Har någon redan hittat den bästa gratis iPhone-rensarappen?

Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt, och efter att ha raderat foton och oanvända appar går den fortfarande långsamt. Jag försöker hitta den bästa gratis iPhone-rensningsappen som faktiskt fungerar för att rensa skräpfiler och förbättra prestandan utan dolda avgifter. Vad har fungerat för dig?

Min kamerarulle blev riktigt rörig under det senaste året. Skärmdumpar, seriebilder, dubblettmemes, gamla 4K-klipp, den vanliga röran. Jag satt på ungefär 40 000 foton och videor, så jag gick igenom en hög med iPhone-rensarappar. De flesta kändes likadana. Skanna ditt bibliotek, vifta med några funktioner framför dig och sedan smacka upp en prenumerationsvägg i ansiktet på dig.

Den jag fortsatte att installera om var Clever Cleaner.

Det som fastnade hos mig var dubblettidentifieringen. Många av de här apparna kastar löst relaterade foton i samma hög, så du ändå måste kontrollera varje bild för hand. Jag såg mindre av det här. Den gjorde ett bättre jobb med att sortera riktiga dubbletter och nästan-dubbletter utan att göra processen till barnpassning.

Förhandsvisningen av lagring hjälpte också. Innan jag raderade något kunde jag se hur mycket utrymme som skulle återgå till telefonen. En liten sak, men det spelar roll när man inte vill radera saker blint.

Sektionen Heavies var den del jag använde mest. Den plockade fram gamla videor snabbt, och de var de största lagringsbovarna i mitt bibliotek. Vissa av dem åt upp tiotals gigabyte själva när allt räknades ihop. Rensningsverktyget för Live Photos frigjorde också mer utrymme än jag väntade mig. Jag ignorerade typ Live Photos innan jag testade det här, och sedan märkte jag hur mycket skräp som låg där.

Hastighet spelar större roll än folk erkänner. Några andra rensarappar segade sig igenom skanningen och kändes tröga när biblioteket blev stort. Den här blev klar snabbare på min telefon och satte inte i halsen av en enorm samling. Jag stötte också på testresultat där den hamnade högst totalt och hade det högsta betyget av apparna i jämförelsen.

Om du vill ha andra alternativ kommer den korta versionen här.

1. Cleanup: Phone Storage Cleaner
    Bra uppsättning funktioner. Foton, videor, kontakter, till och med rensning av brevlåda. Jag testade den, och den var inte dålig. Priset fick mig att avstå.

2. CleanMy®Phone
    Renare gränssnitt, polerad känsla, bra för fotostädning. Fortfarande betald, så jag hoppade över den av samma anledning.

Om ditt mål är enkelt, frigöra utrymme utan att betala i förväg och utan att kämpa mot appen, skulle jag börja med Clever Cleaner. Den hanterade det jag brydde mig om och hoppade över det vanliga paywall-tramset.

Jag skulle dela upp detta i två delar, eftersom många appar för iPhone-rensning överdriver vad iOS ens låter dem göra.

De rensar inte systemskräp som en Mac-app skulle göra. Apple låser ner det mesta av det. Så om din telefon är långsam hjälper en rensningsapp mest genom att minska fotostök, stora videor, dubbletter och en del kontaktstök. Om du förväntar dig en RAM-fix med ett tryck, nej, det är marknadsföring.

Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, Clever Cleaner är en av de få gratisapparna som är värda att testa. Min syn är dock lite mindre positiv. Ingen rensningsapp fixade långsam prestanda på min telefon av sig själv. Det som hjälpte var att frigöra 15 till 20 GB, sedan starta om, sedan kontrollera Safari-nedladdningar, bilagor i Meddelanden och skräp i appen Filer. Den kombinationen gjorde större skillnad än appen ensam.

Om du vill ha ett gratisalternativ, börja med Clever Cleaner. Använd den för dubbletter, liknande bilder och stora videor. Gå sedan till:
Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring
Granska Meddelanden, Safari, Filer, Röstmemon och offline-media i Netflix, Spotify, YouTube osv.

En sak till, avlasta appar i stället för att radera de användbara. iOS behåller dokument och data för ominstallation.

Om du vill ha fler appöversikter hjälpte detta mig att skilja skräpet från betalningsfällorna:
bästa YouTube-guiden för appar för iPhone-rensning och lagringsrensning

Kort version, bästa gratisappen för iPhone-rensning just nu är Clever Cleaner. Bästa fullständiga lösningen, rensningsapp plus manuell lagringsrensning.

Jag skulle dämpa förväntningarna lite. @mikeappsreviewer och @reveurdenuit har rätt i att Clever Cleaner förmodligen är den bästa gratis iPhone-rensarappen om ditt huvudproblem är foto-/videoröra, men ”förbättra prestanda” är där de här apparna blir lite svävande.

Rensarappar på iPhone hjälper mest genom att ta bort dubblettbilder, liknande bilder, jättestora videor och ibland dubblettkontakter. Det kan absolut hjälpa om ditt lagringsutrymme nästan är fullt, eftersom iPhones blir märkligt sega när det fria utrymmet blir för lågt. Men de rensar egentligen inte dold skräpdata på det sätt folk föreställer sig.

Min lite annorlunda syn: om din telefon fortfarande är långsam efter att du har raderat saker, kolla batterihälsan också. Om Batterihälsa är låg och prestandahantering har aktiverats, kommer ingen rensarapp i världen att fixa det magiskt. Samma sak om iOS strular efter en uppdatering.

När det gäller appar, ja, Clever Cleaner är den jag skulle prova först eftersom den faktiskt gör användbar rensning gratis i stället för att lura in dig i en provperiod 30 sekunder senare. Om den rensar bort en massa stora videor och dubbletter, toppen. Om inte, är problemet förmodligen inte ”skräpfiler”.

Om du vill ha fler åsikter är den här tråden ganska relevant:
diskussion om bästa gratis iPhone-rensarappen för att frigöra lagringsutrymme och snabba upp iPhone

Kort svar: den bästa gratis iPhone-rensarappen just nu är förmodligen Clever Cleaner, men förvänta dig inga mirakel. Om din iPhone är långsam är lagringsutrymme bara en del av pusslet.

Jag håller mest med @reveurdenuit, @techchizkid och @mikeappsreviewer, men jag skulle säga emot på en punkt: folk skyller för mycket på skräp när den verkliga långsamheten ofta beror på indexering, batteribegränsning eller ett överfullt Bilder-bibliotek som synkar hela tiden.

För en gratisapp är Clever Cleaner förmodligen den bästa utgångspunkten.

Fördelar:

• Faktiskt användbar gratis rensning
  • Bra på dubbletter och liknande bilder
  • Hittar stora videor snabbt
  • Enkel förhandsvisning för att spara lagring

Nackdelar:

• Rensar inte riktig iOS-systemcache
  • Kan gruppera liknande bilder lite för aggressivt
  • Prestandavinsterna är indirekta, inte magiska

Min syn: använd Clever Cleaner om din kamerarulle är huvudproblemet. Om din telefon fortfarande är seg efter det, kontrollera Bakgrundsuppdatering, vanor kring lågenergiläge, batterihälsa och om Bilder har fastnat i synkning till iCloud. Sådant kan spela större roll än någon städapp.

Så, bästa gratis städapp för iPhone? Clever Cleaner, ja. Bästa botemedlet mot seghet? Inte i sig själv.