Hvordan kan jeg gjenopprette slettede bilder fra SD-kortet i Canon-kameraet mitt?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet i Canon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og nå trenger jeg virkelig hjelp til å få dem tilbake. Kortet ble brukt etter slettingen, så jeg er ikke sikker på om gjenoppretting fortsatt er mulig. Hvilke metoder for bildegjenoppretting eller programvare for gjenoppretting av SD-kort fungerer best for minnekort i Canon-kameraer?

Jeg har støtt på dette med Canon SD-kort mer enn én gang, og de første minuttene betyr mer enn folk tror. Slettede bilder ligger ofte fortsatt der. Det som ødelegger gjenoppretting er å bruke kortet igjen. Hvis dette skjedde med deg, slutt å ta bilder nå og ta ut kortet.

Dette ville jeg gjort først, uten omveier:

1. Ikke ta ett eneste ekstra bilde. Ett testbilde er nok til å overskrive deler av en gammel fil.
  2. Ikke rot rundt i kameramenyene for å prøve å reparere noe. Selv normal kamerabruk kan noen ganger skrive til kortet.
  3. Hvis datamaskinen din viser en melding om formatering, avbryt den.
  4. Ta SD-kortet ut av Canon-kameraet. Hvis kortet har en låsebryter, skyv den til skrivebeskyttet og la den stå der til du skanner det på en datamaskin.

Hvorfor slettede bilder fortsatt dukker opp i gjenopprettingsverktøy er ganske enkelt. På de fleste kort sletter ikke sletting bildedataene med en gang. Kameraet markerer plassen som ledig, og den gamle filen blir liggende der til nye data havner oppå den. Så bildene er ofte borte fra galleriet, men ikke borte fra lagringen. Stor forskjell.

Før du begynner å rote med gjenopprettingsprogramvare, sjekk image.canon-appen hvis du hadde den koblet til. Jeg har sett skykopier fortsatt ligge der i rundt 30 dager. Hvis ingenting er der, gå videre til gjenopprettingsprogramvare. Bruk en datamaskin og en USB SD-kortleser. Jeg ville ikke koblet kameraet til via USB for dette.

Et par verktøy som er verdt å prøve:

1. Disk Drill

Dette er det enkleste stedet å starte. Grensesnittet er ryddig, forhåndsvisningene er gode, og det håndterer bildegjenoppretting fra SD-kort godt. Det leser også Canon RAW-formater som CR2 og CR3, noe som betyr noe hvis du ikke tok JPG-bilder. På Windows gir grensen for gratis gjenoppretting deg 100 MB å teste med, noe som er nok til å se om filene dine er der.

1. PhotoRec

Dette er budsjettalternativet, altså gratis. Det fungerer, og det går dypt, men det føles gammeldags. Ikke noe polert grensesnitt. Mer som et oppsett i et tekstvindu. Filnavnene kommer også vanligvis tilbake forvrengt eller generiske, så hvis du gjenoppretter 900 bilder, blir det fort irriterende å sortere dem. Fortsatt solid hvis du ikke vil bruke penger.

Trinnene for gjenoppretting er stort sett de samme uansett hvilket verktøy du velger:

1. Installer programmet på datamaskinen din, ikke på SD-kortet.
  2. Sett kortet i en kortleser og start en skanning.
  3. Vent. Store kort tar en stund, særlig hvis verktøyet kjører en dypere skanning.
  4. Filtrer resultatene til bilder så du ikke blar gjennom søppel.
  5. Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem. Dette sparer tid.
  6. Gjenopprett alt til en annen disk, ikke tilbake til det samme SD-kortet.

Den siste delen betyr mye. Å skrive gjenopprettede filer tilbake til kortet er slik folk ødelegger sitt eget redningsforsøk.

Hvis du går sakte fram og lar kortet være urørt, er sjansene dine ganske gode. Etter at du har gjenopprettet det du kan og kopiert det til et trygt sted, kan du formatere kortet i kameraet før du bruker det igjen. Det pleier å hindre at kortets filsystem begynner å oppføre seg rart senere.

Hvis kortet ble brukt etter sletting, synker sjansene for gjenoppretting, men de er ikke null. Det som betyr noe er hvor mye nye data som traff de samme sektorene. Noen få bilder kan noen ganger gå fint. En lang serie eller 4K-video er mye verre.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: hold kortet ute av kameraet. Der jeg er litt uenig, er dette. Før du kjører gjenoppretting på selve kortet, lag først et fullstendig image av SD-kortet hvis du har en PC. Verktøy som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux fungerer til dette. Du skanner image-filen, ikke det aktive kortet. Tryggere. Hvis en skanning krasjer eller du klikker feil, forblir kilden urørt.

Dette ville jeg gjort:

1. Sett SD-kortet i en kortleser.
  2. Lag et byte-for-byte-image av det.
  3. Skann imaget med Disk Drill først. Det henter ofte ut Canon JPG, CR2 og CR3 rent, og forhåndsvisninger hjelper mye.
  4. Hvis resultatene er svake, kjør også PhotoRec på imaget. Det ignorerer skadede filtaveller og gjenoppretter basert på filsignatur.
  5. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en ekstern disk, aldri på SD-kortet.

Sjekk også etter skjulte rester. Noen Canon-kort beholder sidecar-filer, miniatyrbilder eller oppdelte videomapper selv når hovedvisningen i DCIM ser tom ut.

Én ting til som folk hopper over. Hvis bildene betyr mye, stopp med gjør-det-selv etter første runde. Gjentatte skriveforsøk, reparasjonsmeldinger og tilfeldige skanninger gjør profesjonell gjenoppretting vanskeligere.

Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, dekker denne reelen om bildegjenoppretting fra SD-kort for Canon og andre kameraer det grunnleggende på en enkel måte.

Hvis du sier hvor mange nye bilder eller videoer som ble tatt etter slettingen, kan jeg gi deg et mer ærlig anslag for gjenoppretting.

Hvis kortet ble brukt etter sletting, ville jeg vært litt mindre optimistisk enn @mikeappsreviewer får det til å høres ut, men ikke så katastrofestemt som folk tror. Bilder blir ofte bare delvis overskrevet, så du kan kanskje gjenopprette noen helt, noen korrupte, og noen ikke i det hele tatt. Det er normalt.

Én ting jeg vil legge til som @viaggiatoresolare antydet, men egentlig ikke understreket nok: sjekk kortet for filsystem-merkeligheter før du antar at det bare handler om sletting. Canon-kort har noen ganger fortsatt gjenopprettbare mappeoppføringer under DCIM, MISC eller PRIVATE som Windows/macOS ikke viser ordentlig. På Windows, slå på visning av skjulte filer. På Mac, bruk også Image Capture, ikke bare Finder. Jeg har sett bilder dukke opp der når Finder oppførte seg dumt.

Hvis du også tok RAW+JPG, ikke søk bare etter JPG. Se etter CR2 eller CR3 separat. Noen ganger er JPEG-forhåndsvisningen borte, men RAW-filen overlever, eller omvendt. Det samme gjelder video-sidecarfiler.

For selve gjenopprettingen er Disk Drill sannsynligvis den enkleste første runden fordi du kan forhåndsvise hva som fortsatt er intakt før du gjenoppretter. Det betyr mye når kortet har blitt brukt på nytt. Hvis det ikke finner noe nyttig, så ja, gå dypere med et carving-verktøy. Jeg ville bare ikke kjørt ti forskjellige apper rett etter hverandre uten grunn. Mer kaos, større sjanse for å klikke på feil ting.

Og hvis du vil ha flere virkelige tips om gjenoppretting fra SD-kort i kamera, er denne tråden verdt å skumme gjennom: Råd fra Reddit om gjenoppretting av bilder fra Canon-kameraets SD-kort

Det viktigste nå er: ikke formater, ikke reparer, ikke bruk kortet igjen. Gjenopprett bare til datamaskinen din. Hvis de manglende bildene er av typen én-gang-i-livet, ville jeg stoppet etter én forsiktig skanning og vurdert et profesjonelt laboratorium. Gjør-det-selv er flott helt til det ikke er det.

Jeg vil legge til én ting som de andre bare var så vidt inne på: selve kortet kan være problemet, ikke bare slettingen. Hvis Canon SD-kortet begynner å svikte, bør du kjøre en helsesjekk i en kortleser før du stoler på noe gjenopprettingsresultat. Treg lesing, frakoblinger eller I/O-feil betyr vanligvis at du raskt bør slutte med gjør det selv.

Jeg er litt uenig i tilnærmingen med å kjøre flere verktøy fra @viaggiatoresolare og @nachtschatten. Hvis bildene er viktige, er færre gjennomkjøringer vanligvis smartere. Hver ekstra handling øker sjansen for feil, selv om lesing stort sett er trygg. Jeg ville valgt én forsiktig skanning først, og deretter vurdert situasjonen på nytt.

For den første gjennomkjøringen er Disk Drill et rimelig alternativ fordi det forhåndsviser Canon-filer godt, noe som hjelper med å skille intakte bilder fra søppel.

Fordeler med Disk Drill:

• enkelt å bruke
  • god støtte for forhåndsvisning av JPG, CR2, CR3
  • ganske god til å gjenoppbygge mappestruktur
  • rask til å vise om gjenoppretting er verdt å fortsette med

Ulemper:

• ikke gratis for full gjenoppretting på de fleste oppsett
  • kan returnere duplikater fra ulike skannemetoder
  • dypskanninger kan miste de opprinnelige filnavnene

Sjekk også om Canon-kameraet ditt skrev mindre innebygde forhåndsvisninger i RAW-filer. Noen ganger er hele bildet skadet, men den innebygde forhåndsvisningen overlever fortsatt, og det er bedre enn ingenting.

@mikeappsreviewer har rett om én ting fremfor alt: ikke legg gjenopprettede filer tilbake på det kortet. Hvis kortet ble gjenbrukt mye, må du forvente delvis gjenoppretting, ikke mirakler.