Hvordan kan jeg gendanne slettede billeder fra SD-kortet i mit Canon-kamera?

Jeg slettede ved et uheld vigtige billeder fra SD-kortet i mit Canon-kamera, før jeg nåede at tage backup af dem, og nu har jeg virkelig brug for hjælp til at få dem tilbage. Kortet blev brugt efter sletningen, så jeg er ikke sikker på, om gendannelse stadig er mulig. Hvilke metoder til gendannelse af billeder eller software til gendannelse af SD-kort fungerer bedst til hukommelseskort fra Canon-kameraer?

Jeg er stødt på dette med Canon SD-kort mere end én gang, og de første par minutter betyder mere, end folk tror. Slettede billeder ligger ofte stadig der. Det, der ødelægger gendannelse, er at bruge kortet igen. Hvis det skete for dig, så stop med at tage billeder nu og tag kortet ud.

Det første, jeg ville gøre, uden omveje:

1. Tag ikke ét eneste ekstra billede. Ét testbillede er nok til at overskrive en del af en gammel fil.
  2. Rod ikke rundt i kameraets menuer for at prøve at reparere noget. Selv normal kameraaktivitet skriver nogle gange til kortet.
  3. Hvis din computer viser en formateringsmeddelelse, så annullér den.
  4. Fjern SD-kortet fra Canon-kameraet. Hvis kortet har en låseknap, så skub den til skrivebeskyttet, og lad den blive der, indtil du scanner det på en computer.

Hvorfor slettede billeder stadig dukker op i gendannelsesværktøjer, er ret enkelt. På de fleste kort sletter man ikke billeddataene med det samme. Kameraet markerer pladsen som ledig, og den gamle fil bliver liggende, indtil nye data lander ovenpå den. Så billederne er ofte væk fra galleriet, men ikke væk fra lageret. Stor forskel.

Før du begynder at rode med gendannelsessoftware, så tjek image.canon-appen, hvis du havde den koblet til. Jeg har set cloud-kopier ligge der i omkring 30 dage. Hvis der ikke er noget der, så gå videre til gendannelsessoftware. Brug en computer og en USB SD-kortlæser. Jeg ville ikke tilslutte kameraet via USB til dette.

Et par værktøjer, der er værd at prøve:

1. Disk Drill

Dette er det nemmeste sted at starte. Brugerfladen er ren, forhåndsvisningerne er gode, og det håndterer fotogendannelse fra SD-kort godt. Det læser også Canon RAW-formater som CR2 og CR3, hvilket betyder noget, hvis du ikke tog JPG. På Windows giver den gratis gendannelsesgrænse dig 100 MB at teste med, hvilket er nok til at se, om dine filer er der.

1. PhotoRec

Dette er budgetvejen, altså gratis. Det virker, og det går dybt, men det føles gammeldags. Ingen poleret brugerflade. Mere en tekstvinduesopsætning. Filnavne kommer også som regel tilbage forvredne eller generiske, så hvis du gendanner 900 billeder, bliver det hurtigt irriterende at sortere dem. Stadig solidt, hvis du ikke vil bruge penge.

Gendannelsestrinnene er stort set de samme, uanset hvilket værktøj du vælger:

1. Installer programmet på din computer, ikke på SD-kortet.
  2. Sæt kortet i en kortlæser, og start en scanning.
  3. Vent. Store kort tager et stykke tid, især hvis værktøjet laver en dybere scanning.
  4. Filtrér resultaterne til billeder, så du ikke scroller gennem skrammel.
  5. Forhåndsvis filer, før du gendanner dem. Det sparer tid.
  6. Gendan alt til et andet drev, ikke tilbage på det samme SD-kort.

Den sidste del betyder meget. At skrive gendannede filer tilbage til kortet er sådan, folk ødelægger deres eget redningsforsøg.

Hvis du går langsomt frem og lader kortet være urørt, er dine chancer rimelige. Når du har gendannet det, du kan, og kopieret det et sikkert sted hen, så formatér kortet i kameraet, før du bruger det igen. Det plejer at forhindre, at kortets filsystem bliver mærkeligt senere.

Hvis kortet blev brugt efter sletning, falder chancerne for gendannelse, men de er ikke nul. Det afgørende er, hvor meget ny data der ramte de samme sektorer. Et par billeder kan nogle gange gå fint. En lang serie eller 4K-video er meget værre.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting, hold kortet ude af kameraet. Hvor jeg adskiller mig lidt, er dette. Før du kører gendannelse på selve kortet, så lav først et fuldt image af SD-kortet, hvis du har en pc. Værktøjer som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux fungerer til dette. Du scanner image-filen, ikke det aktive kort. Mere sikkert. Hvis en scanning crasher, eller du klikker forkert, forbliver din kilde urørt.

Det ville jeg gøre:

1. Sæt SD-kortet i en kortlæser.
  2. Opret et byte-for-byte-image af det.
  3. Scan imaget med Disk Drill først. Det er ofte godt til at hente Canon JPG, CR2 og CR3 rent ud, og forhåndsvisninger hjælper rigtig meget.
  4. Hvis resultaterne er svage, så kør også PhotoRec på imaget. Det ignorerer beskadigede filtabeler og gendanner ud fra filsignaturer.
  5. Gem de gendannede filer på din computer eller en ekstern disk, aldrig på SD-kortet.

Tjek også for skjulte rester. Nogle Canon-kort beholder sidecar-filer, miniaturebilleder eller opdelte videomapper, selv når den primære DCIM-visning ser tom ud.

Én ting mere, som folk springer over. Hvis billederne betyder meget, så stop gør det selv efter første gennemløb. Gentagne skriveforsøg, reparationsprompter og tilfældige scanninger gør professionel gendannelse sværere.

Hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang, dækker denne reel om gendannelse af billeder fra SD-kort til Canon og andre kameraer det grundlæggende på en enkel måde.

Hvis du fortæller, hvor mange nye billeder eller videoer der blev optaget efter sletningen, kan jeg give dig et mere ærligt estimat af chancerne for gendannelse.

Hvis kortet blev brugt efter sletningen, ville jeg være en smule mindre optimistisk, end @mikeappsreviewer får det til at lyde, men ikke så dommedagsagtig, som folk tror. Billeder bliver ofte kun delvist overskrevet, så du kan måske gendanne nogle helt, nogle beskadigede og nogle slet ikke. Det er normalt.

En ting, jeg ville tilføje, som @viaggiatoresolare antydede, men ikke rigtig understregede nok: tjek kortet for mærkeligheder i filsystemet, før du antager, at det kun handler om sletning. Canon-kort har nogle gange stadig gendannelige mappeposter under DCIM, MISC eller PRIVATE, som Windows/macOS ikke viser ordentligt. På Windows skal du slå skjulte filer til. På Mac skal du også bruge Billedoverførsel, ikke kun Finder. Jeg har set billeder dukke op der, når Finder opførte sig dumt.

Hvis du også optog RAW+JPG, så søg ikke kun efter JPG. Kig efter CR2 eller CR3 separat. Nogle gange er JPEG-forhåndsvisningen væk, men RAW-filen overlever, eller omvendt. Det samme gælder videofiler tilknyttet andre filer.

Til selve gendannelsen er Disk Drill sandsynligvis den nemmeste første gennemgang, fordi du kan forhåndsvise, hvad der stadig er intakt, før du gendanner. Det betyder meget, når kortet er blevet genbrugt. Hvis det ikke finder noget brugbart, så ja, gå dybere med et carving-værktøj. Jeg ville bare ikke køre ti forskellige apps lige efter hinanden uden grund. Mere kaos, flere chancer for at klikke på det forkerte.

Og hvis du vil have flere praktiske tips til gendannelse fra kameraets SD-kort, er denne tråd værd at skimme: Råd fra Reddit om gendannelse af fotos fra Canon-kameraets SD-kort

Det vigtigste nu er: formatér ikke, reparér ikke, og genbrug det ikke. Gendan kun til din computer. Hvis de manglende billeder er af den slags, man kun får én chance for at tage, ville jeg stoppe efter én forsigtig scanning og overveje et professionelt laboratorium. Gør-det-selv er fantastisk, lige indtil det ikke er det.

Jeg ville tilføje én ting, som de andre kun berørte let: selve kortet kan være problemet, ikke kun sletningen. Hvis Canon SD-kortet er ved at fejle, så lav et sundhedstjek i en kortlæser, før du stoler på noget gendannelsesresultat. Langsomme læsninger, afbrydelser eller I/O-fejl betyder som regel, at du hurtigt skal stoppe med gør-det-selv.

Jeg er en smule uenig i tilgangen med at køre flere værktøjer fra @viaggiatoresolare og @nachtschatten. Hvis billederne er vigtige, er færre gennemløb som regel klogere. Hver ekstra handling øger risikoen for fejl, selv om læsninger for det meste er sikre. Jeg ville vælge én forsigtig scanning først og derefter revurdere.

Til den første gennemgang er Disk Drill en rimelig mulighed, fordi det viser forhåndsvisninger af Canon-filer godt, hvilket hjælper med at skelne intakte billeder fra affald.

Fordele ved Disk Drill:

• nemt at bruge
  • god understøttelse af forhåndsvisning for JPG, CR2, CR3
  • rimelig god til at genskabe mappestruktur
  • hurtig til at vise, om det er værd at fortsætte gendannelsen

Ulemper:

• ikke gratis til fuld gendannelse på de fleste opsætninger
  • kan returnere dubletter fra forskellige scanningsmetoder
  • dybe scanninger kan miste de oprindelige filnavne

Tjek også, om dit Canon har skrevet mindre indlejrede forhåndsvisninger ind i RAW-filer. Nogle gange er hele billedet beskadiget, men den indlejrede forhåndsvisning overlever stadig, og det er bedre end ingenting.

@mikeappsreviewer har især ret i én ting: læg ikke gendannede filer tilbage på det kort. Hvis kortet er blevet genbrugt meget, så forvent delvis gendannelse, ikke mirakler.