Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer til datamaskinen min, og nå er de borte begge steder. Disse bildene er veldig viktige, og jeg trenger hjelp til å finne ut om det finnes en trygg måte å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på før noe blir overskrevet.
Jeg ville sjekket de enkle tingene først før jeg rører gjenopprettingsprogramvare. Mer enn én gang har jeg trodd at bilder var borte fra et SD-kort, og så funnet kopier i synkroniseringsapper eller en gammel importmappe.
Se gjennom alle tjenester som er knyttet til telefonen, kameraet eller datamaskinen. Google Foto, iCloud-bilder, OneDrive, Dropbox, Amazon Photos, hva enn som var logget inn på den tiden. Åpne også papirkurven eller området for nylig slettet i hver av dem. Mange av disse tjenestene beholder slettede bilder i 30 til 60 dager.
Hvis kortet kom ut av et kamera, bør du også se gjennom selve kameraet. Noen modeller lagrer deler av mediene i intern lagring. Jeg har også vært borti en dårlig kortleser én gang, som fikk SD-kortet til å se dødt ut selv om det ikke var det. Å bytte kortleser eller prøve en annen datamaskin er verdt fem minutter av tiden din.
Hvis ingen av disse sjekkene gir noe resultat, må du slutte å bruke SD-kortet med en gang. Ikke ta flere bilder på det. Ikke kopier filer til det. Slettede bilder blir ofte liggende på kortet til noe nytt havner i de samme blokkene. Når det først er overskrevet, er det over.
Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på DSLR-kort, microSD-kort fra Android-telefoner, dronekort og et par kort som plutselig dukket opp som RAW eller uleselige. Det er enklere å jobbe med enn noen av de eldre gjenopprettingsverktøyene, og det gjør mer enn en enkel gjenoppretting av slettede filer.
Den delen jeg syntes var nyttig, er den dypere skanningen. Noen verktøy fungerer bare bra når filsystemet fortsatt har ganske gode oppføringer igjen. Når kortet var formatert, korrupt eller partisjonen ble ødelagt, faller disse verktøyene raskt sammen. Disk Drill har fortsatt en sjanse fordi det også ser etter filsignaturer, ikke bare kataloginformasjonen.
Dette ville jeg gjort:
- Ta SD-kortet ut av enheten nå.
- Koble det til en datamaskin med en ordentlig USB-kortleser.
- Installer og åpne Disk Drill.
- Velg SD-kortet fra listen over stasjoner.
- Trykk på Search for lost data og velg skannemodus.
- La skanningen fullføres helt. Hurtigskanninger går glipp av ting. Dype skanninger tar lengre tid, men finner ofte mer.
- Filtrer etter Pictures, eller søk etter filendelser som JPG, PNG, CR2, NEF, ARW eller DNG.
- Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem.
- Gjenopprett til en annen stasjon. Ikke skriv noe tilbake til SD-kortet.
Forhåndsvisningsdelen betyr mer enn folk tror. Hvis et bilde åpnes rent i forhåndsvisningen, er sjansene dine vanligvis ganske gode. Hvis forhåndsvisningene er ødelagte eller halvveis grå, blir gjenopprettingen mer usikker.
For kamerakort pleier dette verktøyet å gjøre det bedre enn vanlige apper for gjenoppretting av slettede filer. GoPro-opptak, dronemedia, dashbordkamera-filer, bilder fra speilløse kameraer, slike ting blir ofte lagret i biter. Noen programmer snubler over fragmenterte medier og gir deg ubrukelig resultat. Jeg har hatt færre dårlige gjenopprettinger her enn med de gamle gratisalternativene.
Gratisversjonen er nyttig for en første gjennomgang fordi du kan skanne og forhåndsvise før du bestemmer deg for hva du skal gjøre videre. Jeg liker å gjøre det først, så jeg vet om kortet fortsatt har noe som er verdt å gå etter.
Noen få andre sjekker er også verdt å gjøre:
- Se gjennom eldre sikkerhetskopier i Windows Filhistorikk eller Time Machine.
- Sjekk datamaskinen for mapper som ble automatisk importert fra kameraet eller telefonen.
- Prøv en annen kortleser eller en annen USB-port.
- Hvis kortet mister forbindelsen, blir veldig tregt eller stadig dukker opp og forsvinner i Diskbehandling, bør du slutte å presse det og se på en profesjonell gjenopprettingstjeneste.
Når det er fysisk skade, blir programvare mye mindre pålitelig. Gjentatte skanninger på et kort som er i ferd med å svikte, gjør noen ganger en dårlig situasjon verre. Hvis kortet er ustabilt, ville jeg ikke fortsatt å kjøre det hardt.
Slutt å bruke SD-kortet nå. Ingen nye bilder. Ingen filkopieringer. Ikke prøv å formatere.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å sjekke skyen og importmapper først, men jeg vil legge til én ting før en lang skanning. Lag et byte-for-byte-bilde av kortet hvis PC-en din fortsatt kan lese det. Gjenoppretting fra bildet er tryggere enn å belaste kortet om og om igjen. På Linux eller Mac fungerer dd eller ddrescue. På Windows fungerer USB Image Tool eller lignende fint. Hvis kortet begynner å koble ut, er dette trinnet veldig viktig.
Skann deretter bildet, eller kortet hvis du ikke har noe annet valg, med Disk Drill. Jeg liker det for bildegjenoppretting fordi det sorterer resultater etter filtype og viser ryddige forhåndsvisninger. Det sparer tid når du trenger JPG, RAW, CR2, NEF, ARW, DNG eller MP4 blandet sammen. Gjenopprett til datamaskinens disk, ikke tilbake til kortet. Det høres opplagt ut, men folk gjør fortsatt feil her.
En liten uenighet. Jeg ville ikke fortsatt å prøve tilfeldige kortlesere og porter hvis kortet er ustabilt. Noen få sjekker, klart. Etter det, stopp. Sviktende flashmedier blir fort verre.
Hvis Disk Drill finner filer med riktig størrelse og fungerende forhåndsvisning, er sjansene dine ganske gode. Hvis navn og mapper er borte, men bildene kan forhåndsvises, ta dem og sorter senere. Hvis ingenting kan forhåndsvises og kortkapasiteten vises feil, beveger du deg inn på profesjonelt laboratorieterritorium.
Hvis du også vil ha en mer kamerafokusert diskusjon, er denne tråden nyttig, tips om bildegjenoppretting for slettede SD-kortbilder.
Jeg ville gjort én ting litt annerledes enn @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas: før du går for hardt etter programvare, sjekk om “flyttingen” mislyktes på datamaskinsiden, ikke på kortsiden. Windows Utforsker og noen fotoimportverktøy kan se ut som de er ferdige, og deretter legge filer i en midlertidig importbuffer eller feile midt i overføringen. Søk på datamaskinen etter filtype og dato tatt, ikke bare filnavn. Sjekk også skjulte mapper.
Hvis SD-kortet fortsatt kan monteres, ikke bla for mye rundt på det. Noen systemer elsker å “fikse” ting automatisk, noe som ikke alltid er din venn her. Hvis du kan, sett kortets låsebryter først. Ikke perfekt, men det kan forhindre utilsiktede skrivinger.
Jeg er delvis uenig i å prøve for mange adaptere/kortlesere hvis kortet oppfører seg rart. Én ekstra test, greit. Ti nye forsøk, nei. Slik gjør folk “gjenopprettbart” om til “hvorfor er kortet helt dødt nå”.
Hvis programvare er nødvendig, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av bilder fra SD-kort fordi det håndterer vanlige bildeformater godt og lar deg forhåndsvise hva som faktisk kan gjenopprettes før du gjenoppretter. Jeg ville bare gjenopprettet filene som må reddes først, og så sortert resten senere. Prioriteringer betyr noe når kortet er ustabilt.
Én ting til folk hopper over: hvis de gjenopprettede bildene åpnes, men ser forvrengte ut, kan filene være fragmenterte, ikke nødvendigvis borte for alltid. Det er her resultatene fra programvare kan variere mye.
Dette er også verdt en rask titt hvis du vil ha en enkel oversikt: raske tips for gjenoppretting av bilder fra SD-kort.
Hovedregel: ikke lagre noe tilbake på det SD-kortet. Ikke én eneste gang.