Min harddisk er begyndt at lave mærkelige lyde, og nu mangler nogle filer eller kan ikke åbnes. Jeg har vigtige billeder og arbejdsdokumenter på den, og jeg er bange for, at de forkerte trin til datagendannelse kan gøre situationen værre. Jeg har brug for råd om den sikreste måde at gendanne data fra en harddisk, der er ved at fejle, uden at forårsage yderligere tab af filer.
Jeg havde en forskrækkelse som denne med en gammel ekstern harddisk, og det første, jeg ville ønske, jeg havde gjort, var at stoppe med at bruge den med det samme. Jeg blev ved med at kopiere ting til og fra drevet et stykke tid, hvilket set i bakspejlet var dumt. Når filer forsvinder, bliver de ofte ikke slettet med det samme. Pladsen bliver kun markeret som ledig. Når du bliver ved med at skrive nye data til det samme drev, bliver dine chancer hurtigt dårligere.
Før du kører gendannelsesværktøjer, så tjek de kedelige ting først. Jeg overså engang en af disse og spildte en time på at scanne uden grund.
- Papirkurv
- Synkroniseringsmapper fra OneDrive eller Google Drive
- Filhistorik-sikkerhedskopier
- Enhver anden ekstern backup-disk
- En anden brugerkonto på den samme pc
Hvis ingen af dem viser noget, er gendannelsessoftware det næste skridt i almindelige tilfælde som slettede filer eller en formateret partition. Jeg ville starte med Disk Drill. Jeg brugte det, fordi layoutet var nemt at følge, og det håndterede stadig dybere scanninger godt nok. Det er ganske fint til slettede partitioner, formaterede drev og beskadigede filsystemer uden at tvinge dig til først at lære en masse gendannelsesjargon.
Dette er den proces, jeg holder mig til nu:
- Tilslut drevet, og bekræft, at dit system stadig registrerer det korrekt
- Installer gendannelsesappen på en anden disk, ikke problem-drevet
- Kør en fuld scanning, spring den hurtige scanning over, hvis dataene er vigtige
- Forhåndsvis filer, før du gendanner dem
- Hent de vigtige filer tilbage først
- Gem gendannede filer på et helt andet drev
Det sidste trin betyder mere, end folk tror. Hvis du gendanner data tilbage på den samme HDD, risikerer du at overskrive andre filer, som du endnu ikke har gendannet.
En ting, jeg godt kunne lide ved Disk Drill, var forhåndsvisningsfunktionen. Hvis et foto åbner rent i forhåndsvisningen, eller en video begynder at afspille, tager jeg det som et godt tegn. Jeg tester som regel først en håndfuld vigtige filer i stedet for at gendanne 300 GB og håbe på det bedste.
Hvis det ikke er nok, ville jeg prøve et andet værktøj bagefter. Forskellige gendannelsesværktøjer giver nogle gange forskellige resultater. PhotoRec er gratis og klarer nogle vilde gendannelser, men det føles råt og fjerner ofte de oprindelige filnavne. R-Studio og UFS Explorer er også solide, selvom jeg fandt dem mindre brugervenlige, hvis du gør dette for første gang.
Én ting mere, og denne del er vigtig. Hvis drevet klikker, skurrer, mister forbindelsen tilfældigt eller forsvinder fra BIOS, ville jeg stoppe med at køre scanninger på det derhjemme. Software hjælper med logiske problemer. Det reparerer ikke hardware, der er ved at fejle. Den lærte jeg på den hårde måde, hæh.
Hvis filerne betyder meget, familiebilleder, skatteoplysninger, arbejdsfiler, alt hvad du ikke kan erstatte, er et professionelt gendannelsesfirma det sikrere valg på det tidspunkt. Det koster meget. Men med en døende HDD kan gendannelsesforsøg derhjemme nogle gange gøre det endelige resultat værre.
Hold op med at tænde den igen.
Mærkelige lyde ændrer hele planen. Hvis drevet klikker, skratter, spinner ned eller forsvinder, så behandl det som defekt hardware, ikke som et simpelt problem med slettede filer. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at stoppe normal brug, men jeg ville gå et skridt videre. Jeg ville springe lange scanninger over på den originale disk, hvis lydene er nye. Hvert ekstra minut med læsetid kan bringe et svagt drev tættere på totalt dødt.
Bedste første træk, klon drevet sektor for sektor til et sundt drev af samme eller større størrelse. Brug et værktøj lavet til ustabile diske, som ddrescue på Linux. Det læser de nemme områder først og logger dårlige sektorer. Det betyder noget. Hvis kloningen virker, så udfør alt gendannelsesarbejde fra klonen, ikke fra den støjende kilde. Det er den sikreste gør det selv-rute.
Et par ting du ikke skal gøre:
Kør ikke CHKDSK.
Kør ikke reparationsværktøjer.
Defragmentér ikke.
Kopiér ikke tilfældige filer fra det igen og igen.
Åbn ikke drevet derhjemme. Clean room-arbejde er ikke gør det selv, punktum.
Hvis drevet stadig bliver registreret, og støjen er mild, så gendan de vigtigste filer først fra klonen. Billeder, dokumenter, regneark. Spring kæmpestore videomapper over for nu. Hvad angår software, er Disk Drill fin til at scanne klonen og hente filer ud til en anden disk. Jeg ville bruge det efter imaging, ikke før. Lille forskel, stor risikoreduktion.
Manglende filer, som ikke vil åbne, betyder også ofte korruption, ikke simpel sletning. Forhåndsvisningstests hjælper, men tjek også filstørrelser. Et foto på 0 KB er væk. Et RAW-billede med den rigtige størrelse, men uden forhåndsvisning, kan måske stadig repareres senere.
Hvis du vil have en solid gennemgang af, hvordan man gendanner data fra en gammel harddisk, hjælper dette, se denne guide til gendannelse af harddiskdata.
Hvis dataene er forretningsoptegnelser eller uerstattelige familiebilleder, ville jeg stoppe gør det selv-ruten nu og sende det til et laboratorium. Dyrt, ja. Men støjende HDD’er er dér, hvor folk hurtigt gør det værre. Har været der, lavede den fejl én gang.
Hvis drevet laver nye lyde, ville jeg faktisk være lidt mere streng end @mikeappsreviewer omkring delen med prøv software først. Ikke fordi han tager fejl, bare fordi støjende HDD’er er dér, hvor folk ved et uheld forvandler et problem, der kan reddes, til et dødt drev.
Min vurdering:
- tag stikket ud og lad det ligge
- tjek først drevets mærke og garantistatus
- hvis det er et eksternt drev fra WD/Seagate/Toshiba, så prøv et andet kabel og en anden strømkilde, før du gør noget andet
- hvis drevkabinettet er problemet, er disken indeni nogle gange fin, men begynd ikke at bryde det op, medmindre du ved, hvad du laver
Lyt også til typen af lyd. Blød gentagen klikken er dårligt. Slibelyde er værre. Et enkelt bip/mislykket opstartsspin kan betyde problemer med strøm eller motor. Den information er vigtig, hvis du ender med at kontakte et laboratorium.
Jeg er enig med @boswandelaar om én vigtig ting: hvis du kan lave et stabilt image, så arbejd ud fra det, ikke originalen. Men hvis drevet kobler fra hvert par minutter, kan selv kloningsforsøg være for stor belastning. På det tidspunkt skal du stoppe med gør det selv. Seriøst.
Én praktisk ting, som næsten ingen nævnte: lav en prioriteret liste før gendannelsen. Mappenavne, filtyper, datoer. Når folk går i panik, gendanner de først ligegyldige filer og spilder drevets sidste læsbare timer.
Hvis disken er stabil nok, så scan klonen med Disk Drill og gendan kun til et andet sundt drev. Start med dokumenter og billeder, ikke kæmpestore mediemapper.
Det er også værd at tjekke denne tråd, hvis du vil have en mere søgevenlig diskussion af gendannelsesværktøjer: bedste Reddit-diskussion om software til gendannelse af harddiskdata.
Det vigtigste: mærkelige lyde = hardwarefare, ikke bare manglende filer. Lad være med at pille ved det, til det dør.