Hjälp med GoPro-återställning behövs efter oavsiktlig radering

Jag råkade radera material från min GoPro innan jag hann säkerhetskopiera det, och jag försöker ta reda på om det finns något sätt att återställa filerna. De här videorna är verkligen viktiga, och jag behöver råd om de bästa metoderna för GoPro-återställning, programvaran eller stegen att ta innan datan skrivs över.

Jag har varit där, och ja, det suger. Du kommer hem, kopplar in GoPro-kameran, och klippen du brydde dig om saknas. Om materialet raderades eller kortet formaterades finns det fortfarande en ganska god chans att återställa det. Vad du gör härnäst spelar större roll än de flesta tror.

## Första saken, sluta röra kortet

Om du vill ha bästa möjliga chans, sluta använda SD-kortet direkt.

Spela inte in mer video på det. Formatera det inte igen. Kör inte några slumpmässiga fixverktyg som du hittade i ett sökresultat. I många fall finns videodatan fortfarande kvar där. Problemet är att indexet är borta, inte själva materialet. Så fort ny data skrivs ovanpå det förlorar du delar för gott.

Innan du kör återställningsprogram skulle jag först kolla de tråkiga sakerna, för ibland är svaret dumt enkelt:

1. Logga in på ditt GoPro Cloud-konto om du använder abonnemanget och hade automatisk uppladdning aktiverad.
  2. Kolla Papperskorgen eller Senast raderade.
  3. Sätt tillbaka kortet i kameran och se om GoPro försöker reparera filen själv.
  4. Prova en annan kortläsare, en annan USB-port eller en annan dator.
  5. Se om SD-kortet visas i Diskhantering i Windows eller Skivverktyg i macOS.

Om kortet aldrig dyker upp, fortsätter att tappa anslutningen eller ser fysiskt skadat ut skulle jag stanna där. Då handlar det inte längre om ett vanligt raderingsfall utan börjar likna hårdvarufel. Annat problem, annan lösning.

## Varför GoPro-återställning är mer irriterande än fotoåterställning

Den här delen tar folk på sängen. Att återställa kameravideo är ofta svårare än att få tillbaka bilder eller kontorsfiler.

GoPro-material skrivs i delar över hela kortet. Så när filsystemet är skadat eller rensat måste återställningsappen bygga upp klippet igen från utspridda delar. Många verktyg hittar ett MP4-namn och ger dig ändå en trasig fil som hackar, klipps av eller inte går att öppna alls. Jag har sett det mer än en gång på actionkamerakort och drönarkort. Samma röra.

## Vad jag skulle prova först

För raderade, formaterade eller logiskt skadade GoPro-kort skulle jag börja med Disk Drill.

Anledningen är enkel. Dess läge Advanced Camera Recovery byggdes för material från enheter som GoPro-kameror, drönare och dashcams, där filfragmentering är ett problem. Det går tillbaka till de äldre verktygen GoProRecovery och CnW Recovery som folk brukade dela för just detta jobb. De metoderna blev till slut inbakade i Disk Drill, och av det jag har sett hanterar det sönderstyckad video bättre än generiska filåterställningsskanningar.

## Steg jag skulle följa på Windows eller Mac
  1. Ta ut SD-kortet ur GoPro-kameran.
  2. Anslut det direkt till datorn med en kortläsare.
  3. Öppna Disk Drill.
  4. Välj SD-kortet.
  5. Välj Advanced Camera Recovery.
  6. Kör skanningen.
  7. Förhandsgranska videorna den hittar.
  8. Återställ filerna till en annan enhet.

Viktig detalj, spara de återställda filerna någon annanstans. Inte tillbaka på samma kort. Jag vet att det här låter självklart, men folk gör det ändå.

Förhandsgranskningsfunktionen hjälper mycket. Om ett klipp förhandsgranskas utan problem före återställning är chanserna bättre. Om kortet ger läsfel eller kopplas från under skanningen skulle jag först göra en byte-för-byte-kopia och skanna kopian i stället. Mindre slitage på originalkortet, mindre risk.

På Mac är flödet detsamma. Kortläsare, öppna appen, skanna, förhandsgranska, återställ till en annan enhet eller mapp.

## När jag skulle sluta hålla på med programvara

Vissa fall är dåliga kandidater för gör det själv-återställning. Om något av detta händer skulle jag luta åt ett återställningslabb:

1. SD-kortet har fysisk skada.
  2. Ingen dator känner igen det alls.
  3. Det kopplas från om och om igen under skanningar.
  4. Det blir snabbt varmt.
  5. Materialet är viktigt nog för att du inte vill hålla på med försök och misstag.

Jag lärde mig den hårda vägen att upprepade skanningsförsök på ett felande kort inte är harmlösa. Om kortet är instabilt är varje extra läsning en chansning.

## Bästa tänkbara scenario

Om det här bara var en vanlig radering eller formatering är det oftast de renare fallen. Chansen till återställning sjunker när kortet fortsatte användas efter att materialet försvann. Om det i stort sett låg orört finns det fortfarande en hygglig chans att dina videor går att återställa.

Jag skulle lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @reveurdenuit sa: kontrollera om materialet raderades i kameran eller på en dator. Det förändrar faktiskt chanserna till återställning lite. GoPro lämnar ibland kortstrukturen renare efter enkla raderingar än efter konstiga avbrott vid kopiering på datorn, där man kan få halvt skrivna index och klipp som ser ut att finnas men inte går att montera korrekt. Jag håller också lite inte med om rådet att alltid låta kameran försöka reparera det. Om filerna är superviktiga skulle jag inte fortsätta sätta i kortet igen och låta GoPro göra saker om du inte redan har bekräftat att kortet är stabilt. Kameror kan vara rätt dumma när det gäller opålitliga lagringsmedier. Det jag skulle göra utöver de vanliga råden om skanning: 1. Kontrollera kortets verkliga kapacitet och hälsa med något som H2testw eller F3 om du misstänker ett falskt eller felande microSD. 2. Om återställda filer inte går att spela upp, inspektera dem med MediaInfo eller ffprobe innan du antar att de är skräp. 3. Försök rädda råa strömmar med untrunc eller en dedikerad MP4-reparationsapp med ett annat exempelklipp från samma GoPro-inställningar. 4. Håll utkik efter delade kapitel-filer. GoPro delar ofta upp långa inspelningar i bitar, så saknat material kanske bara ligger under ett annat filnamn. Disk Drill är fortfarande ett vettigt val här, särskilt för återställning av GoPro-video, men jag skulle behandla återställning och reparation som två separata jobb. Få först tillbaka byten, och fixa sedan uppspelningen om det behövs. Om du vill ha mer verklighetsnära diskussion är den här tråden helt okej: bästa Reddit-råd för att återställa raderade GoPro- och SD-kortsvideor Viktigast av allt: sluta använda kortet. Varje nytt klipp är i princip en liten begravning för det gamla.
Hjälp behövs med GoPro-återställning efter oavsiktlig radering
Om materialet är viktigt, skapa först en avbild av SD-kortet. Där skiljer jag mig lite från @mikeappsreviewer. Att skanna originalkortet direkt går bra för ett friskt kort, men att skapa en avbild först ger dig en ren arbetskopia och minskar slitaget på källan. På Windows använder du USB Image Tool eller HDD Raw Copy. På Mac använder du dd eller ett GUI-bildverktyg om du föredrar mindre terminalkrångel. Arbeta sedan från avbilden, inte från kortet. För GoPro-klipp fungerar filkarvning bättre än återställning baserad på filnamn. MP4- och LRV-filer förlorar ofta mappinformation, men videoblocken ligger kvar på kortet tills de skrivs över. Därför missar generiska verktyg för att återskapa raderade filer saker eller returnerar trasiga klipp. Disk Drill är ett stabilt val här, främst eftersom dess kamerafokuserade skanning hanterar fragmenterat actionkameramaterial bättre än många äldre återställningsappar. Ytterligare några saker som folk ofta hoppar över: 1. Kontrollera om det finns .LRV- och .THM-filer. Om du hittar sådana har huvud-MP4-filen ofta funnits, och delar av den kan fortfarande gå att återställa. 2. Sortera hittade filer efter storlek. Stora sammanhängande filer har bättre chans att kunna spelas upp. 3. Om en återställd MP4 inte går att öppna, prova att reparera den med ett videoreparationsverktyg med ett annat klipp från samma GoPro-modell och inställningar som referens. 4. Om kortet snabformatterades är chanserna till återställning fortfarande ganska goda. Fullständig formatering är värre. Om du vill ha en hygglig översikt över verktyg för SD-kort är detta värt en titt: bästa programvaran för videoåterställning från SD-kort för raderade GoPro-filer Kort version. Sluta använda kortet. Klona det. Skanna klonen med Disk Drill. Återställ till en annan enhet. Om kortet kopplar från eller ger läsfel, sluta pilla med det och skicka det till ett labb.
Behöver hjälp med GoPro-återställning efter oavsiktlig radering