Hvordan gendanner jeg filer fra et CF-kort uden at ændre kortet?

Jeg har brug for hjælp til at gendanne foto- og videofiler fra et CompactFlash-kort uden at skrive eller ændre noget på det. Kortet virkede, men pludselig holdt mit kamera op med at kunne læse det, og det er vigtige filer, jeg endnu ikke har taget backup af. Hvad er den sikreste måde at gendanne data fra et CF-kort på og undgå at gøre problemet værre?

CF-kort ser tomt ud? Jeg ville behandle det som en gendannelsesopgave, ikke en tabt sag

Hej OP, det er jeg ked af, at du står i. Jeg har selv oplevet, at et CF-kort blev tomt efter en optagelse, og ja, maven synker hurtigt. Men et tomt kort betyder ikke altid, at dine billeder eller klip er væk. Meget ofte er det fillisten, der bliver ødelagt først. Dataene bliver på kortet, indtil noget nyt bliver skrevet ovenpå.

Det første: lad være med at røre kortet

Denne del er vigtigst.

Sæt det ikke tilbage i kameraet.
Tag ikke flere billeder på det.
Kopiér ikke filer over på det.
Formatér det ikke, selv hvis dit kamera eller din computer bliver ved med at bede om det.

Det, jeg så i mit eget tilfælde, var ret enkelt. Kortet så tomt ud, men raw-filerne lå der stadig. Systemet havde mistet overblikket over dem. Når der først bliver skrevet nye filer, falder chancerne for gendannelse kraftigt.

Det, jeg ville gøre nu

Hvis du ikke har en backup, ville jeg gå direkte til gendannelsessoftware. For et normalt CF-kort, som stadig vises på en computer, er det som regel det første forsøg, der er værd at gøre.

Jeg ville starte med Disk Drill.

Det er nemt at komme igennem uden alt for meget gætværk. Det læser almindelige CF-kortformater som FAT32 og exFAT, og det finder som regel de typiske kamerafiltyper: JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4. Forhåndsvisningen hjælper også. Hvis en fil kan åbnes i forhåndsvisning, er dine chancer ofte bedre.

De trin, jeg ville følge

1. Fjern CF-kortet fra kameraet
    Lad det være ude, indtil du er færdig med gendannelsen.

2. Brug en dedikeret CF-kortlæser
    Jeg ville springe kamera-til-USB-løsningen over. En kortlæser giver normalt din computer renere adgang til kortet.

3. Installér gendannelsesappen på din computer
    Ikke på CF-kortet. Aldrig på det beskadigede medie.

4. Scan CF-kortet
    Åbn Disk Drill, vælg kortet, kør den fulde scanning, og vent så. Hvis kortet forbliver tilsluttet og læsbart, så lad scanningen køre færdig.

5. Se forhåndsvisning af det, der dukker op
    Tjek dine billeder og videoer, før du gemmer noget. Filer, der vises korrekt i forhåndsvisning, er som regel de sikrere valg.

6. Gendan filer til et andet drev
    Gem dem på dit interne drev, en ekstern SSD eller et andet sted end det samme CF-kort.

En ting, mange laver fejl med

Hvis kortet begynder at opføre sig mærkeligt, langsomme læsninger, tilfældige afbrydelser, læsefejl, så ville jeg ikke blive ved med at presse det med gentagne scanninger.

På det tidspunkt ville jeg først lave et komplet byte-for-byte-image og så scanne imaget i stedet for selve kortet. Det belaster det originale medie mindre. Mere sikkert, hvis kortet er ved at fejle.

Jeg ville også lade CHKDSK, First Aid og lignende reparationsværktøjer være i fred indtil efter gendannelsen. De værktøjer skriver ændringer til filsystemet. Hvis dine filer betyder noget, så få dem ud først. Reparer kortet senere.

Når software ikke længere er det rigtige valg

Der er tilfælde, hvor jeg ville stoppe og overlade det til andre:

• CF-kortet registreres ingen steder
  • benene ser bøjede eller beskadigede ud
  • kortet bliver varmt
  • forbindelsen ryger igen og igen
  • filerne er for vigtige til at løbe risikoen

Hvis kortet stadig monteres normalt, er softwaregendannelse som regel det praktiske første forsøg. Hvis det ligner hardwareproblemer, ville jeg ikke presse mit held.

Håber, det hjælper lidt.

Hvis dit mål er nul ændringer på CF-kortet, så arbejd først ud fra et skrivebeskyttet image. Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Jeg ville ikke scanne det originale kort først, hvis filerne ikke kan erstattes. Jeg ville først klone det og derefter udføre gendannelse fra klonen eller imaget.

Gør dette.

1. Sæt CF-kortet i en god USB-kortlæser.
  2. På Windows skal du bruge et værktøj som HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool til at lave en komplet imagefil.
  3. På Mac eller Linux skal du bruge ddrescue, ikke reparation i Diskværktøj.
  4. Hvis kortet giver læsefejl, er ddrescue bedre end de fleste GUI-værktøjer, fordi det logger dårlige sektorer og prøver igen på en smart måde.
  5. Læg det originale kort væk efter imaging.

Kør derefter Disk Drill på imagefilen, ikke på kortet. Det holder dit kort uændret. Det giver dig også mulighed for gentagne forsøg uden at belaste mediet igen. Disk Drill er solidt til gendannelse af fotos og videoer, især hvis kortet stadig identificerer sig med den korrekte størrelse.

Et par kontroller, som folk springer over.

• Se på CF-benene i både kort og læser
  • Prøv en anden læser
  • Tjek om Diskhåndtering viser kortets kapacitet
  • Hvis kapaciteten er forkert, så stop, det peger på controllerfejl

Når det gælder søgetermer, så tænk compact flash photo recovery software eller best software to recover deleted photos and videos from memory cards.

Hvis du vil have en hurtig visuel forklaring, er denne ganske fin, se en gennemgang af gendannelse fra compact flash.

Kør ikke CHKDSK. Formatér det ikke. Test ikke ting på kortet. Den del ødelægger gendannelser oftere end den oprindelige fejl.

Jeg er enig med @sonhadordobosque om én stor ting: hvis “ændr ikke kortet” er din vigtigste regel, er det reneste at lave et image af det først. Men jeg er en smule uenig i tanken om, at man altid skal hoppe direkte til tungere værktøjer, før man laver nogen fornuftstjek.

Det ville jeg gøre før noget som helst andet:

• slå CF-kortets skrivebeskyttelse til, hvis din adapter/kortlæser har den mulighed
  • brug en anden kortlæser, ikke kameraet
  • tjek om operativsystemet kan se enheden, selv hvis det ikke kan læse filerne
  • på Windows, kig i Diskhåndtering
  • på Mac, kig i Systemoplysninger > USB/Kortlæser, ikke kun i Finder

Grunden er, at nogle gange er kortet fint, og kortlæseren er løgneren. Det har jeg set mere end én gang.

Hvis kortet bliver registreret med den korrekte kapacitet, så ja, lav et image og arbejd ud fra det. Hvis det bliver registreret, men beder om formatering, betyder det stadig ikke, at dataene er væk. Det betyder som regel, at filsystemet er blevet ødelagt.

En ting, jeg ville tilføje, som hverken @mikeappsreviewer eller @sonhadordobosque virkelig lagde vægt på: tjek de gendannede filer efter filsignatur, ikke kun filnavn/mappestruktur. Med kameramedier er mappetræer ofte det første, der går i stykker. En rå gendannelse, der finder CR2/CR3/NEF/JPG/MOV/MP4 via signatur, kan redde ting, selv når kortet ser helt tomt ud.

Disk Drill er ganske udmærket her, fordi det kan scanne hukommelseskort godt og forhåndsvise mange foto-/videoformater, men jeg ville være kræsen med videoer. Billeder kommer ofte tilbage intakte. Videofiler er mere følsomme, fordi hvis headeren eller det endelige indeks er beskadiget, kan filen godt blive gendannet, men ikke afspilles korrekt. Så antag ikke, at “fundet” = “brugbar”. Forhåndsvis alt, du kan.

Også en lille, men vigtig pointe: hvis dette er et ældre ægte CompactFlash-kort, så inspicér kameraets og kortlæserens ben meget omhyggeligt. Skader på CF-ben er en klassisk hovedpine. Hvis et ben er bøjet, så lad være med at rode mere med det, for du kan meget hurtigt gøre noget, der kan gendannes, til noget dødt.

Hvis kortet viser forkert kapacitet, afbryder forbindelsen eller ikke identificerer sig konsekvent, er software sandsynligvis ikke længere den rigtige løsning. Så begynder det at lugte af controller- eller interfacefejl.

Relateret læsning, hvis du vil se et lignende tilfælde med nyere medier: Diskussion om gendannelse af CFexpress-billeder og fejlfindingstips.

Kort version: reparér ikke, formatér ikke, skriv ikke, bekræft registrering, lav et image først hvis muligt, og scan derefter imaget med Disk Drill eller et andet gendannelsesværktøj. Det holder det originale kort så urørt, som du realistisk kan få det.

Jeg er enig med @sonhadordobosque og @sognonotturno i den store regel: bevar først, gendan bagefter. Hvor jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer, er dette: hvis kortet er ustabilt, kan selv bare én scanning være for meget belastning.

En ekstra ting, jeg vil tilføje, som ikke er blevet understreget nok: tjek, om din kortlæser eller dit operativsystem i baggrunden stille og roligt prøver at montere eller reparere kortet. På Windows skal du annullere enhver formateringsprompt. På macOS skal du ikke klikke på Initialiser. Nogle systemer er irriterende ivrige.

Hvis CF-kortet registreres med den korrekte størrelse, er den sikreste arbejdsgang:

• tilslut via en pålidelig kortlæser
  • lav et sektorimage
  • frakobl det originale kort
  • udfør alt gendannelsesarbejde fra imagekopien

Hvis det desuden er kameravideoer, er gendannelsessucces ikke alt-eller-intet. En gendannet MP4 eller MOV kan godt eksistere, men stadig ikke kunne afspilles, før den repareres senere. Bedøm ikke hele forsøget ud fra filnavne alene.

Om Disk Drill: det er et fornuftigt valg, når du først har imaget.

Fordele:

• nemt at scanne imagefiler
  • god understøttelse af forhåndsvisning for almindelige fotoformater
  • enkel grænseflade, mindre risiko for brugerfejl
  • udmærket til gendannelse af hukommelseskort

Ulemper:

• ikke mit førstevalg til kort med mange læsefejl
  • fundne filer kan omfatte falske positiver fra signaturscanninger
  • videogendannelse kan se vellykket ud, men stadig kræve separat reparation
  • grænsen for betalt gendannelse kan være irriterende afhængigt af version/platform

Så ja, Disk Drill er fint til gendannelsesfasen, men jeg ville betragte imaging som den reelle første opgave. Hvis kortet viser forkert kapacitet, forsvinder tilfældigt eller bliver varmt, så stop og overvej professionel gendannelse, før du ødelægger dine chancer.