Hvordan kan jeg gjenopprette data fra harddisken uten å miste flere filer?

Harddisken min begynte å lage rare lyder, og nå mangler noen filer eller vil ikke åpne. Jeg har viktige bilder og arbeidsdokumenter på den, og jeg er redd for at feil steg for datagjenoppretting kan gjøre situasjonen verre. Jeg trenger råd om den tryggeste måten å gjenopprette data fra en harddisk som er i ferd med å svikte, uten å forårsake ytterligere tap av filer.

Jeg hadde en slik skremmende opplevelse med en gammel ekstern harddisk, og det første jeg skulle ønske jeg hadde gjort var å slutte å bruke den med en gang. Jeg fortsatte å kopiere ting til og fra disken en stund, noe som var dumt i ettertid. Når filer forsvinner, blir de ofte ikke slettet med en gang. Plassen blir bare merket som ledig. Når du fortsetter å skrive nye data til den samme disken, blir sjansene dine raskt dårligere.

Før du kjører gjenopprettingsverktøy, sjekk de kjedelige tingene først. Jeg overså en av disse en gang og kastet bort en time på å skanne uten grunn.

1. Papirkurven
  2. Synkroniseringsmapper for OneDrive eller Google Drive
  3. Sikkerhetskopier i Filhistorikk
  4. En annen ekstern sikkerhetskopidisk
  5. En annen brukerkonto på samme PC

Hvis ingen av disse gir noe resultat, er gjenopprettingsprogramvare neste steg for vanlige tilfeller som slettede filer eller en formatert partisjon. Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg brukte det fordi oppsettet var lett å følge, og det håndterte fortsatt dypere skanninger godt nok. Det er bra for slettede partisjoner, formaterte disker og skadede filsystemer uten å tvinge deg til å lære en haug med gjenopprettingssjargong først.

Dette er prosessen jeg holder meg til nå:

1. Koble til disken og bekreft at systemet ditt fortsatt oppdager den riktig
  2. Installer gjenopprettingsappen på en annen disk, ikke problemdisken
  3. Kjør en full skanning, hopp over hurtigskanningen hvis dataene er viktige
  4. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem
  5. Hent tilbake de viktige filene først
  6. Lagre gjenopprettede filer på en helt annen disk

Det siste steget er viktigere enn folk tror. Hvis du gjenoppretter data tilbake til den samme HDD-en, risikerer du å overskrive andre filer du ennå ikke har gjenopprettet.

En ting jeg likte med Disk Drill var forhåndsvisningsfunksjonen. Hvis et bilde åpnes fint i forhåndsvisning, eller en video begynner å spille, tar jeg det som et godt tegn. Jeg tester vanligvis en håndfull viktige filer først i stedet for å gjenopprette 300 GB og håpe på det beste.

Hvis det ikke strekker til, ville jeg prøvd et annet verktøy etterpå. Ulike gjenopprettingsverktøy kan noen ganger gi ulike resultater. PhotoRec er gratis og får til noen ville gjenopprettinger, men det føles grovt og fjerner ofte de opprinnelige filnavnene. R-Studio og UFS Explorer er også solide, selv om jeg syntes de var mindre brukervennlige hvis du gjør dette for første gang.

En ting til, og denne delen er viktig. Hvis disken klikker, skraper, kobler fra tilfeldig eller forsvinner fra BIOS, ville jeg sluttet å kjøre skanninger på den hjemme. Programvare hjelper med logiske problemer. Den fikser ikke maskinvare som er i ferd med å svikte. Jeg lærte det på den harde måten, hehe.

Hvis filene betyr mye, familiebilder, skattepapirer, jobbting, alt du ikke kan erstatte, er et profesjonelt gjenopprettingsverksted det tryggere valget på det stadiet. Det koster mye. Likevel kan forsøk på hjemmegjenoppretting med en døende HDD noen ganger gjøre det endelige resultatet verre.

Slå av strømmen til den.

Merkelige lyder endrer hele planen. Hvis disken klikker, skraper, spinner ned eller forsvinner, behandle den som maskinvare som er i ferd med å svikte, ikke som et enkelt problem med slettede filer. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe vanlig bruk, men jeg ville gått ett steg videre. Jeg ville hoppet over lange skanninger på originaldisken hvis lydene er nye. Hvert ekstra minutt med lesetid kan presse en svak disk nærmere total havari.

Beste første trekk, klon disken sektor for sektor til en frisk disk med samme eller større størrelse. Bruk et verktøy laget for ustabile disker, som ddrescue på Linux. Det leser de enkle områdene først og logger dårlige sektorer. Det betyr noe. Hvis kloningen fungerer, gjør alt gjenopprettingsarbeid fra klonen, ikke fra den støyende kilden. Det er den tryggeste gjør det selv-ruten.

Noen ting du ikke bør gjøre:
Ikke kjør CHKDSK.
Ikke kjør reparasjonsverktøy.
Ikke defragmenter.
Ikke kopier tilfeldige filer fra den om og om igjen.
Ikke åpne disken hjemme. Renromsarbeid er ikke gjør det selv, punktum.

Hvis disken fortsatt oppdages og støyen er mild, gjenopprett de viktigste filene først fra klonen. Bilder, dokumenter, regneark. Hopp over store videomapper foreløpig. For programvare er Disk Drill fint for å skanne klonen og hente filer ut til en annen disk. Jeg ville brukt det etter avbildning, ikke før. Liten forskjell, stor risikoreduksjon.

Manglende filer som ikke vil åpnes betyr også ofte korrupsjon, ikke enkel sletting. Forhåndsvisningstester hjelper, men sjekk filstørrelsene også. Et bilde på 0 KB er borte. Et RAW-bilde med riktig størrelse men uten forhåndsvisning kan fortsatt være mulig å reparere senere.

Hvis du vil ha en solid gjennomgang av hvordan du gjenoppretter data fra en gammel harddisk, hjelper dette, se denne guiden for datagjenoppretting fra harddisk.

Hvis dataene er forretningsdokumenter eller uerstattelige familiebilder, ville jeg stoppet gjør det selv-ruten nå og sendt den til et laboratorium. Dyrt, ja. Men støyende HDD-er er der folk raskt gjør det verre. Har vært der, gjorde den feilen én gang.

Hvis disken lager nye lyder, ville jeg faktisk vært litt strengere enn @mikeappsreviewer når det gjelder delen om prøv programvare først. Ikke at han tar feil, bare at støyende HDD-er er der folk ved et uhell gjør et gjenopprettbart rot til en død disk.

Min vurdering:

• koble den fra og la den ligge
  • sjekk først diskmerke og garantistatus
  • hvis det er en ekstern WD/Seagate/Toshiba, test en annen kabel og strømkilde før du gjør noe annet
  • hvis det er diskabinettet som er problemet, er noen ganger selve disken inni helt fin, men ikke begynn å åpne det med makt med mindre du vet hva du gjør

Lytt også til typen lyd. Myk gjentatt tikking er dårlig. Skraping er verre. Ett enkelt pip eller mislykket oppspinning kan bety strøm- eller motorproblemer. Den informasjonen er viktig hvis du ender opp med å kontakte et laboratorium.

Jeg er enig med @boswandelaar i én stor ting: hvis du kan få et stabilt image, jobb ut fra det, ikke originalen. Men hvis disken kobler fra hvert par minutter, kan selv kloningsforsøk være for mye belastning. På det tidspunktet, slutt med gjør-det-selv. Seriøst.

En praktisk ting som ingen nevnte særlig mye: lag en prioritetsliste før gjenoppretting. Mappenavn, filtyper, datoer. Når folk får panikk, gjenoppretter de skrap først og sløser bort diskens siste lesbare timer.

Hvis disken er stabil nok, skann klonen med Disk Drill og gjenopprett bare til en annen frisk disk. Start med dokumenter og bilder, ikke enorme mediemapper.

Det er også verdt å sjekke denne tråden hvis du vil ha en mer søkevennlig diskusjon om gjenopprettingsverktøy: beste Reddit-diskusjon om programvare for gjenoppretting av harddiskdata.

Hovedpoenget: rare lyder = maskinvarefare, ikke bare manglende filer. Ikke plag den til døde.