Beste måte å frigjøre plass på iPhone når Bilder tar mye plass?

Bilder bruker mesteparten av lagringsplassen på iPhonen min, og jeg har nesten ikke mer plass. Hva er den tryggeste måten å frigjøre lagringsplass brukt av bilder på uten å miste viktige bilder eller videoer?

Du trenger sannsynligvis ikke å slette bildene du faktisk bryr deg om, bare fordi Bilder-appen tar opp mesteparten av lagringsplassen på iPhone. De største plass-slukerne er vanligvis ting det er lett å glemme: duplikater, nesten identiske bilder, gamle skjermbilder, store videoer og Live Photos som ikke trenger å forbli animerte.

Det er tidkrevende å gå gjennom flere år med bilder manuelt, så jeg brukte Clever Cleaner til å organisere biblioteket først. Den plasserer lignende bilder og duplikater, dupliserte videoer, skjermbilder, Live Photos og andre store filer i separate kategorier. Det gjorde det mye enklere å gå gjennom én type rot om gangen i stedet for å bla i det uendelige gjennom kamerarullen.

Smart opprydding fungerte godt for den første gjennomgangen. Den finner lignende bilder og komprimerer egnede mediefiler i samme arbeidsflyt. Jeg sjekket likevel de enkelte kategoriene etterpå, siden jeg ikke ønsket at en automatisk opprydding skulle bestemme alt for meg.

De andre verktøyene er nyttige avhengig av hvor mye tid du har. Komprimer reduserer bruken av lagringsplass uten at du må slette bildet helt. Sveipemodus er bedre hvis du vil sortere bildene enkeltvis når du har noen minutter til overs. Appen er gratis, har ingen annonser og krever ikke abonnement for å begynne oppryddingen. Noen verktøy har en forholdsvis romslig dagsgrense for nye brukere.

Det finnes også noen andre steder det er verdt å sjekke:

• Tøm Nylig slettet. Slettede bilder og videoer blir liggende der i 30 dager, så lagringsplassen frigjøres ikke umiddelbart med mindre du fjerner dem fra dette albumet.
  • Se gjennom vedlegg i Meldinger. Gamle samtaler kan inneholde flere års bilder og videoer som du ikke lenger trenger.
  • Hvis du bruker iCloud-bilder, slår du på Optimaliser iPhone-lagring. Telefonen beholder mindre lokale versjoner, mens originalene i full oppløsning forblir i iCloud.

Det som overrasket meg mest, var hvor mye lagringsplass som hadde gått til dupliserte bilder, glemte skjermbilder og gamle videoer. Ved å fjerne dette frigjorde jeg rikelig med plass uten å røre bildene jeg ønsket å beholde.