Min externa enhet formaterad som exFAT går plötsligt inte att montera, och jag är orolig för att förlora viktiga filer. Jag letar efter råd om pålitliga verktyg eller steg för dataåterställning från exFAT som fungerat för en extern hårddisk utan att förvärra skadan.
Första saken: sluta använda den externa SSD:n direkt. Kopiera inget till den, flytta inte runt filer, försök inte med en formatering bara för att testa, och kör inte reparationsverktyg innan du har fått ut den data du bryr dig om. Med exFAT raderas borttaget innehåll ofta inte direkt. Utrymmet markeras vanligtvis bara som ledigt, så filerna kan fortfarande ligga kvar där tills något nytt skriver över dem.
Om Windows eller macOS fortfarande kan se enheten skulle jag prova återställningsprogram innan du gör något annat. Disk Drill är ett bra alternativ för den här typen av exFAT-återställning. Det kan hantera oavsiktliga raderingar, vissa fall av korruption och många situationer med snabbformatering.
Det säkrare sättet att göra det på:
- Om SSD:n beter sig konstigt, tappar anslutningen eller ger fel, skapa först en diskavbild och skanna den i stället för att belasta originalenheten.
- Kör en Universal Scan.
- Använd förhandsvisning innan du återställer. Om foton, videor, dokument osv. visas korrekt i förhandsvisningen är det vanligtvis ett gott tecken.
- Spara återställda filer på en annan enhet. Återställ dem aldrig tillbaka till samma exFAT-SSD som du skannar.
Om detta handlar om korruption snarare än en vanlig situation med en raderad mapp, spelar ordningen fortfarande roll: återställ först, reparera senare. När de viktiga filerna är säkra någon annanstans kan du börja fundera på reparationsverktyg eller omformatering.
En felaktig snabbformatering är också värd att försöka återställa från. Snabbformatering bygger huvudsakligen om filsystemets metadata och skriver vanligtvis inte över allt filinnehåll. En fullständig formatering är mycket värre eftersom den kan skriva över datan, så chanserna till återställning minskar kraftigt.
Om enheten visas som RAW, ber om att bli formaterad eller ger fel när du öppnar den, klicka inte igenom formateringsprompten. Återställningsverktyg kan ibland läsa tillräckligt mycket från enheten även när operativsystemet inte kan montera den normalt.
Jag skulle också kontrollera SSD:ns hälsa innan du utsätter den för långa skanningar. I Windows är CrystalDiskInfo ett bra gratisverktyg, och Disk Drill har också SMART-övervakning. Om du ser många väntande eller omallokerade sektorer, eller om enheten börjar koppla från, försvinna, klicka eller misslyckas med skanningar, sluta hålla på med den och undersök en professionell återställningstjänst.
För fallen du listade skulle jag behandla dem så här:
- Raderade du fel mapp? Ja, det är definitivt värt att försöka återställa.
- Korrupt extern exFAT-enhet? Få tillbaka filerna först, reparera eller formatera om sedan.
- Snabbformaterade den av misstag? Fortfarande möjligt, särskilt om du slutade använda den direkt.
- Osäker på om du ska återställa före formatering? Återställ först. Alltid.
Det viktigaste som avgör dina chanser är egentligen inte exFAT i sig. Det är hur mycket data som har skrivits till enheten sedan filerna försvann. Om du slutade använda den direkt är du i ett mycket bättre läge.
Förvänta dig inte att den första skanningen ger dig en ren mappstruktur om exFAT-metadata är skadad. Många verktyg, inklusive Disk Drill, kan i stället återställa filer via signatur, vilket betyder att namn och mappar kan saknas även när själva bilderna eller dokumenten fortfarande går att återställa. Innan du lägger timmar på att skanna skulle jag utesluta det tråkiga hårdvarurelaterade först: en annan USB-kabel, en annan port, ingen hubb, och om det är en lös disk i ett kabinett, prova ett annat kabinett. Ett opålitligt bryggkort kan få en fullt läsbar disk att se korrupt ut. Om den beter sig likadant överallt, skanna den då, men bedöm resultaten utifrån förhandsvisningar och filintegritet, inte utifrån om de ursprungliga mapparna ser snygga ut.
Den lömska nackdelen är att vissa reparationsknappar kan göra återställningen rörigare, särskilt chkdsk i Windows eller First Aid i macOS om filsystemet redan är i oordning. De kan återansluta några mappar, men de kan också byta namn på eller kassera poster som återställningsprogram kan ha använt. Jag skulle bara först prova Disk Drill eller ett annat återställningsverktyg i skrivskyddat skanningsläge, och om enheten är långsam, klickar, försvinner eller fryser skanningen, stoppa och klona/skapa en avbild av den innan du fortsätter. För exFAT, döm inte för snabbt om mappnamnen är borta. En tråkig hög med återställda filer med generiska namn kan fortfarande vara en vinst om filerna går att öppna.
Förvänta dig att den återställda uppsättningen är rörigare än den förlorade mappen, och se till att du har en annan enhet med gott om ledigt utrymme innan du börjar. Disk Drill eller något liknande verktyg kan spotta ur sig dubbletter, namnlösa filer och partiella träffar, så återställ inte allt blint om du bara behöver några mappar. Förhandsgranska först, återställ det viktiga först och bekymra dig sedan om att sortera skräpet senare.