Jag behöver hjälp med att återställa foto- och videofiler från ett CompactFlash-kort utan att skriva till eller ändra något på det. Kortet fungerade, men plötsligt slutade min kamera att läsa det, och det här är viktiga filer som jag ännu inte har säkerhetskopierat. Vad är det säkraste sättet att återställa data från ett CF-kort och undvika att förvärra problemet?
CF-kortet ser tomt ut? Jag skulle behandla det som ett återställningsjobb, inte som ett hopplöst fall
Hej OP, tråkigt att du hamnat i den här situationen. Jag har själv varit med om att ett CF-kort blev tomt efter en fotografering, och ja, det känns direkt i magen. Men ett tomt kort betyder inte alltid att dina bilder eller klipp är borta. Ofta är det fillistan som först blir skadad. Datan ligger kvar på kortet tills något nytt skrivs över den.
Först och främst, sluta använda kortet
Den här delen är viktigast.
Sätt inte tillbaka det i kameran.
Ta inga fler bilder på det.
Kopiera inga filer till det.
Formatera det inte, även om kameran eller datorn tjatar om det.
Det jag såg i mitt eget fall var enkelt. Kortet såg tomt ut, men råfilerna låg fortfarande kvar där. Systemet hade tappat bort dem. Så fort nya filer skrivs sjunker chanserna till återställning kraftigt.
Vad jag skulle göra härnäst
Om du inte har någon backup skulle jag gå direkt till återställningsprogram. För ett vanligt CF-kort som fortfarande visas på en dator är det oftast det första steget som är värt att prova.
Jag skulle börja med Disk Drill.
Det är lätt att ta sig igenom utan alltför mycket gissande. Det läser vanliga CF-kortsformat som FAT32 och exFAT, och det brukar hitta de vanliga kamerafiltyperna, JPG, CR2, CR3, NEF, ARW, MOV, MP4. Förhandsgranskningen hjälper också. Om en fil går att öppna i förhandsgranskningen är chanserna ofta bättre.
Stegen jag skulle följa
-
Ta ut CF-kortet ur kameran
Låt det vara ute tills du är klar med återställningen. -
Använd en dedikerad CF-kortläsare
Jag skulle hoppa över kamera-till-USB-lösningen. En kortläsare ger vanligtvis datorn renare åtkomst till kortet. -
Installera återställningsappen på datorn
Inte på CF-kortet. Aldrig på det skadade mediet. -
Skanna CF-kortet
Öppna Disk Drill, välj kortet, kör en fullständig skanning och vänta sedan. Om kortet förblir anslutet och läsbart, låt skanningen bli klar. -
Förhandsgranska det som hittas
Kontrollera dina bilder och videor innan du sparar något. Filer som förhandsgranskas utan problem brukar vara de säkrare valen. -
Återställ filer till en annan enhet
Spara dem på din interna disk, en extern SSD eller något annat än samma CF-kort.
En sak som många gör fel
Om kortet börjar bete sig konstigt, långsamma läsningar, slumpmässiga frånkopplingar, läsfel, skulle jag inte fortsätta pressa det med upprepade skanningar.
Då skulle jag först skapa en fullständig byte-för-byte-avbildning och sedan skanna avbildningen i stället för själva kortet. Mindre belastning på originalmediet. Säkrare om kortet börjar ge upp.
Jag skulle också låta CHKDSK, First Aid och liknande reparationsverktyg vara tills efter återställningen. De verktygen skriver ändringar till filsystemet. Om dina filer är viktiga, få ut dem först. Laga kortet senare.
När programvara slutar vara rätt väg
Det finns fall där jag skulle sluta och lämna in det:
- CF-kortet upptäcks inte någonstans
- stiften ser böjda eller skadade ut
- kortet blir varmt
- det tappar anslutningen om och om igen
- filerna är för viktiga för att riskera
Om kortet fortfarande monteras normalt är programvaruåterställning vanligtvis det praktiska första försöket. Om det ser ut som hårdvaruproblem skulle jag inte utmana lyckan.
Hoppas detta hjälper lite.
Om ditt mål är noll förändringar på CF-kortet, arbeta först från en skrivskyddad avbild. Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Jag skulle inte skanna originalkortet först om filerna är oersättliga. Jag skulle klona det först och sedan göra återställningen från klonen eller avbilden.
Gör så här.
- Sätt CF-kortet i en bra USB-läsare.
- På Windows, använd ett verktyg som HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool för att skapa en fullständig avbildsfil.
- På Mac eller Linux, använd ddrescue, inte Disk Utility-reparation.
- Om kortet ger läsfel är ddrescue bättre än de flesta GUI-verktyg eftersom det loggar dåliga sektorer och gör smarta återförsök.
- Lägg undan originalkortet efter avbildningen.
Kör sedan Disk Drill på avbildsfilen, inte på kortet. Det håller kortet oförändrat. Det ger dig också upprepade försök utan att belasta mediet igen. Disk Drill är stabilt för återställning av foto och video, särskilt om kortet fortfarande identifieras med rätt storlek.
Några kontroller som folk hoppar över.
- Titta på CF-stiften i både kort och läsare
- Prova en andra läsare
- Kontrollera om Diskhantering visar kortets kapacitet
- Om kapaciteten är fel, stoppa, det tyder på fel i kontrollern
För söktermer, tänk compact flash-programvara för fotoåterställning, eller bästa programvaran för att återställa raderade foton och videor från minneskort.
Om du vill ha en snabb visuell förklaring är detta helt okej, se en genomgång av återställning från compact flash.
Kör inte CHKDSK. Formatera det inte. Testa inte saker på kortet. Den delen förstör återställningar oftare än det ursprungliga felet.
Jag håller med @sonhadordobosque om en stor sak: om gör inte några ändringar på kortet är din viktigaste regel, är det renaste tillvägagångssättet att först skapa en avbildning av det. Men jag håller inte helt med om att man alltid måste hoppa direkt till tyngre verktyg innan man gör några rimlighetskontroller.
Det jag skulle göra innan något annat:
- aktivera CF-kortets skrivskydd om din adapter eller kortläsare har en sådan funktion
- använd en annan kortläsare, inte kameran
- kontrollera om operativsystemet ser enheten även om det inte kan läsa filerna
- i Windows, titta i Diskhantering
- på Mac, titta i Systeminformation > USB/Kortläsare, inte bara i Finder
Anledningen: ibland är kortet okej och kortläsaren är lögnaren. Har sett det mer än en gång.
Om kortet upptäcks med rätt kapacitet, då ja, skapa en avbild och arbeta utifrån den. Om det upptäcks men vill formateras betyder det fortfarande inte att datan är borta. Det betyder oftast att filsystemet har blivit korrupt.
En sak jag skulle lägga till som varken @mikeappsreviewer eller @sonhadordobosque egentligen betonade: kontrollera de återställda filerna via filsignatur, inte bara filnamn eller mappstruktur. Med kameramedia är katalogträden ofta det första som går sönder. En rå återställning som hittar CR2/CR3/NEF/JPG/MOV/MP4 via signatur kan rädda saker även när kortet ser helt tomt ut.
Disk Drill är rätt bra här eftersom det kan skanna minneskort väl och förhandsvisa många foto- och videoformat, men jag skulle vara noggrann med videor. Foton kommer ofta tillbaka intakta. Videofiler är känsligare eftersom om headern eller det sista indexet är skadat kan filen gå att återställa men ändå inte spela upp korrekt. Så anta inte att hittad = användbar. Förhandsgranska allt du kan.
Också en liten men viktig punkt: om detta är ett äldre äkta CompactFlash-kort, inspektera pinnarna i kameran och kortläsaren mycket noggrant. Skadade CF-pinnar är ett klassiskt problem. Om en pinne är böjd, sluta hålla på med det eftersom du väldigt snabbt kan förvandla något återställbart till dött.
Om kortet visar fel kapacitet, kopplar från eller inte identifieras konsekvent, är mjukvara förmodligen inte längre den verkliga lösningen. Då börjar det lukta styrkrets- eller gränssnittsfel.
Relaterad läsning om du vill se ett liknande fall på nyare media: Diskussion om återställning av CFexpress-bilder och felsökningstips.
Kort version: reparera inte, formatera inte, skriv inte, verifiera att det upptäcks, skapa en avbild först om möjligt och skanna sedan avbilden med Disk Drill eller ett annat återställningsverktyg. Det håller originalkortet så orört som du realistiskt kan få det.
Jag håller med @sonhadordobosque och @sognonotturno om den stora regeln: bevara först, återställ i andra hand. Där jag skiljer mig lite från @mikeappsreviewer är detta: om kortet är instabilt kan till och med bara en skanning vara för mycket belastning.
En extra sak jag skulle lägga till som inte har betonats nog: kontrollera om din kortläsare eller ditt operativsystem i tysthet försöker montera eller fixa kortet i bakgrunden. I Windows, avbryt alla formateringsuppmaningar. I macOS, klicka inte på Initialisera. Vissa system är irriterande ivriga.
Om CF-kortet upptäcks med rätt storlek är det säkraste arbetsflödet:
- anslut via en pålitlig kortläsare
- skapa en sektoravbild
- koppla från originalkortet
- gör allt återställningsarbete från avbildskopian
Om detta dessutom är kameravideor är återställningsframgång inte allt eller inget. En återställd MP4- eller MOV-fil kan finnas men ändå vara ospelbar tills den repareras senare. Bedöm inte hela försöket enbart utifrån filnamnen.
Om Disk Drill, så är det ett rimligt val när du väl har avbilden.
Fördelar:
- lätt att skanna avbildsfiler
- bra förhandsvisningsstöd för vanliga fotoformat
- enkelt gränssnitt, mindre risk för användarfel
- dugligt för återställning från minneskort
Nackdelar:
- inte mitt förstahandsval för kort med många läsfel
- hittade filer kan innehålla falska träffar från signaturskanningar
- videoåterställning kan se lyckad ut men ändå kräva separat reparation
- gränsen för betald återställning kan vara irriterande beroende på version/plattform
Så ja, Disk Drill fungerar bra för återställningsfasen, men jag skulle se avbildning som det verkliga första jobbet. Om kortet visar fel kapacitet, försvinner slumpmässigt eller blir varmt, stoppa och överväg professionell återställning innan du förstör dina chanser.