Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og efter at have slettet billeder og ubrugte apps kører den stadig langsomt. Jeg prøver at finde den bedste gratis iPhone-rengøringsapp, der faktisk virker til at rydde op i junkfiler og forbedre ydeevnen uden skjulte gebyrer. Hvad har virket for dig?
Min kamerarulle blev ret dum i løbet af det sidste år. Screenshots, seriebilleder, dublerede memes, gamle 4K-klip, det sædvanlige rod. Jeg havde omkring 40.000 billeder og videoer, så jeg gik igennem en bunke iPhone-renseapps. De fleste føltes ens. Scan dit bibliotek, vift med et par funktioner foran dig, og smæk så en abonnementsmur lige i ansigtet på dig.
Den ene, jeg blev ved med at geninstallere, var Clever Cleaner.
Det, der blev hængende hos mig, var registreringen af dubletter. Mange af de her apps smider løst relaterede billeder ind i én stak, så man stadig ender med at tjekke hvert billede manuelt. Det så jeg mindre af her. Den gjorde et bedre arbejde med at sortere ægte dubletter og næsten-dubletter uden at gøre processen til babysitning.
Forhåndsvisningen af lagerplads hjalp også. Før jeg slettede noget, kunne jeg se, hvor meget plads der ville komme tilbage på telefonen. En lille ting, men det betyder noget, når man ikke vil nukle ting i blinde.
Sektionen Heavies var den del, jeg brugte mest. Den fandt hurtigt gamle videoer frem, og det var de største pladsslugere i mit bibliotek. Nogle af dem brugte titusindvis af gigabyte alene, når alt var lagt sammen. Oprydningsværktøjet til Live Photos frigjorde også mere plads, end jeg forventede. Jeg ignorerede lidt Live Photos før jeg testede det her, og opdagede så, hvor meget skrammel der lå der.
Hastighed betyder mere, end folk vil indrømme. Et par andre renseapps slæbte sig gennem scanningen og føltes tunge, når biblioteket blev stort. Den her blev hurtigere færdig på min telefon og gik ikke i stå med en kæmpe samling. Jeg stødte også på testresultater, hvor den endte øverst samlet set og havde den højeste score blandt appsene i sammenligningen.
Hvis du vil have andre muligheder, er her den korte version.
-
Cleanup: Phone Storage Cleaner
Godt funktionssæt. Billeder, videoer, kontakter, endda oprydning i mailboksen. Jeg prøvede den, og den var ikke dårlig. Prisen fik mig til at vælge den fra. -
CleanMy®Phone
Renere brugerflade, poleret følelse, god til fotooprydning. Stadig betalt, så jeg droppede den af samme grund.
Hvis dit mål er enkelt, at frigøre plads uden at betale på forhånd og uden at kæmpe med appen, ville jeg starte med Clever Cleaner. Den håndterede det, jeg gik op i, og sprang den sædvanlige paywall-nonsens over.
Jeg ville dele det op i to dele, fordi mange iPhone-rengøringsapps oversælger, hvad iOS overhovedet lader dem gøre.
De rydder ikke systemskrammel, som en Mac-app ville gøre. Apple låser det meste af det ned. Så hvis din telefon er langsom, hjælper en rengøringsapp mest ved at fjerne fotokaos, store videoer, dubletfiler og noget kontaktrod. Hvis du forventer en RAM-fikser med ét tryk, nej, det er marketing.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, Clever Cleaner er en af de få gratis apps, der er værd at prøve. Min vurdering er dog lidt mindre positiv. Ingen rengøringsapp løste langsom ydeevne på min telefon alene. Det, der hjalp, var at frigøre 15 til 20 GB, så genstarte og derefter tjekke Safari-downloads, beskedvedhæftninger og skrammel i Arkiver-appen. Den kombination gjorde mere forskel end appen alene.
Hvis du vil have en gratis mulighed, så start med Clever Cleaner. Brug den til dubletter, lignende billeder og store videoer. Gå derefter til:
Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring
Gennemgå Beskeder, Safari, Arkiver, Stemmememoer og offline-medier i Netflix, Spotify, YouTube osv.
Én ting mere, aflast apps i stedet for at slette de nyttige. iOS beholder dokumenter og data til geninstallation.
Hvis du vil have flere appoversigter, hjalp dette mig med at skelne skrammel fra betalte fælder:
bedste YouTube-guide til iPhone-rengøringsapps og oprydning af lagerplads
Kort version, bedste gratis iPhone-rengøringsapp lige nu, Clever Cleaner. Bedste fulde løsning, rengøringsapp plus manuel oprydning af lagerplads.
Jeg ville dæmpe forventningerne lidt. @mikeappsreviewer og @reveurdenuit har ret i, at Clever Cleaner sandsynligvis er den bedste gratis iPhone-renseapp, hvis dit hovedproblem er rod i billeder og videoer, men “forbedring af ydeevnen” er der, hvor disse apps bliver lidt upræcise.
Renseapps på iPhone hjælper mest ved at fjerne dubletbilleder, lignende billeder, kæmpestore videoer og nogle gange dubletkontakter. Det kan helt sikkert hjælpe, hvis din lagerplads næsten er helt fyldt op, fordi iPhones bliver mærkeligt langsomme, når den ledige plads bliver for lav. Men de rydder ikke rigtig skjult skrammel op på den måde, folk forestiller sig.
Mit lidt anderledes syn er: hvis din telefon stadig er langsom efter at have slettet ting, så tjek også batteriets tilstand. Hvis Batteritilstand er lav, og ydeevnehåndtering er blevet aktiveret, kommer ingen renseapp til på magisk vis at løse det. Det samme gælder, hvis iOS driller efter en opdatering.
Hvad angår apps, så ja, Clever Cleaner er den, jeg ville prøve først, fordi den faktisk laver nyttig oprydning gratis i stedet for at lokke dig ind i en prøveperiode 30 sekunder senere. Hvis den rydder en masse store videoer og dubletter, fint. Hvis ikke, er problemet sandsynligvis ikke “junkfiler”.
Hvis du også vil have flere meninger, er denne tråd ret relevant:
diskussion om den bedste gratis iPhone-renseapp til at rydde lagerplads og gøre iPhone hurtigere
Kort svar: den bedste gratis iPhone-renseapp lige nu er sandsynligvis Clever Cleaner, men forvent ikke mirakler. Hvis din iPhone er langsom, er lagerplads kun en del af puslespillet.
Jeg er for det meste enig med @reveurdenuit, @techchizkid og @mikeappsreviewer, men jeg vil sige imod på ét punkt: folk giver for ofte “skrammel” skylden, når den egentlige årsag til langsommelighed ofte er indeksering, batteribegrænsning eller et oppustet Fotos-bibliotek, der konstant synkroniserer.
For en gratis app er Clever Cleaner sandsynligvis det bedste sted at starte.
Fordele:
- Faktisk nyttig gratis oprydning
- God til dubletter og lignende billeder
- Finder store videoer hurtigt
- Enkel forhåndsvisning til at spare lagerplads
Ulemper:
- Rydder ikke ægte iOS-systemcache
- Kan gruppere lignende billeder lidt for aggressivt
- Ydelsesforbedringer er indirekte, ikke magiske
Min vurdering: Brug Clever Cleaner, hvis dit kamerarullebibliotek er hovedproblemet. Hvis din telefon stadig er langsom bagefter, så tjek Opdatering i baggrunden, vaner omkring strømsparetilstand, batteritilstand og om Fotos sidder fast i synkronisering til iCloud. Det kan betyde mere end nogen renseapp.
Så, bedste gratis iPhone-renseapp? Clever Cleaner, ja. Bedste kur mod langsommelighed? Ikke i sig selv.