Kan ik bestanden herstellen nadat ik de prullenmand op mijn Mac heb geleegd?

Ik heb per ongeluk de prullenmand op mijn Mac geleegd en belangrijke bestanden verwijderd die ik nog nodig heb voor mijn werk. Ik probeer uit te zoeken of herstel van een geleegde prullenmand op een Mac mogelijk is en welke stappen ik meteen moet nemen om mijn kansen te vergroten om de bestanden terug te krijgen.

Ik heb dit niet lang geleden op een Mac meegemaakt, en de korte versie is ja, herstel is nog steeds mogelijk nadat je de Prullenmand hebt geleegd. De kans is beter als het recent is gebeurd en je de machine niet bent blijven gebruiken. Op macOS verwijdert het legen van de Prullenmand meestal eerst de bestandsvermeldingen, waarna de schijfruimte wordt gemarkeerd voor hergebruik. Als daar nieuwe gegevens terechtkomen, dalen je kansen snel.

Het eerste wat ik zou doen is meteen stoppen met het gebruiken van de Mac. Blijf geen apps openen. Verplaats geen grote mappen. Exporteer geen video. Installeer geen willekeurige dingen op de interne schijf. Op nieuwere MacBooks met SSD-opslag en TRIM worden verwijderde blokken op de achtergrond opgeruimd, en zodra dat proces is voltooid, wordt herstel al snel erg lastig.

Ik verpestte dit op een M2 MacBook Pro met een map vol projectwerk. Natuurlijk geen Time Machine. Ik dacht dat de bestanden voorgoed weg waren. Wat uiteindelijk voor mij werkte, was Disk Drill. Ik koos daarvoor omdat het APFS goed ondersteunde en niet sketchy aanvoelde op Apple Silicon. Sommige oudere Mac-hersteltools zagen eruit alsof ze in 2017 waren blijven hangen.

Dit is precies de werkwijze die ik heb gebruikt:

1. Ik stopte met het gebruiken van de Mac en sloot een externe SSD aan.

2. Ik installeerde Disk Drill op de externe SSD, niet op de interne schijf van de Mac. Dit deel is belangrijk. Nieuwe gegevens naar dezelfde schijf schrijven brengt verwijderde bestanden meer in gevaar.

3. Toen macOS om machtigingen vroeg, gaf ik Volledige schijftoegang.

4. Het pad was: Systeeminstellingen → Privacy en beveiliging → Volledige schijftoegang.

5. Ik schakelde de app daar in en opende die daarna opnieuw.

6. Er werd ook gevraagd om diepere toegang tot de systeemschijf. Op recente Macs is dat normaal. Apple schermt toegang tot schijven op laag niveau behoorlijk streng af.

7. Binnen de app selecteerde ik de interne Macintosh SSD en klikte op Zoeken naar verloren gegevens.

8. Na de scan opende ik Gevonden onderdelen bekijken.

9. Ik beperkte de lijst eerst tot Documenten en Afbeeldingen, omdat dat de bestanden waren waar ik om gaf.

10. Ik gebruikte de voorbeeldweergave voordat ik iets herstelde. Dit bespaarde tijd. PSD's, pdf's en foto's werden prima geopend in de voorbeeldweergave, dus ik wist dat die kopieën bruikbaar waren.

11. Ik selecteerde de goede bestanden en klikte op Herstellen.

12. Ik sloeg alles op op de externe SSD, niet terug op de interne opslag van de Mac.

Mijn resultaat was redelijk goed. Ik kreeg het grootste deel van de map terug. Een paar bestanden waren beschadigd, maar ik schat dat ongeveer 85% in bruikbare staat terugkwam. Als je snel handelt, zijn de cijfers meestal beter.

Voordat je al je hoop op herstelsoftware vestigt, controleer ook de voor de hand liggende plekken:

1. Time Machine-reservekopieën

2. iCloud Drive, inclusief Recent verwijderd

3. Verwijderde bestanden in Dropbox of Google Drive

4. Foto's-app, Recent verwijderd

5. Notities-app, Recent verwijderd

6. Mail-bijlagen, als de bestanden eerder zijn verzonden

Wat ik niet zou doen, is opruimapps, optimalisatietools of schijfreparatie-rommel gebruiken terwijl je in paniek bent. Ik heb mensen het erger zien maken door willekeurige hulpprogramma's op de schijf los te laten voordat ze herstel probeerden.

Als de bestanden heel belangrijk zijn en software niets bruikbaars oplevert, ben je aangewezen op professionele herstelservices. Duur, ja. Soms de moeite waard voor werkbestanden, belastingdocumenten, familiefoto's en dat soort dingen. Toch krijgt zelfs een lab geen magische krachten zodra SSD TRIM genoeg tijd heeft gehad.

Dus ja, het legen van de Prullenmand op een Mac is niet altijd het einde. Je beste kans is om te stoppen met het gebruiken van de schijf, reservekopieën te controleren en zo snel mogelijk naar een externe schijf te herstellen. Als je de Mac gewoon normaal blijft gebruiken, gaat het snel mis. Heb ik op de harde manier geleerd.

Ja, herstel nadat je de Prullenmand op een Mac hebt geleegd, is nog steeds mogelijk. Je kansen hangen van twee dingen af: tijd en welke opslag je Mac gebruikt.

Op een punt verschil ik licht van @mikeappsreviewer: mensen praten vaak alsof een geleegde Prullenmand direct de dood voor bestanden betekent. Dat is niet zo. Op oudere Macs met HDD’s waren de herstelkansen vaak behoorlijk als je snel handelde. Op nieuwere SSD-Macs is TRIM het probleem. Zodra TRIM blokken wist, keldert softwarematig herstel. Dus snelheid is belangrijker dan paniekerig op elke tool klikken die je kunt vinden.

Wat je eerst moet doen:

1. Stop met iets opslaan op de Mac.
  2. Pauzeer synchronisatie-apps zoals iCloud Drive, Dropbox, OneDrive.
  3. Controleer Time Machine-snapshots. Lokale snapshots redden mensen soms zelfs als ze waren vergeten dat ze back-ups hadden.
  4. Controleer prullenmandmappen op app-niveau. Foto’s, Notities, Mail, clouddrives.
  5. Als de bestanden uit Pages, Word of Adobe-apps kwamen, zoek dan naar automatische opslag en tijdelijke versies.

Gebruik ook Terminal. Spotlight mist tijdelijke items. Kijk in:
~/Library/Containers/
~/Library/Autosave Information/
~/Library/Application Support/

Als controles van back-ups niets opleveren, gebruik dan Mac-software voor gegevensherstel. Disk Drill is een van de betere opties voor macOS omdat het goed met APFS omgaat en de interface eenvoudig is. Voor mensen die zoeken naar de beste software voor bestandsherstel voor Mac is dit een van de namen die het waard zijn om als eerste te proberen. Scan eerst, bekijk een voorbeeld van de bestanden en herstel naar een externe schijf.

Ook als FileVault aanstond en de Mac na verwijdering opnieuw is opgestart, worden de herstelkansen slechter. Mensen slaan dit detail vaak over.

Deze clip behandelt Mac-opruimen en opslaggewoonten op een manier die ook helpt om deze ellende later te voorkomen:
slimme Mac-opslagtips en opruimgewoonten

Als de bestanden bedrijfskritisch zijn, stop dan met doe-het-zelfpogingen na één degelijke scan en stuur het naar een lab. Herhaalde scans en installaties verkleinen je kansen.

Ja, misschien. Maar het eerlijke antwoord is: het hangt er sterk van af of je Mac een SSD gebruikt en hoeveel je hem hebt gebruikt sinds je de Prullenmand hebt geleegd.

Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer en @hoshikuzu zeiden, maar ik zou nog één extra punt sterker benadrukken: blijf niet opnieuw opstarten en overal rondkijken. Mensen horen check alles en besteden dan een uur aan het openen van apps, het synchroniseren van cloudmappen en stampen eigenlijk op precies de schijfruimte die ze willen herstellen. Zo gaan bestanden van herstelbaar naar jammer dan.

Wat ik in jouw situatie zou doen:

• Als de bestanden in iCloud Drive stonden, controleer dan Recent verwijderd op iCloud.com
  • Als het Office- of Adobe-bestanden waren, controleer dan AutoRecovery, tijdelijke bestanden en appspecifieke herstelmappen
  • Als je Time Machine hebt, probeer dan Time Machine te openen vanuit de map waar de bestanden vroeger stonden, niet alleen met een algemene back-upzoekopdracht
  • Als de bestanden heel belangrijk zijn voor je werk, verbreek dan voorlopig de wifi-verbinding zodat cloudsynchronisatie-apps niet op de achtergrond van alles blijven doen

Eén ding dat mensen onderschatten: soms is het bestand zelf weg, maar bestaat er nog ergens een oudere geëxporteerde kopie, e-mailbijlage, gecachete preview of versiegeschiedenis. Ik heb op die manier meer dan eens verloren werk teruggevonden. Het is niet elegant, maar het telt.

Als back-upcontroles niets opleveren, dan ja, Disk Drill is een redelijke Mac-optie voor herstel na het legen van de Prullenmand. Het is een van de vaker gebruikte tools voor het herstellen van verwijderde bestanden op Mac, vooral bij APFS-volumes. Herstel alleen naar een externe schijf, niet naar de interne. Basisregel, maar mensen negeren die nog steeds.

Ook de moeite waard om deze thread te lezen over hoe mensen herstel van een geleegde Prullenmand op Mac aanpakken, omdat die een aantal praktijksituaties behandelt.

Als de bestanden bedrijfskritisch en onvervangbaar zijn, zou ik stoppen na een zorgvuldige back-upcontrole plus één goede scan. Daarna is een herstelbedrijf de minder leuke maar slimmere zet.

Een invalshoek die door @hoshikuzu, @byteguru en @mikeappsreviewer niet genoeg wordt genoemd: controleer op oudere bestandsversies binnen het app-ecosysteem, niet alleen op verwijderde originelen. Office-bestanden kunnen bijvoorbeeld in de versiegeschiedenis staan als ze in OneDrive of SharePoint stonden. Apple-apps bewaren soms eerdere revisies via Archief > Terug naar. Zelfs sommige pdf-editors en code-editors bewaren verborgen sessiekopieën.

Ik ben het enigszins oneens met de regel “één scan en dan naar het lab” als algemene uitspraak. Als je een aparte externe opstartschijf gebruikt en de interne SSD niet aanraakt, kan een tweede gerichte scan naar specifieke bestandstypen nog steeds redelijk zijn. Wat ik zou vermijden, zijn herhaalde willekeurige herstelpogingen vanaf hetzelfde live-systeem.

Over Disk Drill, aangezien het steeds ter sprake komt:

Voordelen

• Goede APFS-ondersteuning
  • Eenvoudige preview vóór herstel
  • Overzichtelijkere interface dan veel Mac-hersteltools
  • Werkt goed voor snelle triage wanneer je documenten snel moet vinden

Nadelen

• Resultaten op SSD’s met TRIM kunnen nog steeds tegenvallen
  • Diepe scans kunnen rommelige bestandsnamen of duplicaten opleveren
  • Niet goedkoop als je het maar één keer nodig hebt
  • Vereist machtigingen die sommige mensen irritant vinden

Mijn volgorde zou zijn:

1. Stop met het gebruik van de Mac
  2. Controleer de versiegeschiedenis en automatische opslag van apps/cloud
  3. Start indien mogelijk extern op
  4. Voer Disk Drill of iets vergelijkbaars uit
  5. Herstel alleen naar een andere schijf

Als er niets verschijnt, is de kans groot dat het verwijderen eerst logisch was en dat de fysieke opschoning daarna het werk heeft afgemaakt. Dat onderscheid is belangrijk.