Jeg har vært der, og ja, det føles forferdelig. Å miste filer treffer hardt og raskt. Den gode delen er dette: med en harddisk er gjenoppretting ofte fortsatt mulig hvis du slutter å gjøre skade med en gang.
Første trekk, slutt å bruke disken. Med en gang. Ikke kopier filer til den. Ikke installer noe på den. Ikke fortsett å starte opp fra den hvis det er hoveddisken din. Når en fil blir slettet, blir dataene vanligvis liggende en stund. Systemet markerer bare plassen som tilgjengelig. Så snart nye data havner der, blir den gamle filen din tygd i stykker bit for bit. Jeg lærte dette på den dumme måten for flere år siden.
Hvis det som mangler lå på en sekundær intern disk eller en ekstern disk, koble den fra og la den være i fred til du er klar til å skanne den fra en annen datamaskin. Hvis det lå på OS-disken din, bruk et USB-oppstartoppsett eller en annen maskin hvis du har en. Målet er enkelt: færre skrivinger, bedre sjanser.
Det jeg ville gjort videre, er å installere Disk Drill, men legg det på en annen disk enn den med de slettede filene. Folk overser dette trinnet hele tiden og ender opp med å overskrive de samme dataene de prøver å redde.
Den delen jeg liker best, er alternativet for byte-for-byte sikkerhetskopibilde. Lag bildet først hvis disken fortsatt svarer нормально, eh, hvis den fortsatt oppfører seg normalt. Skann deretter kopien i stedet for å hamre løs på originaldisken. Det viser også forhåndsvisninger av filer, noe som sparer tid fordi du kan sjekke hva som kan gjenopprettes før du gjenoppretter noe. Gratisversjonen lar deg skanne og forhåndsvise, så du trenger ikke å forplikte deg før du ser resultatene.
Ting det er verdt å ha i bakhodet:
- Harddisker gir deg vanligvis en bedre sjanse enn SSD-er. Likevel, ikke slapp av. Noen nyere HDD-oppsett støtter også TRIM, så tid betyr mer enn folk tror.
- Hvis du hører klikkelyder, skrapelyder eller gjentatte oppspinningslyder, stopp. Slå den av. Programvare fikser ikke maskinvarefeil. På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.
- Gjør én ordentlig dypskanning. Å gjenta skanninger om og om igjen henter ikke magisk frem ekstra filer. Det gir bare mer slitasje, og på en svak disk er det et dårlig veddemål.
Hvis Disk Drill ikke får jobben gjort, ville jeg prøvd andre verktøy før jeg ga opp. Recuva er enkelt og raskt for enklere tilfeller. DiskGenius hjelper mer når partisjoner eller filsystemer har blitt ødelagt. Data Rescue pleier å være et greit valg på Mac. Jeg har likevel hatt de glatteste rundene med Disk Drill, mest fordi forhåndsvisning og imaging er innebygd og lette å finne.
Handle raskt. La disken være urørt så mye som mulig. Hvis disken er frisk, er sjansene dine fortsatt ganske gode.