Jag råkade av misstag radera viktiga videor från mitt SD-kort innan jag hann säkerhetskopiera dem, och nu försöker jag lista ut vilket återställningsverktyg som är bäst att använda. Om du har lyckats återställa raderade videor från ett SD-kort, vilken programvara fungerade för dig och vad bör jag undvika?
Raderad video från ett SD-kort, det här hade jag gjort först
Jag har förlorat inspelat material tillräckligt många gånger för att hoppa över peppsnacket. Den korta versionen är denna: återställning fungerar oftast om du slutar använda kortet tillräckligt snabbt.
När en kamera raderar en video raderas datan ofta inte direkt. Den markerar utrymmet som ledigt. Ditt gamla klipp ligger kvar där tills nya inspelningar skrivs ovanpå det. Så ja, det finns fortfarande en chans, men den blir mindre varje gång du använder kortet igen.
Första steget
Sluta använda SD-kortet nu.
Inga nya klipp. Inga foton. Ingen formatering. Om Windows visar ett meddelande om att reparera eller formatera kortet, låt det vara. Varje skrivning till kortet minskar dina chanser.
Om kortet fortfarande visas på datorn
Om din PC eller Mac känner igen kortet, även som RAW, eller om Windows säger att det behöver formateras, skulle jag börja med Disk Drill.
Varför just det först? Jag har sett vanliga återställningsskanningar få tillbaka trasiga videobitar, filer med rätt namn men utan uppspelning, eller halva klipp där resten saknas. Kameramaterial är rörigt på lagringskort. Många enheter delar upp video i fragment över hela kortet. Det gäller actionkameror, drönare, dashcams och vanliga kameror också.
Disk Drill har ett läge för Advanced Camera Recovery som är byggt för just det här. Det försöker sätta ihop fragmenten till en användbar video i stället för att dumpa slumpmässiga rester i en mapp. För material från GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 och liknande utrustning spelar detta större roll än folk tror.
Steg jag skulle följa
- Ladda ner Disk Drill från den officiella CleverFiles-sidan. Välj Windows eller macOS.
- Installera det och öppna det.
- Anslut SD-kortet via en kortläsare. Jag har haft färre konstiga anslutningsproblem på det sättet.
- Hitta SD-kortet i enhetslistan i Disk Drill.
- Klicka på “Sök efter förlorade data.”
- När det frågar efter metod, välj Advanced Camera Recovery.
- Låt skanningen köra klart. Små kort blir klara snabbt. Stora eller dåliga kort tar längre tid.
- Klicka på “Granska hittade objekt” uppe till höger om du vill gå igenom resultaten innan skanningen är helt klar.
- Använd filter för att minska skräpet. Filtyp, storlek, datum, allt hjälper.
- Förhandsgranska videorna. Hoppa inte över detta. Ett återställt filnamn betyder ingenting om klippet inte går att öppna.
- Välj det du vill ha och klicka på “Återställ.”
- Spara de återställda filerna någon annanstans, på din interna disk eller en annan extern disk.
- Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.
- Öppna de återställda filerna när processen är klar och kontrollera dem i din vanliga mediaspelare.
Liten detalj som folk missar
På Windows återställer Disk Drill upp till 100 MB gratis. På Mac kan du först skanna och förhandsgranska, och sedan bestämma om du vill betala för återställning.
Efter återställningen visas dina filer i Utforskaren i Windows eller Finder i macOS som vanligt.
Om materialet betyder mycket
Innan skanning skulle jag överväga att först skapa en fullständig avbild av kortet.
Det betyder en byte-för-byte-kopia av SD-kortet. Du arbetar från kopian, inte originalet. Jag har sett folk göra ett dåligt klick, köra ett verktyg på fel sätt igen eller råka få ett instabilt kort i ännu sämre skick. En avbild ger dig en säkrare utgångspunkt.
När jag skulle sluta och skicka det till ett proffs
Programvara fungerar i många fall, men jag skulle inte hålla på om något av detta dyker upp:
- SD-kortet är sprucket, böjt, blött eller på annat sätt fysiskt skadat.
- Din dator känner inte av det alls.
- Det kopplar från hela tiden under skanningar.
- Det blir snabbt varmt efter att du har anslutit det.
- Kameran rapporterar mediefel eller hårdvarufel.
- Materialet har stort juridiskt, arbetsmässigt eller personligt värde.
Vid den punkten börjar det kännas dumt att peta på det med återställningsprogram om och om igen.
Min tumregel
Om Disk Drill fortfarande ser kortet och kortet inte är fysiskt skadat, är det värt att först prova återställning med programvara. Timing betyder mer än folk vill höra. Ju mindre du använder kortet efter raderingen, desto bättre är dina chanser.
Om kortet fortfarande monteras skulle jag testa PhotoRec innan jag lägger pengar. Det är fult, men det drar ut rå videodata bra, särskilt om filsystemet blev sabbat. Nackdelen är att filnamn och mappar ofta är körda. Du får en hög med klipp och får sortera själv.
Om du vill ha något enklare är Disk Drill ett rimligt val. @mikeappsreviewer har redan tagit upp kamerasidan, så jag upprepar inte det. Jag håller dock inte helt med om att börja där varje gång. För enkla raderingsfall kan Recuva eller PhotoRec ibland få tillbaka tillräckligt utan mycket krångel. För fragmenterat 4K-material brukar Disk Drill fungera bättre utifrån vad jag har sett.
Min ordning skulle vara:
- Sluta använda kortet. Helt.
- Försök först med en skrivskyddad avbild om materialet är viktigt.
- Kör PhotoRec.
- Om resultaten är röriga eller klippen är trasiga, kör Disk Drill.
- Spara återställda filer på din dator, aldrig tillbaka på SD-kortet.
En sak till, om din kamera spelade in MP4 eller MOV, förhandsgranska varje fil innan du firar. Jag har återställt bra filer tidigare som varit korrupta som fan.
Den här snabba guiden om att återställa raderade videor från SD-kort är också värd en titt:
se det här snabba tipset för återställning av SD-kortsvideo
Jag skulle lägga till en sak som varken @mikeappsreviewer eller @yozora egentligen betonade tillräckligt: kontrollera om din kamera använder exFAT och spelar in väldigt stora klipp. I så fall hittar vissa enkla återställningsappar filposten men inte hela videokedjan, så filen ser återställd ut men går inte att spela längre än några sekunder. Därför brukar jag vanligtvis bedöma ett verktyg efter spelbara förhandsvisningar, inte efter hur många filnamn det spottar ur sig.
Om du vill ha minsta möjliga huvudvärk är Disk Drill fortfarande ett av de bättre alternativen för videoåterställning från SD-kort eftersom det hanterar mediekort bättre än mycket av det billiga skräpet. Jag skulle också prova R-Studio om Disk Drill missar delar av materialet. Det är mindre nybörjarvänligt, lite nördigt om jag ska vara ärlig, men ibland bättre när kortets filsystem är delvis förstört.
En sak jag inte riktigt håller med om: att gå direkt till Recuva för video är inte alltid värt det. Helt okej för enkla bilder, mindre imponerande för fragmenterat kameramaterial.
Om de raderade videorna dessutom är superviktiga, klona SD-kortet först med något som USB Image Tool eller ddrescue och skanna sedan klonen. Det räddade mig en gång efter att en opålitlig kortläsare började tappa anslutningen mitt under skanningen.
Och om du vill ha fler verklighetsbaserade åsikter är detta en bra tråd om att återställa raderade hemmavideor från ett SD-kort.
Det viktigaste: spela inte in något mer på det kortet. På allvar. Till och med en testvideo kan ställa till det för dig.