Hvordan gjenoppretter jeg filer fra et CF-kort uten å endre kortet?

Jeg trenger hjelp til å gjenopprette bilder og videofiler fra et CompactFlash-kort uten å skrive eller endre noe på det. Kortet fungerte, men plutselig sluttet kameraet mitt å lese det, og dette er viktige filer jeg ikke har sikkerhetskopiert ennå. Hva er den tryggeste måten å gjenopprette data fra et CF-kort på og unngå å gjøre problemet verre?

CF-kortet ser tomt ut? Jeg ville behandlet det som en gjenopprettingsjobb, ikke som en tapt sak

Hei OP, leit at du har havnet i dette rotet. Jeg har selv opplevd at et CF-kort ble tomt etter en fotoshoot, og ja, det er en skikkelig magefølelse når det skjer. Likevel betyr ikke et tomt kort alltid at bildene eller klippene dine er borte. Ofte er det fillisten som blir ødelagt først. Dataene blir liggende på kortet helt til noe nytt blir skrevet over dem.

Det første du må gjøre er å slutte å røre kortet

Denne delen er viktigst.

Ikke sett det tilbake i kameraet.
Ikke ta flere bilder på det.
Ikke kopier filer til det.
Ikke formater det, selv om kameraet eller datamaskinen maser om det.

Det jeg så i mitt eget tilfelle var enkelt. Kortet så tomt ut, men raw-filene lå fortsatt der. Systemet hadde mistet oversikten over dem. Når nye filer blir skrevet, synker sjansene for gjenoppretting kraftig.

Dette ville jeg gjort videre

Hvis du ikke har noen sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. For et vanlig CF-kort som fortsatt vises på en datamaskin, er det vanligvis det første forsøket som er verdt å prøve.

Jeg ville startet med Disk Drill.

Det er lett å komme gjennom uten altfor mye gjetting. Det leser vanlige CF-kortformater som FAT32 og exFAT, og det pleier å finne de vanlige kamerafiltypene, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4. Forhåndsvisningen hjelper også. Hvis en fil åpnes i forhåndsvisning, er sjansene dine ofte bedre.

Trinnene jeg ville fulgt

1. Ta CF-kortet ut av kameraet
    La det være ute til du er ferdig med gjenopprettingen.

2. Bruk en dedikert CF-kortleser
    Jeg ville hoppet over kamera-til-USB-løsningen. En kortleser gir vanligvis datamaskinen din renere tilgang til kortet.

3. Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen
    Ikke på CF-kortet. Aldri på det skadede mediet.

4. Skann CF-kortet
    Åpne Disk Drill, velg kortet, kjør en full skanning, og vent deretter. Hvis kortet holder seg tilkoblet og lesbart, la skanningen fullføres.

5. Forhåndsvis det som dukker opp
    Sjekk bildene og videoene dine før du lagrer noe. Filer som kan forhåndsvises uten problemer, er ofte de tryggere valgene.

6. Gjenopprett filer til en annen disk
    Lagre dem på den interne disken, en ekstern SSD eller noe annet enn det samme CF-kortet.

Én ting mange gjør feil

Hvis kortet begynner å oppføre seg merkelig, treg lesing, tilfeldige frakoblinger, lesefeil, ville jeg ikke fortsatt å presse det med gjentatte skanninger.

Da ville jeg først laget et fullstendig byte-for-byte-avbildning, og deretter skannet avbildningen i stedet for selve kortet. Mindre belastning på det originale mediet. Tryggere hvis kortet er i ferd med å svikte.

Jeg ville også latt CHKDSK, First Aid og lignende reparasjonsverktøy være i fred til etter gjenopprettingen. Disse verktøyene skriver endringer til filsystemet. Hvis filene dine betyr noe, få dem av først. Reparer kortet senere.

Når programvare ikke lenger er riktig valg

Det finnes tilfeller der jeg ville stoppet og overlatt det til noen andre:

• CF-kortet oppdages ikke noe sted
  • pinnene ser bøyde eller skadet ut
  • kortet blir varmt
  • det mister forbindelsen om og om igjen
  • filene er for viktige til å risikere

Hvis kortet fortsatt monteres normalt, er programvaregjenoppretting vanligvis det mest praktiske første forsøket. Hvis det ser ut som maskinvareproblemer, ville jeg ikke utfordret lykken.

Håper dette hjelper litt.

Hvis målet ditt er null endringer på CF-kortet, jobb først fra et skrivebeskyttet image. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke skannet originalkortet først hvis filene er uerstattelige. Jeg ville klonet det først, og deretter gjort gjenoppretting fra klonen eller imaget.

Gjør dette.

1. Sett CF-kortet i en god USB-kortleser.
  2. På Windows bruker du et verktøy som HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool for å lage en fullstendig image-fil.
  3. På Mac eller Linux bruker du ddrescue, ikke reparasjon i Diskverktøy.
  4. Hvis kortet gir lesefeil, er ddrescue bedre enn de fleste GUI-verktøy fordi det logger dårlige sektorer og prøver på nytt på en smart måte.
  5. Legg bort originalkortet etter imaging.

Kjør deretter Disk Drill på image-filen, ikke på kortet. Det holder kortet uendret. Det gir deg også gjentatte forsøk uten å belaste mediet igjen. Disk Drill er solid for gjenoppretting av bilder og video, spesielt hvis kortet fortsatt identifiseres med riktig størrelse.

Noen kontroller folk hopper over.

• Se på CF-pinnene både i kortet og i kortleseren
  • Prøv en annen kortleser
  • Sjekk om Diskbehandling viser kortkapasiteten
  • Hvis kapasiteten er feil, stopp, det peker mot kontrollerfeil

Når det gjelder søkeord, tenk programvare for gjenoppretting av CompactFlash-bilder, eller beste programvare for å gjenopprette slettede bilder og videoer fra minnekort.

Hvis du vil ha en rask visuell forklaring, er denne grei, se en gjennomgang av gjenoppretting fra CompactFlash.

Ikke kjør CHKDSK. Ikke formater det. Ikke test ting på kortet. Den delen ødelegger gjenopprettinger oftere enn den opprinnelige feilen.

Jeg er enig med @sonhadordobosque om én stor ting: hvis ikke endre kortet er hovedregelen din, er det reneste å lage et image av det først. Men jeg er litt uenig i tanken om at du alltid må hoppe rett til tyngre verktøy før du gjør noen enkle kontrollsjekker.

Dette ville jeg gjort før noe annet:

• skyv skrivebeskyttelsesbryteren på CF-kortet hvis adapteren/kortleseren din har en
  • bruk en annen kortleser, ikke kameraet
  • sjekk om operativsystemet ser enheten selv om det ikke kan lese filene
  • på Windows, se i Diskbehandling
  • på Mac, se i Systeminformasjon > USB/Kortleser, ikke bare Finder

Grunnen er at noen ganger er kortet helt fint, og det er kortleseren som lyver. Har sett det mer enn én gang.

Hvis kortet oppdages med riktig kapasitet, så ja, lag et image og jobb ut fra det. Hvis det oppdages, men ber om formatering, betyr ikke det nødvendigvis at dataene er borte. Det betyr som regel at filsystemet har blitt ødelagt.

En ting jeg ville lagt til som verken @mikeappsreviewer eller @sonhadordobosque egentlig la særlig vekt på: sjekk de gjenopprettede filene etter filsignatur, ikke bare filnavn/mappe-struktur. Med kameramedier er det ofte katalogtrærne som ryker først. En rågjenoppretting som finner CR2/CR3/NEF/JPG/MOV/MP4 etter signatur kan redde ting selv når kortet ser helt tomt ut.

Disk Drill er brukbar her fordi den kan skanne minnekort godt og forhåndsvise mange foto-/videoformater, men jeg ville vært kresen med videoer. Bilder kommer ofte tilbake intakte. Videofiler er mer følsomme fordi hvis headeren eller den siste indeksen er skadet, kan filen bli gjenopprettet uten å kunne spilles av riktig. Så ikke anta at funnet = brukbar. Forhåndsvis det du kan.

Et lite, men viktig poeng også: hvis dette er et eldre ekte CompactFlash-kort, inspiser pinnene i kameraet og kortleseren veldig nøye. Skadede CF-pinner er et klassisk mareritt. Hvis en pinne er bøyd, slutt å rote med det fordi du veldig fort kan gjøre noe som kan gjenopprettes om til noe helt dødt.

Hvis kortet viser feil kapasitet, kobler fra eller ikke identifiserer seg konsekvent, er programvare sannsynligvis ikke den egentlige løsningen lenger. Da begynner det å lukte kontroller- eller grensesnittfeil.

Relatert lesning hvis du vil se en lignende sak på nyere medier: Diskusjon om gjenoppretting av CFexpress-bilder og feilsøkingstips.

Kortversjon: ikke reparer, ikke formater, ikke skriv, bekreft at det oppdages, lag et image først hvis mulig, og skann deretter imaget med Disk Drill eller et annet gjenopprettingsverktøy. Da holder du originalkortet så urørt som du realistisk kan få til.

Jeg er enig med @sonhadordobosque og @sognonotturno om den store hovedregelen: bevar først, gjenopprett deretter. Der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer er dette: hvis kortet er ustabilt, kan selv bare én skanning være for mye belastning.

Én ekstra ting jeg ville lagt til som ikke har blitt understreket nok: sjekk om kortleseren eller operativsystemet ditt i stillhet prøver å montere eller fikse kortet i bakgrunnen. På Windows, avbryt alle meldinger om formatering. På macOS, ikke klikk på Initialiser. Noen systemer er irriterende ivrige.

Hvis CF-kortet oppdages med riktig størrelse, er den tryggeste arbeidsflyten:

• koble til gjennom en pålitelig kortleser
  • lag et sektorbilde
  • koble fra det originale kortet
  • gjør alt gjenopprettingsarbeid fra bildekopien

Hvis dette også er kameravideoer, er ikke gjenopprettingssuksess alt eller ingenting. En gjenopprettet MP4 eller MOV kan finnes, men fortsatt være uspillbar til den repareres senere. Ikke vurder hele forsøket ut fra bare filnavnene.

Når det gjelder Disk Drill, er det et rimelig valg når du først har bildefilen.

Fordeler:

• enkelt å skanne bildefiler
  • god forhåndsvisningsstøtte for vanlige bildeformater
  • enkelt grensesnitt, mindre risiko for brukerfeil
  • brukbart for gjenoppretting fra minnekort

Ulemper:

• ikke mitt førstevalg for kort med mange lesefeil
  • funne filer kan inkludere falske positiver fra signaturskanninger
  • videogjenoppretting kan se vellykket ut, men fortsatt trenge separat reparasjon
  • betalt grense for gjenoppretting kan være irriterende avhengig av versjon/plattform

Så ja, Disk Drill er greit for gjenopprettingsfasen, men jeg ville sett på imaging som den egentlige første jobben. Hvis kortet viser feil kapasitet, forsvinner tilfeldig eller blir varmt, stopp og vurder profesjonell gjenoppretting før du ødelegger sjansene dine.