Hvordan gjenopprette slettede filer fra et SD-kort på Mac?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder og videofiler fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet dem til Macen min, og nå finner jeg dem ingen steder. Jeg trenger virkelig hjelp med filgjenoppretting fra SD-kort på Mac fordi disse filene er personlige og ikke sikkerhetskopiert. Hva er den tryggeste måten å gjenopprette slettede filer fra et SD-kort på en Mac uten å forårsake mer datatap?

Jeg har gått gjennom dette på en Mac noen ganger, og gjenopprettingsveien avhenger av hva som gikk galt med SD-kortet.

Hvis du slettet filer ved et uhell, er sjansene dine vanligvis ganske gode. En hurtigformatering kan ofte også gjenopprettes, siden den pleier å slette filkartet i stedet for fildataene med en gang. Ting blir stygt etter en full formatering og deretter mer bruk av kortet. Nye bilder og videoer begynner å skrive over de gamle sektorene, og når det skjer, er noen filer borte for godt. Maskinvarefeil er et annet kaos. Hvis kortet stadig mister forbindelsen, blir varmt, ikke vil monteres, eller dukker opp med lesefeil, kommer programvare ofte ikke til å hjelpe deg særlig langt.

Den største tabben jeg stadig ser, er at folk bruker kortet etter tapet. Jeg gjorde dette en gang med et 32GB-kort fra en gammel Sony, tok kanskje 20 bilder til, og noen av de manglende RAW-filene kom tilbake halvveis ødelagt. Hvis du vil ha noen sjanse til gjenoppretting, slutt å bruke kortet med en gang.

På Mac ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har prøvd noen andre over tid, inkludert UFS Explorer og R-Studio. De er solide, men Disk Drill føltes enklere å jobbe med når jeg ville ha resultater raskt og ikke hadde lyst til å slåss med grensesnittet i en time. Det gjør fortsatt en god jobb på vanskeligere tilfeller, i alle fall ut fra det jeg så.

Det jeg vanligvis gjør, ser slik ut:

1. Sett SD-kortet inn i Mac-en med en kortleser
  2. Start Disk Drill og velg SD-kortet fra listen
  3. Start en full skanning
  4. Vent og la skanningen bli ferdig
  5. Forhåndsvis det den fant
  6. Gjenopprett filer et annet sted, ikke tilbake på SD-kortet

En del jeg likte mer enn forventet, var forhåndsvisningsfunksjonen. Den håndterer mange kamerafiltyper rett ut av boksen, inkludert RAW-formater og videofiler som er delt opp på rare måter. Noen lettere gjenopprettingsapper sliter med slike. Forhåndsvisning er en god realitetssjekk. Hvis et bilde åpnes rent eller en video spiller av og lar seg spole i uten å klikke helt, har den gjenopprettede kopien din vanligvis en grei sjanse til å være brukbar.

Jeg ville heller ikke dumpet ut 5 000 filer i én omgang. Velg et lite parti først. Åpne bildene, sjekk oppløsningen, spol gjennom klippene, se etter korrupsjon. Jeg gjorde dette en gang med et kort fra en drone, og det reddet meg fra å kaste bort en halv dag på å eksportere søppelfiler. Test først, og gjenopprett resten hvis de ser bra ut.

Slutt å bruke SD-kortet. Løs det ut. Ikke kopier noe mer til det, ikke formater det, og ikke engang forhåndsvis ting fra kortet hvis Finder begynner å oppføre seg rart. Slettede filer blir ofte liggende der til nye data overskriver dem.

Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer sa, men jeg vil legge til én ting først. Før du kjører noen gjenopprettingsskanning, lag et bilde av SD-kortet hvis kortet er ustabilt. På Mac kan Diskverktøy eller en gjenopprettingsapp med sikkerhetskopiavbildning hjelpe. Å skanne et sviktende kort om og om igjen er slik folk mister de siste lesbare sektorene.

Hvis filene ble slettet under en flytting til Mac-en din, sjekk Mac-siden også:

1. Papirkurven
  2. Bilder-appen, Nylig slettet
  3. Finder-søk etter filendelse, JPG, CR3, MP4, MOV
  4. Spotlight-søk etter filnavnene
  5. Eventuell skysynkroniseringsmappe du bruker

Hvis de ikke er der, bruk Disk Drill på SD-kortet. Jeg liker det for Mac fordi det leser exFAT-, FAT32-, SDXC-kort og de vanligste foto- og videoformatene uten mye oppsett. R-Studio er sterkere for spesialtilfeller, etter min mening, men tregere å sortere gjennom ved en enkel utilsiktet sletting.

Viktig del, gjenopprett til Mac-ens interne disk eller en ekstern SSD. Aldri tilbake til det samme SD-kortet. Hvis du ser at filnavn mangler og bare rekonstruerte resultater vises, betyr det vanligvis at filsystemoppføringene ble skadet, men bilder og videoer har fortsatt en sjanse.

Hvis kortet monteres som skrivebeskyttet eller gir I/O-feil, hopp over tilfeldige løsninger fra blogger. Klon først, skann deretter klonen.

For mer solide anbefalinger av programvare for gjenoppretting fra SD-kort er denne tråden verdt å lese:
beste programvare for gjenoppretting av SD-kort for SanDisk- og Mac-brukere

En ting til, hvis FileVault på Mac-en din er aktivert, påvirker det ikke filer som er slettet fra SD-kortet. Folk blander dette ofte sammen. Kortets filsystem betyr mer her.

Først og fremst, ikke stol på ordet «flyttet». På macOS er en flytting fra SD-kort til Mac ofte bare kopier + slett, og hvis noe avbrøt det, kan filene være begge steder delvis, eller ingen av stedene i en brukbar tilstand. Så jeg ville faktisk sjekket én ting de andre ikke egentlig la nok vekt på: skjulte midlertidige rester i mål-mappen din.

Prøv dette på Mac-en din i Terminal hvis du omtrent vet hvor filene ble kopiert:

mdfind 'kMDItemFSName == '*.jpg' || kMDItemFSName == '*.mp4' || kMDItemFSName == '*.mov'

Sjekk også:

find ~/Pictures ~/Movies ~/Downloads -type f \( -iname '*.jpg' -o -iname '*.jpeg' -o -iname '*.png' -o -iname '*.mov' -o -iname '*.mp4' \) 2>/dev/null

Noen ganger mister Finder oversikten, Spotlight-indeksering henger etter, eller filer havner i en annen mappe enn du forventet. Irriterende, men det skjer.

Jeg er litt uenig i stemningen rundt «skann umiddelbart uansett hva». Hvis kortet er friskt og viktig nok, er det tryggere å lage et byte-for-byte-avbildning først. Deretter gjenoppretter du fra avbildningen, ikke fra kortet. Mindre risiko, mindre anger.

Hvis du faktisk trenger gjenopprettingsprogramvare, er Disk Drill for Mac SD-kortgjenoppretting fortsatt et praktisk valg, som @mikeappsreviewer og @suenodelbosque nevnte, mest fordi det er enkelt å sortere foto-/videoforhåndsvisninger uten å gå helt i full forensisk goblin-modus. Men hvis videoene dine er veldig viktige, verifiser gjenopprettede klipp hele veien gjennom, ikke bare de første 3 sekundene. Ødelagte headere elsker å late som de er «fine».

Hvis SD-kortet kommer fra et kamera, sett det også tilbake i kameraet og se om kameraet selv fortsatt kan se miniatyrbilder. Merkelig nok leser kameraer noen ganger medier som Finder oppfører seg dumt om. Ikke alltid, men verdt 30 sekunder.

Og for bredere sammenligninger av Mac-gjenopprettingsverktøy er denne tråden ganske relevant:
beste råd om Mac-filgjenopprettingsprogramvare fra Reddit-brukere

Den store regelen er fortsatt den samme: gjenopprett til en annen stasjon, ikke tilbake til SD-kortet. Hvis kortet begynner å koble fra, slutt å rote med det fordi det raskt gjør et gjenopprettbart problem til et maskinvareproblem.

Eit perspektiv eg ville lagt til som @suenodelbosque, @viajeroceleste og @mikeappsreviewer berre var så vidt innom: sjekk om filene faktisk blei sletta av macOS, men framleis ligg i SD-kortet si skjulte .Trashes-mappe. Det skjer oftare enn folk trur når ein slettar frå flyttbare medium på ein Mac.

Viss du er komfortabel med Terminal:

ls -la /Volumes

Finn namnet på SD-kortet ditt, og så:

ls -la /Volumes/YourCardName/.Trashes

Viss du ser ei mappe med brukar-ID inni, undersøk ho:

ls -la /Volumes/YourCardName/.Trashes/501

Nokre gonger ligg bileta/videoane berre der og kan kopierast direkte til Mac-en din, utan behov for nokon gjenopprettingsskanning.

Eg vil vere litt ueinig i forslaget om å setje det tilbake i kameraet, med mindre kortet verkar heilt friskt. Nokre kamera skriv miniatyrbilete/cache-data med det same dei monterer kortet, og på eit nesten fullt kort er ikkje det ein risiko eg liker særleg godt.

Viss .Trashes er tom og kortet er stabilt, så ja, Disk Drill er eit fornuftig Mac-alternativ.

Fordelar med Disk Drill

• Enkel førehandsvising for bilete og videoar
  • God støtte for vanlege filsystem på SD-kort
  • Brukarvennleg grensesnitt, mindre hovudbry enn rettsmedisinske verktøy
  • Kan gjenopprette til ei anna eining utan mykje oppsett

Ulemper med Disk Drill

• Djupskanningar kan gi mange filer som er omdøypte/gjenoppbygde
  • Ikkje den billegaste løysinga
  • På kort som er kraftig skadde, kan spesialistverktøy gi meir låg-nivå-kontroll

Viss SD-kortet viser merkeleg kapasitet, feil mappestruktur eller ber om initialisering, slutt å prøve reparasjonar. Då bør du først lage eit bilete av kortet eller levere det til ein fagperson. Gjenoppretting handlar om å bevare den noverande tilstanden, ikkje om å reparere kortet.