Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik besefte wat er was gebeurd. Ik probeer gratis dataherstelsoftware voor Mac te vinden die echt werkt, omdat ik foto’s en documenten echt moet terughalen die ik niet kan vervangen. Als iemand een betrouwbare gratis tool voor dataherstel voor Mac heeft gebruikt, zou ik de hulp erg waarderen.
Ik ben een tijd geleden op zoek gegaan naar gratis Mac-herstelapps, en de shortlist was deprimerend. De meeste doen hetzelfde trucje: ze scannen je schijf, tonen een nette preview en zetten herstel vervolgens achter een betaalmuur. Als je iets nodig hebt voor huidige macOS-versies, APFS-volumes of Apple Silicon-Macs, wordt de stapel nog kleiner. Van wat ik heb geprobeerd, voelden slechts een paar gratis opties de tijd waard.
- PhotoRec is degene die ik eerst zou proberen als je budget nul is. Het is open source, wat ruw aan de randen, en beter dan het eruitziet. Ik heb het ooit gebruikt op een verprutste SD-kaart, en het haalde bestanden terug die andere apps niet eens vermeldden. De keerzijde wordt na vijf minuten duidelijk. Het draait in Terminal, de workflow voelt ouderwets aan, en herstelde bestanden komen vaak terug met hernoemde bestandsnamen en zonder mappenstructuur. Je krijgt de data terug, maar niet de nette organisatie die je eerder had.
- Exif Untrasher is ook gratis, al doet het maar één specifieke taak. Het is vooral bedoeld voor JPEG-herstel van geheugenkaarten en camera's. Makkelijk genoeg om te gebruiken, niet veel om te leren, maar ik zou het niet behandelen als een volledige herstelsuite. Als je documenten, archieven of gemengde bestandstypen bent kwijtgeraakt, helpt deze niet veel.
Als je ervoor openstaat om voor iets te betalen, zou ik je wijzen op Disk Drill. Uiteindelijk beviel het me meer dan ik had verwacht. Op Mac voelde het als de minst irritante optie met goede resultaten. Het werkt goed met APFS, deed in mijn tests niet vreemd op Apple Silicon, en leest externe SSD's, USB-sticks, SD-kaarten en Time Machine-schijven zonder gedoe.
Wat er voor mij uitsprong:
- Preview werkt goed voordat je iets herstelt
- Verwijderde bestanden en geformatteerde schijven gaven betere herstelresultaten dan ik had verwacht
- Het bevat byte-voor-byte back-upimages, wat helpt wanneer een schijf instabiel lijkt
- Ondersteuning voor foto's en video's is sterk, inclusief RAW-camerabestanden
- De interface is makkelijker in gebruik dan tools zoals R-Studio of PhotoRec
Eén ding is belangrijker dan de app die je kiest. Stop met gegevens naar de schijf schrijven zodra je merkt dat bestanden weg zijn. Op SSD's kan TRIM verwijderde data snel wissen op nieuwere Macs, dus wachten verkleint je kansen. En ja, zet herstelde bestanden terug op een andere schijf. Ze terugschrijven naar dezelfde schijf is hoe mensen een slechte situatie nog erger maken.
Stop eerst met het gebruiken van de Mac. Elke minuut telt bij SSD’s.
Gratis opties op de Mac zijn schaars. Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, de meeste gratis apps zijn lokkertjes voor demo’s. Ik ben het wat minder eens dat Exif Untrasher hier veel waard is, tenzij je alleen JPG’s van een camerakaart bent kwijtgeraakt. Voor gemengde bestanden is het te beperkt.
Wat ik zou bekijken:
-
TestDisk
Gratis, open source. Beter voor partitie- en bestandssysteemreparatie dan voor eenvoudig terughalen van verwijderde bestanden. Als het verwijderen op een externe schijf gebeurde, is dit het proberen waard. -
PhotoRec
Lelijk, maar effectief. De beste gratis keuze als je ruwe bestandsherstel nodig hebt. Reken op verloren bestandsnamen en mappen. Een beetje rommelig, maar het werkt vaker dan mooie apps. -
Disk Drill
In de meeste gevallen niet gratis voor volledig herstel, maar nog steeds een van de betere Mac-tools voor gegevensherstel voor het scannen en bekijken van verwijderde foto’s, video’s en documenten. Als je bestanden belangrijk zijn, bespaart dit tijd. De ondersteuning voor Mac is degelijk.
Als je een eenvoudig overzicht wilt, zoek dan naar beste Mac-software voor gegevensherstel, beste gratis apps voor bestandsherstel voor macOS en APFS-tools voor bestandsherstel. Deze video is ook een goed startpunt:
beste tools voor gegevensherstel voor Mac en pc
Nog iets, als je iCloud-foto’s, Time Machine of een andere gesynchroniseerde app had, controleer die dan voordat je gaat scannen. Mensen vergeten dit soort dingen voortdurend en verspillen uren.
Ik zou nog één invalshoek toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @voyageurdubois echt genoeg op hamerde: als dit op je interne Mac-SSD stond, kan echt gratis herstel lastig zijn, omdat APFS + TRIM meedogenloos is. Niet onmogelijk, alleen… een stuk minder magisch dan advertenties voor herstelapps doen voorkomen.
Voor echt gratis Mac-dataherstelsoftware zou mijn shortlist zijn:
-
TestDisk
Beter wanneer het probleem bestandssysteembeschadiging of een partitieprobleem is, niet alleen maar oeps verwijderde bestanden. Een beetje nerdy, maar soms vindt het dingen die andere tools missen. -
DMDE gratis editie
Deze wordt vaak over het hoofd gezien. De interface is een beetje vreemd, maar het kan bestanden gratis herstellen met enkele beperkingen, en het is nuttiger dan veel nep-gratis Mac-herstelapps. Zeker het bekijken waard als PhotoRec te rommelig aanvoelt. -
PhotoRec
Ja, lelijk als de nacht, maar nog steeds een van de weinige echt gratis opties die daadwerkelijk verwijderde bestanden op Mac kan herstellen. Nadeel is dat bestandsnamen en mappen mogelijk door elkaar terugkomen.
Als je de minst frustrerende scanervaring wilt, is Disk Drill for Mac nog steeds een van de betere keuzes. Niet volledig gratis voor grote herstelacties, zeker, maar het scannen, de preview en de APFS-ondersteuning zijn solide. Ik denk eigenlijk dat het beter is om uit te zoeken of je bestanden nog herstelbaar zijn voordat je uren verspilt.
Controleer ook, voordat je iets uitvoert:
- lokale Time Machine-snapshots
- recent verwijderde items in iCloud Drive / iCloud-foto’s
- webprullenbak van Google Drive / Dropbox
- de map Recently Deleted in de Foto’s-app
Deze thread is ook relevant als je meer meningen wilt over de beste Mac-dataherstelsoftware en gratis bestandshersteltools voor macOS: beste Mac-datahersteltools voor verwijderde bestanden en APFS-schijven
Belangrijkste tip: als de bestanden van de interne schijf zijn verwijderd, gebruik die Mac dan zo min mogelijk. Elke nieuwe download, schrijfactie naar de browsercache of app-installatie kan herstel lastiger maken. Best irritant, maar dat is het deel waar mensen het vaakst de mist in gaan.
Ik ben iets minder optimistisch dan @voyageurdubois en @sonhadordobosque over “gratis” herstel op een moderne interne SSD van een Mac. Als TRIM zijn werk al heeft gedaan, zal geen enkele app wonderen verrichten.
Een optie die mensen overslaan: controleer APFS-snapshots met Terminal als Time Machine ooit was ingeschakeld. Soms bestaan verwijderde bestanden nog in een lokale snapshot, zelfs wanneer de Prullenmand leeg is. Dat is netter dan file carving en behoudt namen/mappen intact.
Over Disk Drill, aangezien het steeds weer ter sprake komt:
Voordelen
- zeer goede scan-/previewworkflow
- gaat goed om met APFS en externe media
- eenvoudig genoeg als je geen Terminal-tools wilt gebruiken
- kan een back-upimage maken vóór herstel
Nadelen
- niet echt gratis voor de meeste echte herstelacties
- resultaten bij verwijderingen op interne SSD’s kunnen nog steeds slecht zijn door TRIM
- diepere scans kunnen veel rommel en duplicaten opleveren
Mijn mening: gebruik eerst de ingebouwde herstelpaden en scan daarna vanaf een andere schijf. Als je snel wilt weten of de bestanden er nog zijn, is Disk Drill nuttig. Als je het strikt gratis wilt, ben je meestal aangewezen op oudere open-sourcetools en geduld.