Ik probeer dubbele foto’s op mijn iPad op te ruimen, maar het is een rommeltje geworden. Sommige duplicaten blijven verschijnen en ik ben bang dat ik de verkeerde foto’s verwijder of iCloud-foto’s kwijtraak. Wat is de veiligste manier om dubbele foto’s op een iPad te vinden, samen te voegen of te verwijderen?
Je iPad gaat niet zomaar uit zichzelf je fotobibliotheek opschonen. Apple verwijdert niet automatisch foto's alleen omdat het denkt dat je te veel kopieën hebt. Je moet het opruimen zelf starten, maar je hoeft ook niet elke afzonderlijke foto met de hand door te nemen.
Als het grootste deel van de rommel uit echte duplicaten bestaat, begin dan met de ingebouwde tool van Apple voordat je iets downloadt.
Gebruik eerst het album Duplicaten
Op iPadOS 16 of nieuwer open je de Foto’s-app en zoek je naar het album Duplicaten onder Hulpprogramma’s. Afhankelijk van je indeling vind je het mogelijk in de zijbalk of via het gedeelte Verzamelingen door omlaag te scrollen.
Dat album groepeert foto’s waarvan de iPad denkt dat het kopieën van elkaar zijn. Van daaruit kun je Samenvoegen gebruiken in plaats van handmatig te beslissen welke je wilt bewaren. De iPad bewaart de beste versie die hij kan vinden, inclusief die met betere kwaliteit of completere metadata zoals locatiegegevens, en verplaatst de extra kopieën vervolgens naar Recent verwijderd.
Dus het lijkt minder op alles verwijderen en meer op het samenvoegen van dubbele versies tot één nettere kopie.
Als het album Duplicaten niet wordt weergegeven
Dat betekent meestal dat er een van de volgende dingen aan de hand is:
- De iPad is nog niet klaar met het scannen van je bibliotheek. Dit kan even duren, vooral na een grote import of een iPadOS-update. Laat hem een tijdlang vergrendeld en aangesloten liggen. Bij grotere bibliotheken kan dit dagen duren.
- Je gebruikt iPadOS 15 of ouder. De ingebouwde functie Duplicaten was daar niet beschikbaar, dus je moet het handmatig opschonen of een andere app gebruiken.
- De foto’s lijken op elkaar, maar zijn geen echte duplicaten. Twee bijna identieke foto’s van een zonsondergang of selfies kunnen er voor jou hetzelfde uitzien, maar de iPad kan ze als aparte foto’s behandelen als de hoek, belichting of bestandsgegevens anders zijn.
Voor bijna dezelfde fotos
De ingebouwde duplicatenzoeker is het meest geschikt voor echte kopieën. Meestal helpt die niet veel bij de tien fotos die je van hetzelfde onderwerp hebt gemaakt terwijl je probeerde één goede opname te krijgen.
Voor dat soort opruimwerk kan een externe opschoonapp veel tijd besparen. Clever Cleaner is een optie, omdat die gratis is en een onderdeel Vergelijkbare heeft. Die groepeert fotos die op elkaar lijken en kan de beste uit elke reeks voorstellen, zodat je de extra exemplaren sneller kunt verwijderen.
Een handmatige truc als je geen andere app wilt
Je kunt ook Zoeken in Foto’s gebruiken. Tik op het vergrootglas en zoek naar dingen zoals “strand”, “hond”, “bonnetje” of welk type foto dan ook waarvan je weet dat het ruimte inneemt. Foto’s is behoorlijk goed in het groeperen van afbeeldingen op onderwerp, en dat maakt het makkelijker om reeksen te vinden die je kunt opruimen.
De weergaven Maanden en Jaren helpen ook, vooral als je weet dat de rommel afkomstig is van een vakantie, evenement of een periode waarin je veel te veel herhalingen hebt gemaakt.
Vergeet Recent verwijderd niet
Het verwijderen of samenvoegen van foto’s maakt niet altijd meteen ruimte vrij. De extra’s gaan meestal naar Recent verwijderd, waar ze 30 dagen kunnen blijven staan. Als je de opslagruimte nu terug nodig hebt, open dan Recent verwijderd en maak het handmatig leeg.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, verwijdert het verwijderen van iets op je iPad het ook van je iPhone, Mac en overal elders waar dezelfde iCloud-fotobibliotheek wordt gebruikt. Dat is handig als je aan het opruimen bent, maar controleer het goed voordat je iets definitief verwijdert.
Zodra de eerste grote schoonmaak klaar is, is het veel makkelijker om het bij te houden. Het vervelende deel is door die eerste stapel heen komen.
Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, begint de veiligste opschoning voordat je op Voeg samen of Verwijder drukt. Controleer eerst of Foto’s klaar is met synchroniseren op de iPad. Als er staat dat synchroniseren is gepauzeerd, dat er wordt gewacht op wifi, of dat de energiebesparingsmodus meespeelt, zou ik hem aan de lader laten totdat alles is bijgewerkt. Opschonen terwijl de bibliotheek half gesynchroniseerd is, is precies wanneer mensen zien dat duplicaten terugkomen of op een ander apparaat verdwijnen.
Ik ben het ermee eens dat je eerst het album Duplicaten van Apple gebruikt, maar ik zou niet meteen op Selecteer alles drukken bij een grote bibliotheek. Doe een kleine batch, wacht even en controleer daarna dezelfde foto’s op je iPhone, Mac of iCloud.com als je iCloud-foto’s gebruikt. En zie iCloud-reservekopie hier niet als je vangnet. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, wordt je fotobibliotheek gesynchroniseerd via iCloud-foto’s, niet veilig gedupliceerd in de gewone iPad-reservekopie. Als de foto’s echt belangrijk zijn, exporteer dan de originelen naar een computer of externe schijf voordat je een grote opschoning doet.
Voor apps zoals Clever Cleaner zou ik ze alleen gebruiken voor het probleem deze lijken op elkaar maar zijn geen exacte kopieën. Ze kunnen het sorteren versnellen, maar ik zou de keuzes voor bewaren/verwijderen nog steeds controleren, vooral bij bewerkte foto’s, schermafbeeldingen, Live Photos en burstfoto’s. Laat Recent verwijderd indien mogelijk een paar dagen met rust. Die map is je knop om ongedaan te maken terwijl je controleert of er niets belangrijks is verdwenen van de rest van je Apple-apparaten.
Als de duplicaten afkomstig zijn van herhaalde imports vanaf een camera, SD-kaart of een oude computermap, zou ik niet alleen vertrouwen op de visuele duplicatenscan van de iPad. Die kopieën kunnen verschillende bestandsnamen, datums of metadata hebben, waardoor ze mogelijk niet netjes in Duplicaten verschijnen, zelfs als ze identiek lijken. In dat geval is de veiligere aanpak om op bron of datumbereik op te schonen: zoek de foute importbatch, controleer die groep en verwijder vervolgens van daaruit in plaats van door de hele bibliotheek te zoeken. Ik ben het eens met de waarschuwing hierboven over iCloud-foto’s, omdat verwijderen op de iPad betekent dat je uit de gesynchroniseerde bibliotheek verwijdert. De saaie maar veiligste test is om eerst een heel kleine batch te verwijderen, te wachten op synchronisatie, een ander apparaat te controleren en pas daarna verder te gaan. Maak Recent verwijderd niet leeg totdat je zeker weet dat de versies die je wilt bewaren nog steeds staan waar je ze verwacht.
Verwijder niet uit een album alleen omdat dezelfde foto verschijnt in Recent, Favorieten, een reisalbum en misschien een gedeeld-ogende map. In Apple Foto’s zijn albums vaak alleen verwijzingen naar hetzelfde bibliotheekitem, geen aparte kopieën. Een foto uit een album verwijderen is iets anders dan deze uit de bibliotheek verwijderen, en het gebruik van de prullenbak is het gevaarlijke deel als iCloud-foto’s is ingeschakeld.
Het album Duplicaten is prima voor echte dubbele bestanden, zoals anderen zeiden, maar ik zou eerst de saaie dingen controleren: open één duplicaat, tik op de infoknop en vergelijk datum, bestandstype, grootte en of er één bewerkt is, een Live Photo is of een versie van lagere kwaliteit die is opgeslagen vanuit Berichten. Soms is degene die er slechter uitziet in de miniatuur eigenlijk het origineel, en is de mooier ogende degene een bewerkte kopie die je misschien toch wilt bewaren.
Voor een veiliger opruimritme zou ik een tijdelijk album maken met iets als Mogelijke verwijderingen en daar eerst vermoedelijke extra’s aan toevoegen. Bekijk dat album een paar dagen lang en verwijder daarna alleen de overduidelijke rommel daaruit. Als je Clever Cleaner of een vergelijkbare app gebruikt voor lookalikes, behandel de suggesties dan als een sorteersnelkoppeling, niet als een definitieve beslissing. Het echte vangnet is geduld: verwijder kleine groepen, laat iCloud synchroniseren, controleer een ander apparaat en laat Recent verwijderd met rust totdat je zeker weet dat de juiste versies zijn behouden.