Hoe kan ik een geformatteerde harde schijf met familiefoto's herstellen?

Ik heb per ongeluk een externe harde schijf geformatteerd waarop jaren aan familiefoto's en video's stonden, inclusief onvervangbare foto's van familieleden die zijn overleden. Ik ben meteen gestopt met het gebruiken van de schijf omdat ik bang ben de gegevens te overschrijven. Wat is de beste manier om bestanden van een geformatteerde harde schijf te herstellen, en zijn er vertrouwde herstelhulpmiddelen of stappen die ik eerst moet proberen?

Ik heb ooit een schijf verpest en de verkeerde geformatteerd. Toen de balk 100% bereikte en de maplijst leeg terugkwam, kreeg ik meteen dat misselijke gevoel. Ik dacht dat ik alles had gewist. Het bleek ernstig, maar niet altijd fataal. Als jij hetzelfde hebt gedaan, raak de schijf dan eerst niet meer aan. Echt, dit deel is belangrijker dan mensen denken.

Als het een externe schijf is, koppel die dan los. Als die in je pc zit, laat hem met rust. Kopieer er geen bestanden naartoe. Installeer er geen herstelapps op. Download geen willekeurige tools en richt die niet op dezelfde schijf. Ik heb mensen hun eigen kansen zien verpesten door nieuwe gegevens te schrijven over ruimte waar de oude bestanden nog stonden.

Voordat je herstelsoftware uitvoert, controleer of je spullen niet al ergens anders bestaan. Ik weet dat dit voor de hand liggend klinkt, maar ik heb mensen een uur lang in paniek zien raken en hun bestanden daarna in OneDrive, Google Drive of iCloud zien vinden. Kijk op Windows ook in Bestandsgeschiedenis. Soms is de “ramp” alleen lokaal.

Wat het type formattering verandert

Hier raken veel mensen in de war. Geformatteerd betekent niet altijd hetzelfde.

1. Een snelle formattering wist meestal de bestandssysteemrecords. Daardoor lijkt de schijf leeg voor het besturingssysteem, maar de ruwe gegevens blijven daar vaak staan totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven. Als je een snelle formattering hebt uitgevoerd en daarna bent gestopt met het gebruiken van de schijf, is de kans op herstel nog steeds redelijk.

2. Een volledige formattering is ingrijpender. Moderne systemen schrijven meestal over de schijf heen en controleren tegelijk op slechte sectoren. Zodra oude gegevens zijn overschreven, zijn hersteltools niet meer nuttig. Daarom werken herstelpogingen na een snelle formattering veel vaker dan na een volledige formattering.

Als ik geen back-up had, zou ik daarna overstappen op herstelsoftware. Van de tools die ik heb geprobeerd, is Disk Drill meestal de eerste waar ik naar grijp bij een geformatteerde schijf.

Mijn reden is simpel. Het werkt je niet tegen. Je hebt geen diepgaande kennis van bestandssystemen nodig om bruikbare resultaten te krijgen. Het werkt op Windows en Mac, ondersteunt de gangbare bestandssystemen die mensen tegenkomen, en het haalt na een formattering meestal nog een redelijke hoeveelheid terug. Een onderdeel dat ik beter vind dan de meeste mensen noemen, is de Byte-to-Byte Backup-optie. Ik heb eerst schijfkopieën gebruikt wanneer een schijf oud of instabiel aanvoelde. In zulke gevallen is het veiliger om de image te scannen in plaats van de fysieke schijf.

Basisherstelproces

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf.

2. Voer een scan uit op de geformatteerde schijf.

3. Open voorbeelden van de bestanden die het vindt.

4. Kies wat je wilt terughalen.

5. Herstel alles naar een andere schijf, niet naar de oorspronkelijke.

Het voorbeeldgedeelte is geen opvulling. Ik controleer het altijd. Als een foto in de voorbeeldweergave wordt getoond, of een document daar opent zonder er beschadigd uit te zien, dan is de kans groter dat je herstelde kopie bruikbaar is. Als de voorbeeldweergave mislukt, temper ik mijn verwachtingen snel.

Als je een gratis optie wilt en een wat ruwere interface niet erg vindt, is PhotoRec nog steeds het bekijken waard. Ik heb het ook gebruikt. Het haalt veel boven, maar het is minder gebruiksvriendelijk en de uitvoer wordt rommelig. Bestandsnamen zijn vaak weg. De mapstructuur ook. Dus dan eindig je met een stapel herstelde bestanden en een sorteerklus waar je niet om hebt gevraagd.

Van wat ik heb gezien, is dit vooral een kwestie van timing. Hoe minder je met de schijf doet na het formatteren, hoe beter je kansen. Ik heb bijna volledige herstelacties gezien na een verkeerde formattering. Ik heb ook gezien dat mensen de schijf nog een dag bleven gebruiken en uitwisten wat nog herstelbaar was. Dus laat de schijf met rust, controleer eerst de back-ups en voer daarna herstel uit als dat nodig is.

Als je direct na het formatteren bent gestopt, zijn je kansen nog steeds redelijk. Het grote verschil is SSD versus HDD. Als deze externe schijf een HDD is, maakt herstelsoftware na een snelle formattering nog steeds een redelijke kans. Als het een SSD of een flash-gebaseerde externe schijf is, wordt herstel snel lastiger omdat TRIM blokken op de achtergrond kan wissen. Veel berichten slaan dit deel over. @mikeappsreviewer heeft de snelle formattering goed uitgelegd, maar ik zou eerst het type schijf controleren voordat ik uren besteed aan scannen. Wat ik zou doen: 1. Zoek uit of de schijf een HDD of SSD is. 2. Controleer de SMART-gezondheid met CrystalDiskInfo of DriveDx. Als de gezondheid er slecht uitziet, maak dan eerst een kloon van de schijf. 3. Herstel vanaf de kloon, niet vanaf het origineel, als de schijf geluiden maakt, offline gaat of langzaam leest. 4. Sorteer de resultaten op bestandssignatuur voor foto’s en video’s, JPG, PNG, HEIC, MOV, MP4, AVI. 5. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op met veel vrije ruimte. Disk Drill is hier een goede keuze omdat het zowel bestandssysteemscans als op signatuur gebaseerd herstel ondersteunt, wat belangrijk is na formatteren. Voor familiefoto’s is ondersteuning voor voorvertoning erg belangrijk. Als voorvertoningen openen, zijn bestanden vaak bruikbaar. Als bestandsnamen en mappen belangrijker zijn dan puur herstel, probeer dan te scannen voordat je een reparatiestap uitvoert. Als geen enkele software veel vindt, stop daar dan en schakel een lab in. Clean-roomdiensten zijn duur, maar voor onvervangbare foto’s is dat de volgende stap. Deze gids helpt ook: bekijk stap voor stap hoe je een geformatteerde harde schijf herstelt Het belangrijkste: probeer de schijf niet eerst te 'repareren'. Geen chkdsk, niet opnieuw formatteren, geen testkopieën. Daar maken mensen het juist vaak erger tbh.
Hoe kan ik een geformatteerde harde schijf met familiefoto’s herstellen?
Ik zou nog één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @himmelsjager zeiden: blijf niet te hangen in eerst herstelsoftware als deze foto's echt uniek en onvervangbaar belangrijk zijn. Als de schijf ook maar een beetje vreemd doet, traag op gang komt, verbinding verliest, klikkende geluiden maakt of heel lang nodig heeft om te koppelen, zou ik doe-het-zelf overslaan en meteen naar een professioneel lab gaan. Mensen vinden het vervelend om dat te horen omdat het geld kost, maar software kan falende hardware niet repareren. Ook ben ik het enigszins oneens met de mentaliteit van scan hem gewoon en kijk maar als de bestanden emotioneel onbetaalbaar zijn. Een betere aanpak is om de schijf als bewijsmateriaal te behandelen. Label hem, leg hem apart en neem zorgvuldig beslissingen. Eén slechte herhaalde scan of een instabiele USB-kabel kan de situatie op een stervende schijf verergeren. Als het *wel* een normale snelle formattering was en de schijf gezond is, dan is Disk Drill inderdaad een van de praktischere opties omdat je voorbeelden kunt bekijken voordat je herstelt. Dat is erg belangrijk voor familiefoto's. Ik zou alleen herstellen naar een volledig aparte schijf, bij voorkeur een met veel meer vrije ruimte dan je denkt nodig te hebben. Video's slokken snel ruimte op. Een paar extra tips die mensen vaak vergeten: - Gebruik indien mogelijk de originele behuizing/kabel - Vermijd goedkope USB-hubs - Voer geen reparatietools uit - Houd een logboek bij van wat je hebt geprobeerd zodat je niet in paniek raakt en dingen herhaalt - Als herstelde bestanden hun namen verliezen, sorteer dan na herstel op datum-metadata Als je een duidelijkere uitleg wilt, is deze Disk Drill-herstelgids en praktijkreview makkelijker te lezen dan de meeste. Het behandelt hoe Disk Drill werkt, waar het goed in is en de basisstappen voor gebruik zonder een hoop overbodige tekst. In grote lijnen: als de schijf gezond is, zijn je kansen nog steeds redelijk goed. Als hij instabiel is, stop dan nu met eraan te prutsen. Dat is het deel dat de bestanden van mensen vaker redt dan de discussie over de beste app.
Hoe kan ik een geformatteerde harde schijf met familiefoto
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @himmelsjager, @cazadordeestrellas en @mikeappsreviewer zeiden: controleer of het formatteren ook het bestandssysteem heeft gewijzigd. Als de schijf bijvoorbeeld eerst exFAT was en opnieuw is geformatteerd naar NTFS of APFS, zijn sommige tools slechter in het herstellen van de oorspronkelijke mapstructuur, zelfs wanneer de fotogegevens zelf er nog zijn. Daarom zou ik me minder druk maken om het terugkrijgen van de schijf en meer om het schoon extraheren van de mediabestanden. Ik ben het enigszins oneens met het idee om veel herhaalde scans uit te voeren. Op een gezonde HDD is dat misschien prima. Op een twijfelachtige schijf betekent elke extra volledige scan extra slijtage. Het is beter om één zorgvuldige scanstrategie te gebruiken en daarna te stoppen om de resultaten te beoordelen. Disk Drill is hier vooral logisch omdat het normale bestandssysteemanalyse combineert met signatuurherstel, en de preview is echt nuttig om te controleren of JPG-, HEIC-, MOV- of MP4-bestanden intact zijn voordat je ze herstelt. **Voordelen van Disk Drill** - Eenvoudig te gebruiken onder stress - Goede preview-ondersteuning - Kan bestanden vinden na een snelle formattering - Gaat goed om met gemengde foto- en videotypen **Nadelen** - Gratis herstel is beperkt, afhankelijk van het besturingssysteem - Diepe scans kunnen eeuwig duren - Signatuurherstel kan oorspronkelijke namen en mappen verliezen - Geen wondermiddel als gegevens zijn overschreven of TRIM al heeft gedraaid Mijn extra tip: herstel eerst de oudste en meest onvervangbare albums, niet alles tegelijk. Als ruimte of scankwaliteit een probleem wordt, geef dan prioriteit aan wat niet opnieuw kan worden gemaakt. Gebruik na het herstel ook metadatatools om op opnamedatum te sorteren. Daarmee wordt de familietijdlijn vaak beter hersteld dan bestandsnamen ooit zouden doen.