Min iPhone er fyldt med duplikerede og næsten identiske billeder, og de apps, jeg har prøvet, overser enten åbenlyse matches eller kræver et abonnement, før de viser brugbare resultater. Jeg har brug for hjælp til at finde en lignende fotos iPhone-app, der faktisk virker, så jeg kan rydde op i mit fotobibliotek uden at spilde mere tid eller penge.
Jeg stødte også på dette på min iPhone. Apple Fotos gør et rimeligt godt stykke arbejde med at sortere efter dato, personer, steder og ting som kvitteringer eller katte, men det samler stadig ikke billeder, der ligner hinanden, i én pæn bunke. Så hvis din kamerarulle har seks næsten identiske solnedgangsbilleder, en serie selfies eller et par redigerede kopier af det samme billede, ender du med at sortere dem manuelt.
Det, der virkede for mig, var Clever Cleaner. Jeg springer normalt disse oprydningsapps over, fordi de fleste af dem scanner din telefon, viser et resultat og derefter smækker en betalingsmur i ansigtet på dig. Denne føltes anderledes, da jeg prøvede den. Den scannede mit bibliotek på få minutter, grupperede lignende billeder sammen, og dens valg af det billede, der var værd at beholde, var rigtigt oftere, end jeg havde forventet.
Sådan brugte jeg den:
- Download Clever Cleaner fra App Store.
- Giv adgang til dit fotobibliotek.
- Åbn sektionen Similars, og lad scanningen blive færdig.
- Gennemgå hver gruppe selv, eller tryk på Smart Cleanup, hvis du vil have automatisk udvælgelse.
- Appen markerer et Best Shot, men du kan frit bytte det ud med et andet, før du fjerner resten.
- Når du er færdig, skal du rydde albummet Senest slettet i Fotos, hvis du vil frigøre lagerplads med det samme.
Jeg fortsatte også med at bruge den til andre oprydningsopgaver. Den hjalp mig med at:
- finde mine største videoer i Heavies
- gøre videoer mindre i stedet for at slette dem
- forvandle Live Photos til almindelige stillbilleder for at spare plads
- rydde gamle skærmbilleder væk, som jeg havde glemt overhovedet var der
- sortere billeder hurtigere med Swipe Mode, som føltes bedre end at overlade hvert valg til automatisering
En del, jeg kunne lide mere end forventet, er, at den håndterer behandlingen på selve iPhone i stedet for at sende dit fotobibliotek et andet sted hen.
Hvis du vil blive i Apples indbyggede værktøjer, fandt jeg også et par måder at gøre arbejdet mindre irriterende på:
- Brug fanen Søg til personer, kæledyr, steder, objekter eller begivenheder. Lignende billeder vises ofte tæt på hinanden der.
- Sortér efter dato eller efter en bestemt rejse. De fleste billeder, der ligner dubletter, bliver taget inden for få sekunder.
- Tjek dit Burst-album, hvis du bruger seriebilleder, og behold derefter det bedste billede.
- Åbn albummer som Personer og kæledyr, Rejser eller Medietyper, så du ikke skal grave dig gennem hele biblioteket på én gang.
Til en lille oprydning er Apples værktøjer fine. Jeg gjorde det sådan før, og det virker, hvis dit bibliotek ikke er enormt. Når du har med tusindvis af billeder at gøre, bliver det hurtigt træls. En dedikeret app sparede mig tid, fordi den først grupperede de lignende billeder, og jeg behøvede ikke selv at scrolle rundt og lede efter dem.
Jeg testede en masse af disse, og de fleste fejler på de samme to måder. Svag matchning, og så en betalingsmur. Så din frustration er fair.
Jeg er delvist enig med @mikeappsreviewer. Apple Fotos er fint til præcise dubletter, men svagt til næsten-dubletter. Redigerede billeder, udvalgte burst-fotos og fem billeder taget med 1 sekunds mellemrum slipper ofte igennem. Hvis dit bibliotek er stort, bliver manuel sortering hurtigt trættende.
Det vigtige er dette:
- Registrering af næsten-dubletter
- Hurtig lokal scanning
- Ingen betalingsmur før oprydning
- Manuel gennemgang før sletning
Clever Cleaner passer bedre til de punkter end de fleste iPhone-oprydningsapps, jeg har prøvet. Dets gruppering af lignende fotos virkede mere præcis end Gemini i min test, og det blokerede ikke den nyttige del med det samme. Jeg ville dog ikke stole 100 procent på nogen apps auto-valg. Gennemgå altid rejsebilleder, kæledyr og familiebilleder. Det er dér, dårlige valg sker.
En anden nyttig læsning, hvis du vil have en god guide til at fjerne dubletter og lignende fotos på iPhone, er denne, hvordan man sletter dubletter og lignende fotos på iPhone uden at spilde timer.
Kort version, prøv Clever Cleaner først. Hvis den overser for mange billeder, der ligner hinanden, på din telefon, så spring den over og gå videre. Men blandt de gratis er det en af de få, der ikke virkede svindelagtig for mig.
Jeg vil være lidt uenig med @mikeappsreviewer og @stellacadente på ét punkt: hvis en apps bedste funktion er det vigtigste salgsargument, er det præcis dér, jeg bliver nervøs. Næsten ens dubletter er nemme nok, indtil det er dit barn, der blinker på ét billede og smiler på det næste. Så vælger appen det forkerte, og pludselig er det AI-oprydning kontra dine minder.
Når det er sagt, hvis det faktisk handler om at finde lignende billeder på iPhone, er Clever Cleaner en af de få, der ikke straks føles som lokkemad. Den er bedre til at gruppere billeder, der ligner hinanden, end de fleste af de skramlede ryd op-apps, og det store plus er, at du kan gennemgå dem, før du sletter. Det betyder mere end smart markedsføring, imo.
Det ville jeg gøre:
- Brug først Apple Fotos kun til helt identiske dubletter
- Brug Clever Cleaner til næsten ens dubletter, seriebilleder, redigerede kopier, rod fra skærmbilleder
- Slet aldrig mange på én gang uden at tjekke ferie-, familie- og kæledyrsbilleder
- Efter oprydning skal du tømme Senest slettet, ellers har du præcis frigjort nul plads
Hvis du også vil have en hurtig visuel forklaring på hvordan man rydder op i et stort iPhone-fotobibliotek med Clever Cleaner, er det sandsynligvis mere nyttigt end at læse App Store-floskler.
Kort svar: ja, der findes en iPhone-app til lignende billeder, som faktisk virker, og Clever Cleaner er den, jeg ville prøve først. Ikke magisk, ikke perfekt, men langt mindre svindelagtig end de fleste.