Jeg ville behandlet dette som et problem som haster, ikke som en blindvei. Når du tømmer Papirkurv, er det enkle gjenopprettingsalternativet borte. Fildataene kan fortsatt ligge der en stund, med mindre macOS skriver over dem eller SSD-en sletter blokker gjennom TRIM.
Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke Mac-en. Seriøst. Ikke installer noe. Ikke last ned ting. Ikke flytt rundt på store mapper. Hopp over oppdateringer. Hver skriving til den samme disken gjør gjenoppretting vanskeligere.
1. Dobbeltsjekk at filen ikke har havnet et dumt sted
Jeg har sett filer dukke opp på rare steder. Før du gjør gjenopprettingsarbeid, ville jeg søkt i Finder igjen, sett i Papirkurv igjen, og vist skjulte filer med Command + Shift + . Filer blir skjult, flyttet, omdøpt eller synkronisert bort et sted uten særlig mye varsel.
2. Se på Time Machine og iCloud før du rører gjenopprettingsverktøy
Hvis Time Machine var på, ville jeg åpnet mappen der filen pleide å ligge, gått inn i Time Machine, rullet tilbake til et tidspunkt før slettingen og gjenopprettet derfra.
Jeg ville også sjekket iCloud.com. Se gjennom Nylig slettet, i tillegg til iCloud Drive, Skrivebord, Dokumenter og Bilder hvis noe av dette ble synkronisert. Jeg har funnet ting der etter å ha trodd at det var borte for godt.
3. Sjekk APFS-øyeblikksbilder
Denne delen blir ofte oversett. Åpne Diskverktøy, velg hovedvolumet ditt for APFS-data, og se om det finnes øyeblikksbilder fra før filen forsvant. Hvis det finnes et, monter det og kopier den manglende filen ut til et annet sted. Ikke legg den tilbake på samme stasjon hvis du kan unngå det.
4. Kjør gjenopprettingsprogramvare, men ikke installer den på samme disk hvis du kan unngå det
Jeg ville startet med Disk Drill. Den er enklere å håndtere enn noen av de eldre verktøyene, og forhåndsvisningsfunksjonen betyr noe. Hvis en fil forhåndsvises uten problemer, er det et bedre tegn på at dataene fortsatt er brukbare før du bruker penger.
Dette ville jeg gjort:
Installer Disk Drill på en ekstern disk hvis mulig.
Start det og velg disken der filen ble slettet.
Start skanningen etter tapte data. Hvis det spørres om en skannetype, velg den som passer best til situasjonen din og la den fullføres. Ikke avbryt den tidlig med mindre du allerede har funnet det du trenger.
Bruk søk eller filtre etter filnavn, filtype eller mappesti.
Forhåndsvis filen først.
Velg det du vil ha tilbake.
Gjenopprett til en annen disk, ikke den opprinnelige interne disken.
Jeg ville også hatt R-Studio og Data Rescue i bakhodet. De er solide, selv om jeg opplevde dem som mindre brukervennlige ved første gjennomgang. Den samme regelen gjelder for dem alle. Skann den berørte disken, og lagre de gjenopprettede filene et annet sted.
5. Vit når du skal stoppe og sende den til et laboratorium
Hvis Mac-en har væskeskade, SSD-en kobler inn og ut, stasjonen viser merkelige feil, gjenopprettingsapper henger seg opp, eller filene er viktige nok til at du ikke vil ta sjansen, ville jeg stoppet der og brukt et gjenopprettingslaboratorium. Det koster mer. Likevel, hvis selve lagringen er i ferd med å svikte, blir gjør-det-selv raskt risikabelt.
Den store faktoren er tid. Det finnes ingen tydelig frist for gjenoppretting. På Mac-er med SSD begynner TRIM og vanlige bakgrunnsskrivinger å jobbe mot deg med en gang. Jeg ville sjekket sikkerhetskopier først, og deretter gått videre til skanning så raskt som mulig. Å vente ender vanligvis dårlig, ja.