Jag råkade radera viktiga bilder från mitt SD-kort när jag flyttade filer till min dator, och nu är de borta från båda ställena. De här bilderna är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att ta reda på om det finns ett säkert sätt att återställa raderade bilder från ett SD-kort innan något skrivs över.
Jag skulle först kolla det enkla innan jag rörde återställningsprogram. Mer än en gång trodde jag att bilder var borta från ett SD-kort, och hittade sedan kopior i synkroniseringsappar eller någon gammal importmapp.
Gå igenom alla tjänster som är kopplade till telefonen, kameran eller datorn. Google Foto, iCloud-bilder, OneDrive, Dropbox, Amazon Photos, vad som än var inloggat då. Öppna också papperskorgen eller området för nyligen raderat i var och en. Många av de tjänsterna behåller raderade bilder i 30 till 60 dagar.
Om kortet kom från en kamera, kolla runt i själva kameran också. Vissa modeller sparar en del av medierna i intern lagring. Jag råkade också ut för en dålig kortläsare en gång, vilket fick SD-kortet att se dött ut fast det inte var det. Att byta kortläsare eller prova en andra dator är värt fem minuter av din tid.
Om ingen av de kontrollerna ger något, sluta använda SD-kortet direkt. Ta inga fler bilder på det. Kopiera inga filer till det. Raderade bilder ligger ofta kvar på kortet tills något nytt hamnar i samma block. När de väl har skrivits över är det kört.
Jag skulle börja med Disk Drill. Jag har använt det på DSLR-kort, microSD-kort från Android-telefoner, drönarkort och ett par kort som plötsligt visades som RAW eller oläsliga. Det är enklare att arbeta med än vissa av de äldre återställningsverktygen, och det gör mer än en enkel återställning av raderade filer.
Det jag tyckte var användbart är dess djupare skanning. Vissa verktyg fungerar bara bra när filsystemet fortfarande har hyggliga poster kvar. När kortet hade formaterats, blivit skadat eller partitionen hade strulat till sig, faller de verktygen snabbt isär. Disk Drill har fortfarande en chans eftersom det också letar efter filsignaturer, inte bara kataloginformationen.
Så här skulle jag göra:
- Ta ut SD-kortet ur enheten nu.
- Anslut det till en dator med en riktig USB-kortläsare.
- Installera och öppna Disk Drill.
- Välj SD-kortet i listan över enheter.
- Klicka på Search for lost data och välj skanningsläge.
- Låt skanningen bli helt klar. Snabba skanningar missar saker. Djupa skanningar tar längre tid men hittar ofta mer.
- Filtrera efter Pictures, eller sök efter filändelser som JPG, PNG, CR2, NEF, ARW eller DNG.
- Förhandsgranska filer innan du återställer dem.
- Återställ till en annan enhet. Skriv inte tillbaka något till SD-kortet.
Förhandsgranskningen är viktigare än folk tror. Om en bild öppnas korrekt i förhandsgranskningen är oddsen oftast ganska goda. Om förhandsvisningarna är trasiga eller halvt grå blir återställningen osäkrare.
För kamerakort brukar det här verktyget fungera bättre än vanliga program för att återställa raderade filer. GoPro-material, drönarmedia, filer från dashcam, bilder från spegellösa kameror, sådant sparas ofta i delar. Viss programvara snubblar på fragmenterat media och ger dig skräputdata. Jag har haft färre dåliga återställningar här än med de gamla gratisalternativen.
Gratisversionen är användbar för en första genomgång eftersom du kan skanna och förhandsgranska innan du bestämmer vad du ska göra härnäst. Jag gillar att göra så först så att jag vet om kortet fortfarande har något som är värt att jaga.
Några andra kontroller är också värda att göra:
- Gå igenom äldre säkerhetskopior i Windows Filhistorik eller Time Machine.
- Kontrollera datorn efter mappar som importerats automatiskt från kameran eller telefonen.
- Prova en annan kortläsare eller en annan USB-port.
- Om kortet tappar anslutningen, blir plågsamt långsamt eller fortsätter att dyka upp och försvinna i Diskhantering, sluta pressa det och titta på en professionell återställningstjänst.
När det finns fysisk skada blir programvara mycket mindre pålitlig. Upprepade skanningar på ett kort som håller på att ge upp kan ibland göra en dålig situation värre. Om kortet är instabilt skulle jag inte fortsätta nöta på det.
Sluta använda SD-kortet nu. Inga nya foton. Inga filkopieringar. Försök inte formatera det.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att först kontrollera moln- och importmappar, men jag skulle lägga till en sak innan en lång genomsökning. Gör en byte-för-byte-avbildning av kortet om din dator fortfarande kan läsa det. Återställning från avbildningen är säkrare än att belasta kortet om och om igen. På Linux eller Mac fungerar dd eller ddrescue. På Windows fungerar USB Image Tool eller liknande bra. Om kortet börjar kopplas från är detta steg mycket viktigt.
Skanna sedan avbildningen, eller kortet om du inte har något annat alternativ, med Disk Drill. Jag gillar det för fotoåterställning eftersom det sorterar resultaten efter filtyp och visar förhandsgranskningar tydligt. Det sparar tid när du behöver JPG, RAW, CR2, NEF, ARW, DNG eller MP4 blandat tillsammans. Återställ till datorns hårddisk, inte tillbaka till kortet. Det låter självklart, men folk gör fortfarande fel här.
En liten invändning. Jag skulle inte fortsätta prova slumpmässiga kortläsare och portar om kortet är instabilt. Några kontroller, visst. Efter det, sluta. Felande flashminne blir snabbt sämre.
Om Disk Drill hittar filer med korrekt storlek och fungerande förhandsgranskning är dina chanser ganska goda. Om namn och mappar är borta men bilderna går att förhandsgranska, ta dem och sortera senare. Om ingenting kan förhandsgranskas och kortkapaciteten visas fel, då rör du dig mot professionell laboratoriehjälp.
Om du också vill ha en mer kamerafokuserad diskussion är denna tråd användbar, tips om fotoåterställning för raderade bilder på SD-kort.
Jag skulle göra en sak lite annorlunda än @mikeappsreviewer och @cacadordeestrelas: innan du jagar programvara alltför hårt, kontrollera om flytten misslyckades på datorsidan, inte på kortsidan. Windows Utforskaren och vissa fotoimportverktyg kan se ut som att de blev klara, för att sedan lägga filer i en temp/import-cache eller misslyckas mitt i överföringen. Sök på datorn efter filtyp och datum då bilden togs, inte bara filnamn. Kontrollera också dolda mappar.
Om SD-kortet fortfarande går att montera, bläddra inte runt på det för mycket. Vissa system älskar att fixa saker automatiskt, vilket inte alltid är din vän här. Om du kan, slå först om kortets låsreglage. Inte perfekt, men det kan förhindra oavsiktliga skrivningar.
Jag håller delvis inte med om att prova för många adaptrar/läsare om kortet beter sig konstigt. Ett extra test, visst. Tio försök, nej. Det är så folk förvandlar återställningsbart till varför är kortet helt dött nu.
Om programvara behövs är Disk Drill ett bra val för fotoåterställning från SD-kort eftersom det hanterar vanliga bildformat väl och låter dig förhandsgranska vad som faktiskt går att återställa innan du återställer. Jag skulle återställa bara de filer som absolut måste sparas först och sortera resten senare. Prioriteringar spelar roll när kortet är opålitligt.
En sak till som folk ofta hoppar över: om de återställda bilderna går att öppna men ser förvrängda ut kan filerna vara fragmenterade, inte nödvändigtvis borta för alltid. Där kan resultaten från programvara variera ganska mycket.
Det här kan också vara värt en snabb titt om du vill ha en enkel översikt: snabba tips för fotoåterställning från SD-kort.
Huvudregel: spara inte tillbaka något till det SD-kortet. Inte ens en enda gång.