ba om tillatelser, ga jeg den Full Disk Access.
Stien var: Systeminnstillinger → Personvern og sikkerhet → Full Disk Access.
Jeg aktiverte appen der, og åpnet den deretter på nytt.
Den ba også om dypere tilgang til systemdisken. På nyere Mac-er er det normalt. Apple låser lavnivåtilgang til disk ganske hardt.
Inne i appen valgte jeg den interne Macintosh SSD-en og klikket på Søk etter tapte data.
Etter skanningen åpnet jeg Gå gjennom funne elementer.
Jeg snevret først inn listen til Dokumenter og Bilder, fordi det var filene jeg brydde meg om.
Jeg brukte forhåndsvisning før jeg gjenopprettet noe. Dette sparte tid. PSD-er, PDF-er og bilder åpnet fint i forhåndsvisning, så jeg visste at de kopiene var brukbare.
Jeg valgte de gode og trykket på Gjenopprett.
Jeg lagret alt på den eksterne SSD-en, ikke tilbake på Mac-ens interne lagring.
Resultatet mitt var ganske bra. Jeg fikk tilbake det meste av mappen. Noen få filer var skadet, men jeg vil tippe at rundt 85 % kom tilbake i brukbar stand. Hvis du handler raskt, pleier tallene å være bedre.
Før du legger alt håpet ditt i gjenopprettingsprogramvare, sjekk de åpenbare stedene også:
Time Machine-sikkerhetskopier
iCloud Drive, inkludert Nylig slettet
Slettede filer i Dropbox eller Google Drive
Bilder-appen, Nylig slettet
Notater-appen, Nylig slettet
Vedlegg i Mail, hvis filene ble sendt tidligere
En ting jeg ikke ville gjort er å kjøre oppryddingsapper, optimaliseringsverktøy eller diskreparasjonsræl mens du er i panikkmodus. Jeg har sett folk gjøre det verre ved å kaste tilfeldige verktøy mot disken før de prøvde gjenoppretting.
Hvis filene betyr mye og programvare ikke finner noe nyttig, er du nede på profesjonelle gjenopprettingstjenester. Dyrt, ja. Noen ganger verdt det for arbeidsfiler, skattedokumenter, familiebilder, sånne ting. Likevel får ikke engang et laboratorium magiske krefter når SSD TRIM har fått nok tid.
Så ja, å tømme Papirkurv på en Mac er ikke alltid slutten. Den beste sjansen din er å slutte å bruke disken, sjekke sikkerhetskopier og gjenopprette til en ekstern disk så raskt du kan. Hvis du fortsetter å bruke Mac-en som normalt, går ting fort galt. lærte det på den harde måten.
Ja, gjenoppretting etter å ha tømt Papirkurv på en Mac er fortsatt mulig. Sjansene dine avhenger av to ting: tid, og hvilken lagring Macen din bruker.
Et punkt hvor jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer, er at folk ofte snakker som om tømt Papirkurv betyr øyeblikkelig død for filene. Det gjør det ikke. På eldre Macer med HDD-er var gjenopprettingsratene ofte ganske gode hvis du handlet raskt. På nyere Macer med SSD er problemet TRIM. Når TRIM tømmer blokker, faller muligheten for programvaregjenoppretting kraftig. Så hastighet betyr mer enn å panikk-klikke på hvert verktøy du finner.
Hva du bør gjøre først:
- Slutt å lagre noe som helst på Macen.
- Sett synkroniseringsapper som iCloud Drive, Dropbox og OneDrive på pause.
- Sjekk Time Machine-øyeblikksbilder. Lokale øyeblikksbilder redder noen ganger folk selv når de hadde glemt sikkerhetskopier.
- Sjekk papirkurvmapper på appnivå. Bilder, Notater, Mail, skylagringstjenester.
- Hvis filene kom fra Pages, Word eller Adobe-apper, se etter autosave- og midlertidige versjoner.
Bruk også Terminal. Spotlight vil gå glipp av midlertidige elementer. Se i:
~/Library/Containers/
~/Library/Autosave Information/
~/Library/Application Support/
Hvis kontroll av sikkerhetskopier ikke gir noe, bruk programvare for datagjenoppretting på Mac. Disk Drill er et av de bedre alternativene for macOS fordi det håndterer APFS godt og grensesnittet er enkelt. For folk som leter etter den beste programvaren for filgjenoppretting for Mac, er det et av navnene det er verdt å prøve først. Skann først, forhåndsvis filer, og gjenopprett til en ekstern disk.
Hvis FileVault også var på og Macen ble startet på nytt etter slettingen, blir sjansene for gjenoppretting dårligere. Folk hopper ofte over denne detaljen.
Dette klippet dekker Mac-opprydding og lagringsvaner på en måte som også hjelper med å unngå dette rotet senere:
smarte tips for Mac-lagring og gode oppryddingsvaner
Hvis filene er forretningskritiske, stopp gjør det selv-forsøk etter én solid skanning og send det til et laboratorium. Gjentatte skanninger og installasjoner spiser av sjansene dine.
Ja, kanskje. Men det ærlige svaret er: det avhenger veldig av om Mac-en din bruker en SSD og hvor mye du har brukt den siden du tømte Papirkurv.
Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer og @hoshikuzu sa, men jeg vil understreke ett ekstra poeng litt mer: ikke fortsett å starte på nytt og rote rundt overalt. Folk hører «sjekk alt» og bruker så en time på å åpne apper, synkronisere skymapper og i praksis trampe rundt på akkurat den diskplassen de ønsker å gjenopprette. Slik går filer fra «mulige å gjenopprette» til «jaja».
Dette ville jeg gjort i din situasjon:
- Hvis filene lå i iCloud Drive, sjekk Nylig slettet på iCloud.com
- Hvis det var Office- eller Adobe-filer, sjekk AutoRecovery, midlertidige filer og appspesifikke gjenopprettingsmapper
- Hvis du har Time Machine, prøv å gå inn i Time Machine fra mappen der filene pleide å ligge, ikke bare gjør et generelt sikkerhetskopisøk
- Hvis filene er veldig viktige for jobb, koble fra Wi-Fi foreløpig slik at skysynkroniseringsapper slutter å gjøre ting i bakgrunnen
Én ting folk ofte undervurderer: noen ganger er selve filen borte, men en eldre eksportert kopi, vedlegg sendt på e-post, bufret forhåndsvisning eller versjonshistorikk finnes fortsatt et sted. Jeg har gjenopprettet «mistet» arbeid på den måten mer enn én gang. Det er ikke elegant, men det teller.
Hvis sjekk av sikkerhetskopier mislykkes, så ja, Disk Drill er et rimelig alternativ for gjenoppretting etter tømt Papirkurv på Mac. Det er et av de mer brukte verktøyene for å gjenopprette slettede filer på Mac, spesielt med APFS-volumer. Bare gjenopprett til en ekstern disk, ikke den interne. Enkel regel, men folk ignorerer den fortsatt.
Det er også verdt å lese denne tråden om hvordan folk håndterer gjenoppretting etter tømt Papirkurv på Mac, siden den dekker noen virkelige tilfeller.
Hvis filene er forretningskritiske og ikke kan erstattes, ville jeg stoppet etter en nøye sjekk av sikkerhetskopier pluss én ordentlig skanning. Etter det er et gjenopprettingslaboratorium det mindre morsomme, men smartere valget.
En vinkel som ikke nevnes nok av @hoshikuzu, @byteguru og @mikeappsreviewer: sjekk etter eldre filversjoner inne i appøkosystemet, ikke bare slettede originaler. For eksempel kan Office-filer finnes i versjonshistorikk hvis de lå i OneDrive eller SharePoint. Apple-apper beholder noen ganger tidligere revisjoner via Fil > Gå tilbake til. Selv noen PDF-redigerere og kodeeditorer beholder skjulte øktkopier.
Jeg er litt uenig i regelen om én skanning og så lab som en generell påstand. Hvis du bruker en separat ekstern oppstartsdisk og ikke berører den interne SSD-en, kan en andre målrettet skanning etter bestemte filtyper fortsatt være rimelig. Det jeg ville unngått, er gjentatte tilfeldige gjenopprettingsforsøk fra det samme aktive systemet.
Om Disk Drill, siden det stadig dukker opp:
Fordeler
- God APFS-støtte
- Enkel forhåndsvisning før gjenoppretting
- Renere grensesnitt enn mange Mac-gjenopprettingsverktøy
- Fungerer bra for rask triage når du må finne dokumenter raskt
Ulemper
- Resultater på SSD-er med TRIM kan fortsatt være skuffende
- Dype skanninger kan gi rotete filnavn eller duplikater
- Ikke billig hvis du bare trenger det én gang
- Krever tillatelser som noen synes er irriterende
Min rekkefølge ville være:
- Slutt å bruke Mac-en
- Sjekk versjonshistorikk og autolagringer i app/skyen
- Start opp eksternt hvis mulig
- Kjør Disk Drill eller lignende
- Gjenopprett bare til en annen disk
Hvis ingenting dukker opp, er sjansen stor for at slettingen først var logisk, og at fysisk opprydding deretter fullførte jobben. Det skillet er viktig.