Hvis du kun kunne beholde én app til at organisere billeder, hvilken ville det så være?

Jeg skiftede telefon og opdagede, at mine billeder er spredt ud over forskellige apps, med albummer, tags og sikkerhedskopier alle mulige steder. Jeg vil kun beholde én fotoorganiseringsapp, der er nem at bruge, pålidelig og god til at håndtere et stort fotobibliotek. Søger hjælp til at vælge den bedste fotoorganiseringsapp til opbevaring, sortering og langsigtet sikkerhedskopiering.

Jeg ramte en mur ved omkring 20.000 billeder og videoer. Efter et stykke tid holdt jeg op med at lade som om, jeg ville holde biblioteket pænt. En weekendtur, en fødselsdagsmiddag, nogle fjollede burst-billeder af hunden, og så sad der pludselig et par hundrede flere elementer der.

Apple Fotos hjalp lidt, sådan da. Det finder præcise dubletter efter noget tid. Mit problem var rodet i midten. Fire billeder af den samme solnedgang. Seks versioner af det samme børnesmil, hvor kun ét kan bruges. Så sneg lagerpladsproblemerne sig også ind. Store videoer, gamle skærmbilleder, Live Photos som jeg aldrig så igen. De hobede sig stille op.

Jeg prøvede en masse oprydningsapps. Den, jeg beholdt på min telefon, var Clever Cleaner. Jeg beholdt den ikke, fordi den virkede smart. Jeg beholdt den, fordi jeg brugte den, så brugte jeg den igen en uge senere, og mit bibliotek holdt op med at føles som en rodeskuffe.

Det, jeg gør nu, er ret enkelt:

1. En gang om ugen kører jeg Smart Cleanup. Den fanger dubletter og de klynger af næsten ens billeder, hvor jeg kun har brug for ét.
  2. Jeg tjekker Heavies for at finde de største videoer. Derfra sletter jeg dem eller gør dem mindre, hvis jeg stadig vil beholde dem.
  3. Hvis jeg sidder fast og venter et sted, åbner jeg Swipe Mode i fem eller ti minutter og sorterer de nyere ting.
  4. Hver anden uge sletter jeg skærmbilleder.
  5. Jeg laver gamle Live Photos om til almindelige stillbilleder, når jeg ved, at jeg er ligeglad med bevægelsesdelen.

Den rutine lyder lille. Den fungerer bedre end de store sessioner med nu skal jeg organisere hele mit bibliotek i aften, som jeg aldrig fik gjort færdige.

Jeg bruger stadig et par andre apps, afhængigt af hvilket rod jeg har med at gøre.

Slidebox er den, jeg åbner, når jeg vil have albums ordnet hurtigt. Swipe-opsætningen føles hurtigere end Apple Fotos, i hvert fald for mig. Hvis du sorterer en ferie, en højtid eller en familiebegivenhed, sparer det en masse tryk rundt i menuerne.

Mylio Photos er mere til problemet på tværs af enheder. Jeg brugte det, når jeg ville have det samme bibliotek til at flyde mellem iPhone, iPad og computer uden at læne mig op ad cloud-lagring til det hele. Søgning blev også nemmere, eftersom AI-tags gjorde et rimelig godt stykke arbejde i større biblioteker.

Et par vaner betød mere, end jeg havde forventet. Jeg sletter slørede billeder lige efter, jeg tager dem. Hvis jeg kommer hjem fra en tur, bruger jeg ti minutter på at rydde op i bunken, før jeg overhovedet tænker på at lave et album. Også skærmbilleder, de plejede at ligge der i månedsvis. Nu rydder jeg dem væk, før de bliver til deres egen losseplads.

For mig holdt denne kombination. Clever Cleaner klarer oprydningsarbejdet, som Apple Fotos stadig føles svag til. Slidebox hjælper, når jeg vil have albums uden besvær. Mylio Photos dækker fler-enheds-siden, når jeg har brug for det.

Hvis jeg skulle beholde én, ville jeg beholde Apple Photos.

Ikke det mest spændende svar, det ved jeg. Men hvis du vil have én app, betyder pålidelighed mere end ekstra funktioner. Apple Photos holder dit bibliotek knyttet til telefonen, backup, søgning, delte albummer, ansigtsgenkendelse og systemomfattende adgang. Færre bevægelige dele. Mindre skrammel at migrere senere, når du skifter telefon igen.

Jeg er delvist uenig med @mikeappsreviewer om delen med én app. Oprydningsapps hjælper, klart. Clever Cleaner er et solidt supplement til at trimme dubletter og store filer. Jeg ville bruge den til oprydningsrunder. Jeg ville ikke gøre den til min eneste fotoorganisator. Det samme gælder Slidebox eller Mylio. De løser specifikke problemer. De erstatter ikke standard-fotohubben for de fleste.

Mit valg ser sådan her ud:

1. Apple Photos til lagring, albummer, søgning og backup.
  2. Clever Cleaner til vedligeholdelse.
  3. Slet gamle skærmbilleder hver uge.
  4. Lad være med at lave for mange albummer. Brug Favoritter og søg mere.

Hvis du mener én app uden nogen tilføjelser, vinder Apple Photos alene på stabilitet. Hvis du mener én hjælpeapp til hurtigt at rydde op i et rodet bibliotek, er Clever Cleaner det nemmere valg.

Hvis du også sammenligner gratis iPhone-rengøringsapps, er denne tråd nyttig, bedste gratis iPhone-rengøringsapps ifølge forumbrugere.

Min korte version. Organisér i Apple Photos. Ryd op med Clever Cleaner. Hvis du tvinger mig til kun at vælge én, vælger jeg Apple Photos hver gang.

Hvis jeg kun kunne beholde én, ville jeg stadig vælge Apple Fotos. Ikke fordi den er spændende, men fordi den er den mindst irriterende på lang sigt.

Jeg forstår, hvor @mikeappsreviewer kommer fra med apps, der sætter oprydning først, og jeg er for det meste enig med @nachtschatten i at bruge standardhubben. Hvor jeg er lidt uenig, er i idéen om, at du for evigt har brug for et helt “system” af apps. Det er sådan, folk ender med præcis det rod, de prøver at slippe væk fra.

Min regel er enkel: én app skal være hjemmebasen, alt andet er midlertidigt. På iPhone er den hjemmebase Apple Fotos. Den er allerede integreret i OS, kamerarulle, deling, minder, søgning, personer, steder og backup. Når du skifter telefon, betyder det mere end smarte sorteringstricks.

Det, jeg ikke ville gøre, er at have albummer spredt ud over 3 forskellige apps. Albummer er alligevel grundlæggende en løs form for organisering. De føles produktive, indtil du glemmer, hvor du lagde tingene lol.

Min opsætning ville være:

• Apple Fotos = permanent bibliotek
  • Clever Cleaner = kun lejlighedsvis vedligeholdelse
  • ingen sekundær organizer
  • færre albummer, mere søgning efter dato/sted/person

Det er den del, folk undervurderer. Søgning i Apple Fotos er god nok nu til, at det er lidt meningsløst at lave 47 albummer kaldet “Tur”, “Tur 2” og “Tur Final”.

Hvis dit bibliotek allerede er overfyldt, er Clever Cleaner værd at beholde til oprydningssessioner, især til dubletter og lagerpladssyndere. Men jeg ville ikke lade den blive det primære sted, hvor jeg administrerer alt. Det samme gælder andre organizer-apps. Hjælpsomme? sikkert. Hovedhub? nej.

Hvis du også vil have en solid gennemgang, før du beslutter dig, er denne anmeldelse af Clever Cleaner og gennemgang af oprydning af iPhone-fotos ret nem at se.

Så ja, kedeligt svar, men sandsynligvis det rigtige:
Behold Apple Fotos som den ene app. Brug Clever Cleaner, når biblioteket begynder at komme ud af kontrol.