Jag råkade radera viktiga foton från SD-kortet i min Canon-kamera innan jag hann säkerhetskopiera dem, och nu behöver jag verkligen hjälp med att få tillbaka dem. Kortet användes efter raderingen, så jag är inte säker på om återställning fortfarande är möjlig. Vilka metoder för fotoåterställning eller program för återställning av SD-kort fungerar bäst för minneskort till Canon-kameror?
Jag har råkat ut för detta med Canon SD-kort mer än en gång, och de första minuterna spelar större roll än folk tror. Raderade bilder finns ofta fortfarande kvar där. Det som förstör återställning är att använda kortet igen. Om detta hände dig, sluta fotografera nu och ta ut kortet.
Det jag skulle göra först, utan omvägar:
- Ta inte en enda extra bild. En enda testbild räcker för att skriva över en del av en gammal fil.
- Gå inte runt i kameramenyerna och försök reparera något. Även normal kameraaktivitet kan ibland skriva till kortet.
- Om datorn visar ett formateringsmeddelande, avbryt det.
- Ta ut SD-kortet ur Canon-kameran. Om kortet har en låsknapp, skjut den till skrivskyddat läge och låt den vara där tills du skannar det på en dator.
Varför raderade bilder fortfarande dyker upp i återställningsverktyg är ganska enkelt. På de flesta kort raderar man inte bilddatan direkt vid borttagning. Kameran markerar utrymmet som ledigt, och den gamla filen ligger kvar tills ny data skrivs ovanpå den. Så bilderna är ofta borta från galleriet, men inte borta från lagringen. Stor skillnad.
Innan du börjar krångla med återställningsprogram, kolla image.canon-appen om du hade den kopplad. Jag har sett molnkopior ligga kvar där i ungefär 30 dagar. Om inget finns där, gå vidare till återställningsprogram. Använd en dator och en USB-kortläsare för SD-kort. Jag skulle inte ansluta kameran via USB för detta.
Ett par verktyg som är värda att prova:
Det här är det enklaste stället att börja på. Gränssnittet är rent, förhandsvisningarna är bra och det hanterar fotoåterställning från SD-kort väl. Det läser också Canon RAW-format som CR2 och CR3, vilket spelar roll om du inte fotograferade i JPG. På Windows ger den kostnadsfria återställningsgränsen dig 100 MB att testa med, vilket räcker för att se om dina filer finns där.
- PhotoRec
Det här är budgetvägen, alltså gratis. Det fungerar, och det går på djupet, men det känns gammaldags. Inget polerat gränssnitt. Mer som en textfönsterlösning. Dessutom kommer filnamn ofta tillbaka förstörda eller generiska, så om du återställer 900 bilder blir sorteringen snabbt irriterande. Fortfarande ett stabilt val om du inte vill lägga pengar.
Återställningsstegen är i stort sett desamma oavsett vilket verktyg du väljer:
- Installera programmet på datorn, inte på SD-kortet.
- Sätt kortet i en kortläsare och starta en skanning.
- Vänta. Stora kort tar ett tag, särskilt om verktyget gör en djupare genomgång.
- Filtrera resultaten till bilder så att du inte sitter och bläddrar genom skräp.
- Förhandsgranska filer innan du återställer dem. Det sparar tid.
- Återställ allt till en annan enhet, inte tillbaka till samma SD-kort.
Den sista delen är väldigt viktig. Att skriva tillbaka återställda filer till kortet är så folk förstör sitt eget räddningsförsök.
Om du tar det lugnt och låter kortet vara orört, är dina chanser ganska goda. Efter att du har återställt det du kan och kopierat det till en säker plats, formatera sedan kortet i kameran innan du använder det igen. Det brukar hjälpa till att hålla kortets filsystem från att börja bete sig konstigt senare.
Om kortet användes efter raderingen minskar chanserna till återställning, men de är inte noll. Det som spelar roll är hur mycket ny data som skrevs till samma sektorer. Några få bilder kan ibland gå bra. En lång serie eller 4K-video är mycket värre.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, håll kortet borta från kameran. Där jag skiljer mig lite är detta. Innan du kör återställning på själva kortet, gör först en fullständig avbildning av SD-kortet om du har en PC. Verktyg som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd på Mac/Linux fungerar för detta. Du skannar avbildningsfilen, inte det fysiska kortet. Säkrare. Om en skanning kraschar eller du klickar fel förblir källan orörd.
Det jag skulle göra:
- Sätt SD-kortet i en kortläsare.
- Skapa en byte-för-byte-avbildning av det.
- Skanna avbildningen med Disk Drill först. Det brukar hämta Canon JPG, CR2 och CR3 på ett rent sätt, och förhandsvisningar hjälper väldigt mycket.
- Om resultaten är svaga, kör även PhotoRec på avbildningen. Det ignorerar skadade filtabeller och återställer utifrån filsignatur.
- Spara återställda filer på din dator eller en extern enhet, aldrig på SD-kortet.
Kontrollera också om det finns dolda rester. Vissa Canon-kort behåller sidofiler, miniatyrbilder eller uppdelade videomappar även när den vanliga DCIM-vyn ser tom ut.
En sak till som folk hoppar över. Om bilderna är väldigt viktiga, sluta med gör det själv efter första försöket. Upprepade skrivförsök, reparationsuppmaningar och slumpmässiga skanningar gör professionell återställning svårare.
Om du vill ha en snabb visuell genomgång täcker denna reel om återställning av bilder från SD-kort för Canon och andra kameror grunderna på ett enkelt sätt.
Om du säger hur många nya foton eller videor som togs efter raderingen kan jag ge dig en mer ärlig uppskattning av återställningsmöjligheterna.
Om kortet användes efter raderingen skulle jag vara lite mindre optimistisk än vad @mikeappsreviewer får det att låta som, men inte lika domedagsaktig som folk tror. Bilder skrivs ofta bara delvis över, så du kan återställa vissa helt, vissa skadade och vissa inte alls. Det är normalt.
En sak jag skulle lägga till som @viaggiatoresolare antydde men inte riktigt betonade nog: kontrollera kortet efter konstigheter i filsystemet innan du antar att det bara handlar om radering. Canon-kort har ibland fortfarande återställbara mapposter under DCIM, MISC eller PRIVATE som Windows/macOS inte visar tydligt. I Windows, aktivera visning av dolda filer. På Mac, använd Bildinsamling också, inte bara Finder. Jag har sett bilder dyka upp där när Finder betedde sig dumt.
Om du dessutom fotograferade RAW+JPG ska du inte bara söka efter JPG. Leta efter CR2 eller CR3 separat. Ibland är JPEG-förhandsvisningen borta men RAW-filen finns kvar, eller tvärtom. Samma sak gäller videosidofiler.
För faktisk återställning är Disk Drill förmodligen det enklaste första försöket eftersom du kan förhandsgranska vad som fortfarande är intakt innan du återställer. Det spelar stor roll när kortet har återanvänts. Om det inte hittar något användbart, då ja, gå djupare med ett carving-verktyg. Jag skulle bara inte köra tio olika appar direkt efter varandra utan anledning. Mer kaos, större risk att klicka på fel sak.
Och om du vill ha fler praktiska tips om återställning från SD-kort i kameror är den här tråden värd att skumma igenom: Råd från Reddit om återställning av bilder från Canon-kamerans SD-kort
Det viktigaste nu är: formatera inte, reparera inte, återanvänd inte. Återställ bara till din dator. Om de saknade bilderna är av typen en gång i livet skulle jag stanna efter en försiktig skanning och överväga ett professionellt labb. Gör-det-själv är toppen tills det inte är det.
Jag skulle lägga till en sak som de andra bara berörde lite lätt: själva kortet kan vara problemet, inte bara radering. Om Canon SD-kortet börjar fallera, gör en hälsokontroll i en kortläsare innan du litar på något återställningsresultat. Långsamma läsningar, frånkopplingar eller I/O-fel betyder vanligtvis att du snabbt ska sluta med egna försök.
Jag håller inte helt med om metoden att köra flera verktyg från @viaggiatoresolare och @nachtschatten. Om bilderna är viktiga är det vanligtvis smartare med färre försök. Varje extra åtgärd ökar risken för misstag, även om läsningar oftast är säkra. Jag skulle välja en försiktig skanning först och sedan omvärdera.
För det första försöket är Disk Drill ett rimligt alternativ eftersom det förhandsvisar Canon-filer bra, vilket hjälper till att skilja intakta bilder från skräp.
Fördelar med Disk Drill:
- lätt att använda
- bra stöd för förhandsvisning av JPG, CR2, CR3
- ganska bra på att återskapa mappstruktur
- går snabbt att avgöra om det är värt att fortsätta återställningen
Nackdelar:
- inte gratis för fullständig återställning i de flesta miljöer
- kan ge dubbletter från olika skanningsmetoder
- djupa skanningar kan förlora ursprungliga filnamn
Kontrollera också om din Canon skrev mindre inbäddade förhandsvisningar i RAW-filer. Ibland är hela bilden skadad men den inbäddade förhandsvisningen finns fortfarande kvar, vilket är bättre än ingenting.
@mikeappsreviewer har rätt om en sak framför allt: lägg inte tillbaka återställda filer på det kortet. Om kortet har återanvänts mycket, räkna med delvis återställning, inte mirakel.