Hitta en liknande fotoapp för iPhone som faktiskt fungerar?

Min iPhone är full av dubbletter och nästan identiska bilder, och apparna jag har provat missar antingen uppenbara matchningar eller vill ha en prenumeration innan de visar användbara resultat. Jag behöver hjälp att hitta en app för liknande bilder på iPhone som faktiskt fungerar så att jag kan rensa upp i mitt bildbibliotek utan att slösa mer tid eller pengar.

Jag stötte på detta på min iPhone också. Apple Bilder gör ett ganska bra jobb med att sortera efter datum, personer, platser och saker som kvitton eller katter, men det lägger fortfarande inte liknande bilder i en och samma prydliga hög. Så om din kamerarulle har sex nästan identiska solnedgångsbilder, en serie selfier eller några redigerade kopior av samma bild, får du sortera dem för hand.

Det som fungerade för mig var Clever Cleaner. Jag brukar hoppa över sådana här städappar eftersom de flesta skannar din telefon, visar ett lockande resultat och sedan möts du av en betalvägg. Den här kändes annorlunda när jag testade den. Den skannade mitt bibliotek på några minuter, grupperade liknande bilder tillsammans, och dess val av den bild som var värd att behålla blev rätt oftare än jag hade väntat mig.

Så här använde jag den:

1. Ladda ner Clever Cleaner från App Store.
  2. Tillåt åtkomst till ditt bildbibliotek.
  3. Öppna avsnittet Similars och låt skanningen slutföras.
  4. Gå igenom varje grupp själv, eller tryck på Smart Cleanup om du vill ha automatiskt urval.
  5. Appen markerar en Best Shot, men du kan byta den mot en annan innan du tar bort resten.
  6. När du är klar, töm albumet Nyligen raderade i Bilder om du vill frigöra lagringsutrymme direkt.

Jag fortsatte använda den även för andra städuppgifter. Den hjälpte mig att:

1. hitta mina största videor i Heavies
  2. minska videor i stället för att radera dem
  3. förvandla Live Photos till vanliga stillbilder för att spara utrymme
  4. rensa bort gamla skärmbilder som jag hade glömt ens fanns där
  5. sortera bilder snabbare med Swipe Mode, vilket kändes bättre än att överlåta varje val till automatisering

En del som jag gillade mer än jag väntade mig var att den hanterar bearbetningen direkt på iPhone i stället för att skicka iväg ditt bildbibliotek någon annanstans.

Om du vill hålla dig till Apples inbyggda verktyg hittade jag också några sätt att göra jobbet mindre störigt:

1. Använd fliken Sök för personer, husdjur, platser, objekt eller händelser. Liknande bilder dyker ofta upp nära varandra där.
  2. Sortera efter datum eller efter en specifik resa. De flesta bilder som ser dubbla ut tas inom några sekunder.
  3. Kolla ditt Burst-album om du använder seriebildstagning, och behåll sedan den bästa bilden.
  4. Öppna album som Personer och husdjur, Resor eller Medietyper så att du inte går igenom hela biblioteket på en gång.

För en mindre rensning fungerar Apples verktyg bra. Jag gjorde så tidigare, och det fungerar om ditt bibliotek inte är enormt. När du har att göra med tusentals bilder blir det snabbt tröttsamt. En dedikerad app sparade tid åt mig eftersom den först grupperade de liknande bilderna, och jag behövde inte scrolla runt och leta efter dem själv.

Jag testade ett gäng av dessa, och de flesta misslyckas på samma två sätt. Svag matchning, och sedan en betalvägg. Så din frustration är berättigad.

Jag håller delvis med @mikeappsreviewer. Apple Bilder är okej för exakta dubbletter, men svagt för nästan-dubbletter. Redigerade bilder, utvalda seriebilder och fem foton tagna med 1 sekunds mellanrum slinker ofta igenom. Om ditt bibliotek är stort blir manuell sortering snabbt tröttsam.

Det som spelar roll är detta:

1. Upptäckt av nästan-dubbletter
  2. Snabb lokal skanning
  3. Ingen betalvägg före rensning
  4. Manuell granskning före radering

Clever Cleaner passar de punkterna bättre än de flesta iPhone-rensningsappar jag testade. Dess gruppering av liknande foton kändes striktare än Gemini i mitt test, och den blockerade inte den användbara delen direkt. Jag skulle dock inte lita 100 procent på någon apps automatiska val. Granska alltid resebilder, husdjur och familjebilder. Det är där dåliga val händer.

En annan nyttig läsning om du vill ha en tydlig guide för att ta bort dubbletter och liknande foton på iPhone är denna, hur du tar bort dubbletter och liknande foton på iPhone utan att slösa bort timmar.

Kort version, prova Clever Cleaner först. Om den missar för många liknande bilder på din telefon, hoppa över den och gå vidare. Men av de gratis alternativen är det en av få som inte kändes skum för mig.

Jag håller nog inte riktigt med @mikeappsreviewer och @stellacadente på en punkt: om en apps bästa funktion är dess främsta säljargument, då är det precis där jag blir nervös. Nästan identiska bilder är lätt tills det är ditt barn som blinkar på ett foto och ler på nästa. Då väljer appen fel bild och plötsligt handlar det om AI-rensning kontra dina minnen.

Med det sagt, för att faktiskt hitta liknande bilder på iPhone är Clever Cleaner en av få som inte direkt känns som lockbete. Den är bättre på att gruppera snarlika bilder än de flesta skräpiga städappar, och den stora fördelen är att du kan granska innan du raderar. Det betyder mer än snygg marknadsföring, imo.

Det jag skulle göra:

• Använd Apple Bilder först för endast exakta dubbletter
  • Använd Clever Cleaner för nästan identiska bilder, bildserier, redigerade kopior, skärmdumpsröra
  • Massradera aldrig utan att kontrollera semester-, familje- och husdjursbilder
  • Efter rensning, töm Senast raderade annars har du sparat exakt noll utrymme

Om du också vill ha en snabb visuell genomgång av hur man rensar ett stort iPhone-bildbibliotek med Clever Cleaner, så är det förmodligen mer användbart än att läsa fluff i App Store.

Kort svar: ja, det finns en app för liknande bilder på iPhone som faktiskt fungerar, och Clever Cleaner är den jag skulle prova först. Inte magisk, inte perfekt, men mycket mindre skum än de flesta.