Kan iemand gratis software voor fotoherstel aanbevelen voordat ik betaal?

Ik ben per ongeluk een reeks foto's kwijtgeraakt nadat ik bestanden van mijn geheugenkaart had verwijderd, en nu probeer ik ze te herstellen voordat ik geld uitgeef aan betaalde tools. Ik zou aanbevelingen voor gratis fotohersoftware die echt werkt op SD-kaarten of harde schijven erg waarderen, vooral als het veilig en gemakkelijk te gebruiken is.
Ik ben meer dan eens de dupe geworden van ontbrekende foto's, dus ik heb er een gewoonte van gemaakt om herstelapps te testen sinds de eerste schrik. Er zijn maar weinig dingen die erger voelen dan een SD-kaart openen na een reis, bruiloft of betaalde shoot en zien... niets van wat je verwachtte. Het eerste, en dit is belangrijker dan welke app je kiest. Stop onmiddellijk met het gebruiken van de kaart. Maak geen extra foto's. Neem geen extra clips op. Zet geen nieuwe bestanden erop. Wanneer bestanden worden verwijderd, blijft de data vaak nog een tijdje staan. Het probleem begint wanneer nieuwe data eroverheen wordt geschreven. Elke schrijfactie maakt herstel moeilijker. Dat heb ik op de harde manier geleerd. De tool waar ik steeds op terugkom is Disk Drill. Ik heb in de loop van de tijd een hoop alternatieven geprobeerd. Disk Drill gaf me steeds de beste combinatie van solide resultaten en een setup die ik niet vervelend vond om te gebruiken. Het werkt met SD-kaarten, SSD's, externe schijven en die willekeurige opslagapparaten die mensen je geven wanneer ze in paniek zijn. Wat er voor mij uitsprong, was hoe weinig gedoe het kost. Installeer het, scan de schijf, bekijk een voorbeeld van wat het heeft gevonden, herstel naar een andere schijf. Je hoeft niet de halve nacht menu's te ontcijferen. Een onderdeel dat ik meer waardeerde dan ik had verwacht, was de focus op cameramedia. De functie Geavanceerd cameraherstel is bedoeld voor het reconstrueren van gefragmenteerde videobestanden van camera's, drones en actioncams. Dat is belangrijk als je met videobeelden werkt, want sommige apps vinden stukjes video en slagen er alsnog niet in om van die stukjes een bestand te maken dat je kunt openen. Het ondersteunt ook een lange lijst RAW-formaten, dus als je bestanden van Canon, Nikon, Sony, Fujifilm of iets anders gangbaars komen, begin je niet blind. Toch noemen mensen de hele tijd ook andere tools, en sommige daarvan zijn logisch afhankelijk van wat er misging. 1. R-Studio Deze wordt vaak genoemd door mensen die meer van opslag weten dan ik. Het heeft een sterke reputatie voor beschadigde partities, corrupte bestandssystemen en rommelige herstelklussen waarbij een simpele scan voor verwijderde bestanden niet genoeg is. Voor zover ik heb gezien, zit het vol met opties. Voor sommige mensen is dat juist de aantrekkingskracht. Voor iemand die zijn shoot snel terug wil, voelt de interface wat overdreven. 2. R-Photo Zelfde bedrijf als R-Studio, maar met een smallere focus. Het richt zich op foto- en videoherstel in plaats van te proberen een volledige reparatiewerkbank in appvorm te zijn. Veel gebruikers vinden het prettig omdat het gratis is en minder intimiderend. Als je probleem een camerakaart met ontbrekende media is, en geen complete schijframp, dan is deze het bekijken waard. 3. Recuva Oude naam, nog steeds aanwezig. Mensen blijven het aanbevelen voor basisherstel, en ik snap waarom. Als je foto's hebt verwijderd van een verder gezonde kaart of schijf, is het makkelijk om te proberen en vraagt het niet veel van je. Het zwakke punt wordt duidelijk wanneer de kaart corrupt is of de klus lelijker wordt. Ik zou er in een serieus geval niet als eerste naar grijpen. 4. PhotoRec Deze heeft niet voor niets een trouwe groep gebruikers. Het negeert veel bestandssysteemgedoe en scant direct op bestandssignaturen. Daardoor haalt het vaak bestanden terug van geformatteerde kaarten of media in slechte staat. De keerzijde is het opruimen na herstel. Bestandsnamen en mapstructuur zijn vaak weg, dus je eindigt met het handmatig sorteren van een enorme stapel. Als de bestanden belangrijk zijn, doe je het. Nog steeds irritant. 5. DiskDigger Ik zie deze vaker in discussies over Android en lichte afbeeldingshersteltools. Het is klein, simpel en voelt niet log aan. Voor verwijderde foto's doet het vaak goed genoeg zijn werk. Voor grotere SD-kaartklussen met RAW-foto's of complexe video zie ik ervaren fotografen er niet zo vaak op steunen. Welke app je ook gebruikt, de software is maar de helft van het verhaal. Wat je in de eerste paar minuten doet, is belangrijker. Gebruik de kaart zo weinig mogelijk. Herstel bestanden naar een andere schijf, niet terug naar dezelfde kaart. Open de herstelde foto's en video's voordat je iets gaat opruimen. Ik heb herstelde bestanden prima zien lijken in een lijst en ze vervolgens meteen zien falen zodra je ze probeert te gebruiken. En als je je bestanden terugkrijgt, vat het dan op als een waarschuwing en verbeter je back-uproutine. Zelfs een tweede kopie op een andere schijf na elke shoot scheelt al een hoop ellende. Als je reist of voor klanten fotografeert, helpt het ook om werk over meerdere SD-kaarten te verdelen. Eén verkeerde verwijdering of één dode kaart doet minder pijn wanneer niet je hele klus op één plek staat.
Eerst gratis, later betalen. Dat is de juiste volgorde. Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei, maar ik ben minder enthousiast over Recuva voor geheugenkaarten. Het werkt prima bij eenvoudige verwijderingen op Windows-schijven. SD-kaarten zijn vaak rommeliger. Als je foto's belangrijk zijn, zou ik eerder met deze beginnen: 1. R-Photo Gratis. Goede keuze voor verwijderde JPG-, RAW- en videobestanden van camerakaarten. Overzichtelijker dan PhotoRec. Zeker het proberen waard als eerste. 2. PhotoRec Lelijke interface. Sterke herstelresultaten. Het beste wanneer de kaart is geformatteerd of het bestandssysteem kapot lijkt. Nadeel: bestandsnamen komen meestal als onzin terug. Sorteren is lastig. 3. Windows File Recovery Gratis van Microsoft. Alleen via de opdrachtregel. Irritant, maar degelijk als je prima commando's kunt typen. 4. Disk Drill Niet volledig voor altijd gratis, maar de gratis scan en preview zijn handig. Het is een van de betere keuzes als je wilt zien of de foto's herstelbaar zijn voordat je betaalt. Voor cameramedia doet Disk Drill het meestal beter dan de budgettools die ik heb getest. Mijn volgorde zou zijn: Eerst R-Photo. Daarna PhotoRec. Als derde Disk Drill als je een eenvoudigere preview en filtering wilt. Sla willekeurige apps met “100% gratis herstel!!!” over. Veel daarvan zijn rommel of bevatten ongewenste extra's. Ook is deze lijst prima als je een snelle vergelijking van software voor fotoherstel wilt: beste software voor fotoherstel om verwijderde afbeeldingen terug te halen Nog iets wat mensen vaak missen. Als de kaart fouten geeft, maak er dan eerst een image van met iets als USB Image Tool of HDD Raw Copy. Scan de image, niet de kaart. Veiliger. Minder risico als de kaart begint uit te vallen. Beetje saai advies, maar het redt foto's. Als je foto's onlangs zijn verwijderd en je de kaart niet meer hebt gebruikt, zijn je kansen meestal best goed.
Ik zou **eerst gratis opties** in deze volgorde testen: **1. R-Photo** Waarschijnlijk de beste echt gratis optie voor camerakaartgegevens. Beter geschikt voor foto’s dan algemene apps voor verwijderde bestanden herstellen. **2. PhotoRec** Niet mooi, niet leuk, maar het kan bestanden van kaarten halen die andere tools missen. Nadeel is dat de herstelde bestanden kunnen terugkomen met rommelige namen, dus sorteren wordt snel irritant. **3. Disk Drill** Ik weet dat @mikeappsreviewer en @sognonotturno het al hebben genoemd, maar ik zou het iets anders gebruiken: niet als mijn eerste volledig gratis keuze, maar als de beste optie om **vooraf te bekijken voordat je betaalt**. Als Disk Drill schone voorbeelden van je verloren JPG/RAW-bestanden laat zien, is dat een sterk teken dat het herstel zal werken. Alleen dat al kan je behoeden voor geldverspilling aan slechtere apps. Ik ben het een beetje oneens met de liefde voor Recuva die je meestal in deze discussies ziet. Het is prima voor basisverwijderingen op een pc, maar op geheugenkaarten voelt het voor mij nogal wisselvallig. Als je een eenvoudige uitleg wilt, is deze eenvoudige gids voor software voor fotoherstel van verwijderde geheugenkaartfoto’s ook de moeite waard. Het belangrijkste nu is dat je de kaart niet steeds opnieuw blijft testen. Scannen, voorbeeld bekijken, herstellen naar een andere schijf, klaar.
Ik zou één ding toevoegen dat de anderen slechts zijdelings noemden: controleer of de kaart na het verwijderen in een telefoon, camera of GoPro is gebruikt. Als dat zo is, kan TRIM- of opschoongedrag het herstel op sommige apparaten veel slechter maken, dus blijf scans niet eindeloos opnieuw proberen als de eerste serieuze scan bijna niets vindt. Mijn mening: - @sognonotturno heeft gelijk over het eerst een image van de kaart maken als die fouten geeft. - @caminantenocturno heeft gelijk dat eerst gratis proberen de slimste aanpak is. - Ik ben het licht oneens met @mikeappsreviewer over het gebruik van Recuva als standaardkeuze voor geheugenkaarten. Het is prima, maar niet mijn eerste keuze. Over **Disk Drill** specifiek: **Voordelen** - zeer goed previewsysteem - gemakkelijk te filteren op bestandstype - gaat goed om met foto en video - nuttig wanneer je de herstelbaarheid wilt bevestigen voordat je betaalt **Nadelen** - volledig herstel is niet echt gratis - diepe scans kunnen even duren - vindt soms veel duplicaten of gedeeltelijke bestanden, dus de resultaten moeten worden gecontroleerd Wat ik anders zou doen: test met één gratis tool die indien mogelijk map-/bestandsinformatie behoudt, en gebruik Disk Drill daarna vooral als verificatiestap. Als het je RAW/JPG-bestanden correct previewt, is de kans redelijk goed. Als previews beschadigd zijn, ga dan verder voordat je betaalt. Herstel ook naar je computer, niet terug naar de kaart. Die fout verpest veel foto's die anders nog te herstellen zouden zijn.