Ik probeer Facebook-gegevens op mijn iPhone te verwijderen, maar ik weet niet zeker wat er daadwerkelijk wordt verwijderd. Ik heb de appgegevens gewist en verwijder de app mogelijk, maar ik wil weten of berichten, foto’s, inloggegevens, cache en gesynchroniseerde gegevens permanent worden verwijderd of nog steeds door Facebook of iCloud worden opgeslagen. Alle hulp om te begrijpen wat er echt wordt gewist, wordt gewaardeerd.
De snelste echte oplossing is nog steeds de irritante: Facebook verwijderen en opnieuw installeren. Op de iPhone is dat meestal de enige manier om de grote stapel “Documenten en gegevens” op te ruimen die Facebook in de loop van de tijd opbouwt.
iOS heeft niet dezelfde simpele knop “Cache wissen” die je op Android ziet, dus er is geen nette ingebouwde manier om de Facebook-cache te resetten. Als de app meerdere GB aan opslag gebruikt terwijl de app zelf veel kleiner is, dan bestaat die extra ruimte meestal uit gecachte media, tijdelijke bestanden en andere lokale gegevens. Ik heb mensen zien melden dat Facebook absurd veel ruimte innam, zelfs tientallen GB, dus het kan zeker uit de hand lopen.
Beste optie: Facebook verwijderen en opnieuw installeren
- Open Instellingen.
- Ga naar Algemeen.
- Tik op iPhone-opslag.
- Wacht tot de applijst is geladen en tik dan op Facebook.
- Kies Verwijder app.
- Installeer Facebook opnieuw vanuit de App Store.
Hiermee verwijder je de app plus de lokale gegevens van je telefoon. Je Facebook-account, berichten, foto’s, berichten in Messenger, vriendenlijst of iets anders dat aan de kant van Facebook is opgeslagen, wordt niet verwijderd. Je wordt wel uitgelogd, dus zorg ervoor dat je je inloggegevens weet voordat je dit doet.
App offloaden helpt meestal niet veel
Je ziet mogelijk ook App offloaden op hetzelfde scherm iPhone-opslag. Dat klinkt nuttig, maar voor dit probleem is het dat meestal niet. Offloaden verwijdert de app zelf terwijl documenten en gegevens behouden blijven, en dat is juist het deel dat vaak opgeblazen is. Het kan een beetje ruimte vrijmaken, maar meestal lost het het grote Facebook-cacheprobleem niet op.
Je kunt ook de cache van de ingebouwde browser van Facebook wissen
Hiermee wis je niet alle opslag van Facebook, maar wel cookies en gecachte gegevens van links die je in de app hebt geopend.
- Open Facebook.
- Tik op Menu, het pictogram met de drie streepjes.
- Tik op het tandwielpictogram voor instellingen.
- Ga naar Voorkeuren.
- Tik op Browser.
- Tik naast Cookies en cache op Wissen.
Het nadeel is dat Facebook de cache meteen weer begint op te bouwen zodra je het opnieuw gebruikt. Zo zorgt de app ervoor dat feeds, afbeeldingen en video’s snel laden. Dus ja, verwijderen en opnieuw installeren kan je meteen weer ruimte geven, maar kijk er niet van op als dat aantal na een paar dagen of weken weer oploopt.
Als de opslag van je iPhone hierna nog steeds bijna vol is, is Facebook mogelijk niet het hoofdprobleem. In mijn geval bleek Foto’s de grotere opslagvreter te zijn: dubbele foto’s, willekeurige screenshots, schermopnames en enorme 4K-video’s waarvan ik was vergeten dat ze daar nog stonden.
Daarvoor ben ik uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Ik ben meestal sceptisch over opschoonapps, maar deze is gratis, heeft geen advertenties en dringt geen abonnement op. Het nuttige is dat de app laat zien wat er daadwerkelijk ruimte inneemt in plaats van je één vage opschoonknop te geven.
De sectie Heavies sorteert je media op bestandsgrootte, waardoor je enorme video’s en schermopnames makkelijk kunt vinden. De sectie Similars helpt bij het vinden van bijna dubbele foto’s, bijvoorbeeld wanneer je zes versies van dezelfde foto hebt gemaakt en er maar één nodig hebt.
De app verwerkt het opruimen van foto’s ook op het apparaat zelf, dus je foto’s worden niet ergens anders naartoe geüpload om te worden gesorteerd. Verwacht alleen niet dat de app de cache van Facebook opruimt, want apps van derden kunnen dat niet doen op iOS. Voor Facebook blijft verwijderen en opnieuw installeren de echte reset. Voor het opschonen van opslag op de lange termijn kun je beter je fotobibliotheek controleren, want daar zit vaak de grootste verspilling verstopt.
Ga er niet van uit dat ‘gegevens verwijderen van iPhone’ betekent dat Facebook iets op zijn servers vergeet. Meestal betekent het alleen dat je telefoon de lokale kopie niet meer opslaat: cache, gedownloade afbeeldingen/video’s, tijdelijke bestanden, بعض app-instellingen en de actieve inlogsessie. Je berichten, profielfoto’s, geüploade foto’s, berichten, reacties, vrienden, Marketplace-chats en Messenger-geschiedenis zijn gekoppeld aan je Facebook-account, dus die komen terug wanneer je opnieuw inlogt.
Het punt dat mensen volgens mij missen, zijn opgeslagen inloggegevens en gesynchroniseerde/contactgegevens. Het verwijderen van de app kan je uitloggen, maar je iPhone kan het wachtwoord nog steeds hebben opgeslagen in iCloud-sleutelhanger, of Facebook kan je apparaat/sessie nog steeds tonen onder accountbeveiliging totdat je die verwijdert. Als je contacten hebt geüpload naar Facebook of Messenger, maakt het verwijderen van de iPhone-app dat ook niet ongedaan. Je moet dan naar de instellingen van Facebook gaan en daar de geüploade contacten wissen.
Dus voor het opschonen van opslag heeft @mikeappsreviewer gelijk: verwijderen en opnieuw installeren is meestal de schoonste reset aan de iPhone-kant. Voor privacy of permanente verwijdering is het een ander verhaal. Je moet specifieke Facebook-inhoud verwijderen, geüploade contacten verwijderen, uitloggen van actieve sessies, opgeslagen wachtwoorden wissen als je dat wilt, en als je echt wilt dat alles weg is, het proces voor accountverwijdering van Facebook gebruiken. Zelfs dan moet je eerst alles downloaden wat je belangrijk vindt, want het verwijderen van de app en het verwijderen van het account zijn heel verschillende knoppen.
Een back-up kan stilletjes oude appgegevens bewaren, zelfs nadat Facebook van het scherm is verdwenen. Als je doel alleen is om opslagruimte vrij te maken, is het prima om de app te verwijderen. Als je doel is geen Facebook-sporen op deze iPhone, zou ik Facebook verwijderen, daarna een nieuwe iCloud/Finder-back-up maken, elk opgeslagen Facebook-wachtwoord uit Wachtwoorden verwijderen en controleren of Messenger ook weg is, omdat die zijn eigen cache en login heeft. En als de telefoon je handen verlaat, vertrouw dan helemaal niet op het verwijderen van de app: meld je af bij Facebook-sessies via de accountinstellingen en wis daarna de iPhone via Instellingen. Het verwijderen van lokale gegevens is opruimen, geen accountverwijdering.