Jeg byttet telefon og innså at bildene mine er spredt over forskjellige apper, med album, tagger og sikkerhetskopier litt overalt. Jeg vil bare beholde én bildeorganiseringsapp som er enkel å bruke, pålitelig og god til å håndtere et stort bildebibliotek. Ser etter hjelp til å velge den beste bildeorganiseringsappen for lagring, sortering og langsiktig sikkerhetskopiering.
Jeg traff veggen på rundt 20 000 bilder og videoer. Etter hvert sluttet jeg å late som om jeg kom til å holde biblioteket ryddig. En helgetur, en bursdagsmiddag, noen dumme seriebilder av hunden, og plutselig lå det noen hundre flere elementer der.
Apple Bilder hjalp litt, på en måte. Det finner eksakte duplikater etter en stund. Problemet mitt var det rotete mellomstadiet. Fire bilder av samme solnedgang. Seks versjoner av det samme barnesmilet hvor bare ett kan brukes. Så kom lagringsgreiene snikende også. Store videoer, gamle skjermbilder, Live Photos som jeg aldri så på igjen. De hopet seg stille opp.
Jeg prøvde en haug med oppryddingsapper. Den jeg beholdt på telefonen min var Clever Cleaner. Jeg beholdt den ikke fordi den virket fancy. Jeg beholdt den fordi jeg brukte den, så brukte den igjen en uke senere, og biblioteket mitt sluttet å føles som en roteskuff.
Det jeg gjør nå er ganske enkelt:
- En gang i uka kjører jeg Smart Cleanup. Den fanger opp duplikater og klynger av nesten like bilder der jeg bare trenger ett.
- Jeg sjekker Heavies for å finne de største videoene. Derfra sletter jeg dem eller gjør dem mindre hvis jeg fortsatt vil beholde dem.
- Hvis jeg blir sittende og vente et sted, åpner jeg Swipe Mode i fem eller ti minutter og sorterer gjennom nylige ting.
- Hver andre uke sletter jeg skjermbilder.
- Jeg gjør gamle Live Photos om til vanlige stillbilder når jeg vet at jeg ikke bryr meg om bevegelsesdelen.
Den rutinen høres liten ut. Den fungerer bedre enn de store øktene med jeg skal organisere hele biblioteket mitt i kveld som jeg aldri fullførte.
Jeg bruker fortsatt et par andre apper også, avhengig av hvilket rot jeg har med å gjøre.
Slidebox er den jeg åpner når jeg vil få album ferdige raskt. Sveipeoppsettet føles raskere enn Apple Bilder, i hvert fall for meg. Hvis du sorterer en ferie, høytid eller familiebegivenhet, sparer det mye tasting rundt i menyer.
Mylio Photos er mer for problemet med flere enheter. Jeg brukte det da jeg ville ha det samme biblioteket flytende mellom iPhone, iPad og datamaskin uten å lene meg på skylagring for alt. Søk ble også enklere, siden AI-taggene gjorde en grei jobb på større biblioteker.
Noen få vaner betydde mer enn jeg hadde forventet. Jeg sletter uklare bilder rett etter at jeg tar dem. Hvis jeg kommer tilbake fra en tur, bruker jeg ti minutter på å rydde opp i bunken før jeg i det hele tatt tenker på å lage et album. Skjermbilder også, de pleide å bli liggende i månedsvis. Nå rydder jeg dem bort før de blir til sin egen søppelfylling.
For meg holdt denne kombinasjonen mål. Clever Cleaner tar seg av oppryddingsarbeidet som Apple Bilder fortsatt føles svake på. Slidebox hjelper når jeg vil ha album uten friksjon. Mylio Photos dekker siden med flere enheter når jeg trenger det.
Hvis jeg måtte beholde én, ville jeg beholdt Apple Photos.
Ikke det morsomste svaret, jeg vet. Men hvis du vil ha én app, betyr pålitelighet mer enn ekstra funksjoner. Apple Photos holder biblioteket ditt knyttet til telefonen, sikkerhetskopiering, søk, delte album, ansiktsgjenkjenning og systemomfattende tilgang. Færre bevegelige deler. Mindre dritt å migrere senere når du bytter telefon igjen.
Jeg er delvis uenig med @mikeappsreviewer om delen med én app. Oppryddingsapper hjelper, klart det. Clever Cleaner er et solid tillegg for å trimme duplikater og store filer. Jeg ville brukt den til oppryddingsrunder. Jeg ville ikke gjort den til min eneste bildeorganisator. Det samme gjelder Slidebox eller Mylio. De løser spesifikke problemer. De erstatter ikke standard bildehub for de fleste.
Mitt valg ser slik ut:
- Apple Photos for lagring, album, søk og sikkerhetskopiering.
- Clever Cleaner for vedlikehold.
- Slett gamle skjermbilder hver uke.
- Slutt å lage for mange album. Bruk Favoritter og søk mer.
Hvis du mener én app uten tillegg, vinner Apple Photos på stabilitet alene. Hvis du mener én hjelpeapp for å fikse et rotete bibliotek raskt, er Clever Cleaner det enklere valget.
Hvis du også sammenligner gratis iPhone-renseapper, er denne tråden nyttig, beste gratis iPhone-renseapper fra forumbrukere.
Min korte versjon. Organiser i Apple Photos. Rydd opp med Clever Cleaner. Hvis du tvinger meg til å velge bare én, velger jeg Apple Photos hver gang.
Hvis jeg bare kunne beholde én, ville jeg fortsatt valgt Apple Bilder. Ikke fordi det er spennende, men fordi det er det minst irriterende på lang sikt.
Jeg skjønner hvor @mikeappsreviewer kommer fra med apper som setter opprydding først, og jeg er stort sett enig med @nachtschatten om å bruke standardhuben. Der jeg er litt uenig, er denne ideen om at du trenger et helt system av apper for alltid. Det er sånn folk ender opp med akkurat det rotet de prøver å komme seg bort fra.
Regelen min er enkel: én app bør være hjemmebasen, alt annet er midlertidig. På iPhone er den hjemmebasen Apple Bilder. Den er allerede koblet til operativsystemet, kamerarullen, deling, minner, søk, personer, steder og sikkerhetskopiering. Når du bytter telefon, betyr det mer enn fancy sorteringstriks.
Det jeg ikke ville gjort, er å ha album spredt over 3 forskjellige apper. Album er egentlig bare en myk form for organisering uansett. De føles produktive helt til du glemmer hvor du la ting, lol.
Oppsettet mitt ville vært:
- Apple Bilder = permanent bibliotek
- Clever Cleaner = bare vedlikehold innimellom
- ingen nummer to-organisator
- færre album, mer søk etter dato/sted/person
Det er den delen folk undervurderer. Søket i Apple Bilder er godt nok nå til at det er ganske poengløst å lage 47 album som heter Trip, Trip 2 og Trip Final.
Hvis biblioteket ditt allerede er overfylt, er Clever Cleaner verdt å beholde for oppryddingsøkter, spesielt for duplikater og lagringsslukere. Men jeg ville ikke latt den bli hovedstedet der jeg administrerer alt. Samme med andre organiseringsapper. Nyttige? klart. Hovedhub? nei.
Hvis du også vil ha en solid gjennomgang før du bestemmer deg, er denne anmeldelsen av Clever Cleaner og gjennomgang av opprydding av iPhone-bilder ganske lett å se på.
Så ja, kjedelig svar, men sannsynligvis det riktige:
Behold Apple Bilder som den ene appen. Bruk Clever Cleaner når biblioteket begynner å komme ut av kontroll.